Имотите с търговско предназначение и продажбите на съществуващ бизнес в България стават все по-атрактивни за руските купувачи. По данни на Елена Чуйкова- руски брокер, от 100 запитвания за продажба на имоти 20 са за именно такива обекти.

Според руското издание НРН предложенията в България се отличават със сериозно разнообразие. Хотели, питейни заведения и заведения за хранене, спа-центрове и салони за красота са сред предлаганите обекти по родното Черномирие. По-необичайни предложения са за аптеки и казина.

Пикът на привлекателността на българските имоти за руснаците беше през 2008 г., когато собствениците се ползваха с определени привилегии при издаването на визи, припомня изданието. Но интересът към търговските имоти не угасва, коментира брокерът Ирина Александрова.

Обектите, свързани с индустрията на красотата, могат да донесат доходност от 6-10% годишно. Не по-малко атрактивни са и хотелите, от които може да се очаква 6-8% доходност на година. По-слаб интерес купувачите проявяват към офис- площите, от които не очакват доходността да надмине 4-7%. Разбира се, брокерите предупреждават, че доходността на обекта не е гарантирана и зависи от доброто управление на бизнеса.

Освен от възможността за печалба, руснаците са привлечени и от облекчената данъчна система в страната.

Според брокерите „борсовото" правило „Купувай, когато всички продават" с пълна сила се отнася до българския пазар в момента. Имотите по Северното Черноморие практически са достигнали тавана си и брокерите съветват клиентите си да се ориентират към развиващите се курортни комплекси по Южното Черноморие.

Що се касае до ценовата динамика, падането на търговските имоти корелираше с общия спад на пазара и за периода 2008 -2010 г. е около 12-17%.

Цената на търговските и офис площи се движи между 700-1000 евро на кв. м, хотелите среден клас- 1000-2000 евро на кв. м, салоните за красота и спа-процедури- 1 000 до 2000 евро за кв. м. Сред атрактивните предложения са и малките хотели, при които цената започва от 250 000 ерво и достига 1.5 млн. евро и нагоре.

По наблюденията на Елена Чуйкова въпреки атрактивните цени, пазарът в сферата на търговските имоти все още не се е активизирал, така че собствениците все още са готови да преговарят.