Близо 50% от жителите на големите градове са ползвали потребителски кредити, като около една трета са изразили намерението си да изтеглят такъв, съобщиха от Райфазенбанк.

Изискването за по-малко документи при кандидатстване за кредит е сред водещите фактори за избор на банка, според 49,7% от анкетираните. Българите взимат основно заеми за ремонт или покупка на автомобил.

Като тенденция се очертава стабилно търсене на потребителските кредити, съобщават още от финансовата институция.

Българите демонстрират висока склонност да ползват потребителски кредити - 46% от градското население вече е теглило потребителски кредит през последните 5 години, а около една трета възнамеряват да изтеглят още в рамките на следващата година. Това показва проучване на Агенция Прагматика, проведено по поръчка на Райфайзенбанк. Изследването е направено през месец ноември 2007 г. при населението между 18 и 60 г. в градове с над 25 000 жители.

Популярността на потребителските кредити нараства, като те са един от най-ползваните банкови продукти (след дебитните карти).

Нещо повече, изследваните лица демонстрират висока склонност да повторят избора си на този банков продукт - 55.7% от ползвалите кредит заявяват, че имат намерение отново да изтеглят.

За разлика от потребителските кредити, тези с ипотека не са сред най-често ползваните предложения на банките - този продукт се счита за по-подходящ при по-крупни разходи, като закупуване на имот (47.8%), развитие на бизнес (22.9%) и строеж (22.9%).

Българите взимат заем за повече от една цел, но най-вече за ремонт (49.5%) и обзавеждане (41.8%).

На една от челните позиции (41.2%) се нарежда и желанието за покупка на кола чрез потребителски кредит. Закупуването на имот, желанието за развитие на бизнес и намерението да строят реализират съответно 36%, 23.3% и 17.7%.

Българите обаче не взимат заем за почивка или екскурзия – едва 6.5% от теглилите кредит заявяват, че биха го използвали с тази цел.

Като цяло най-важният фактор, от който се ръководят хората при избор на банка, е размерът на лихвите, годишните такси, таксите за обслужване (85% от интервюираните). За 50% от хората водещ фактор е опростената и бърза процедура – най-вече изискването за малък брой документи.