Москва е най-скъпата европейска локация с 25% ръст в наемните нива за последните 18 месеца, сочи проучване на CB Richard Ellis. Търсенето на първокласни търговски площи в Москва нарасна значително през последните месеци, главно поради желанието на търговците да се възползват от ръста в потреблението на населението и по-конкретно това на луксозни стоки.

Докладът на CBRE класира 85-те водещи пазари в Европа, Африка, Азия и Америка, според нивата на наемите на първокласни търговски площи. Пето Авеню в Ню Йорк остава отново най-скъпата търговска улица с годишен наем, достигащ €11 400 кв. м – с 40% по-висок от този в Москва, която заема второ място. В челната петица остават Лондон, Париж и Токио, и Хонг Конг – на шесто място.

Като цяло европейските пазари доминират в общата класация с 16 от общо 20-те най-скъпи дестинации (и 37 от топ 50). Питър Голд, изпълнителен директор на CBRE EMEA Cross Border Retail Business коментира: “Покачването на наемите не е предизвикано само от местните търговци. Свидетели сме на агресивната европейска експанзия на водещи търговски вериги и по-специално на тези от модната индустрия. Поради недостатъчното предлагане на първокласни търговски площи и стремежа на търговците да наемат възможно най-добрите от тях, наемните нива вървят стремглаво нагоре”.

В Западна Европа най-голям ръст се наблюдава в Барселона и Мадрид, съответно 36% и 32% за последните 18 месеца. Дъблин, към момента на 7-а позиция, също бележи ръст в наемните нива от 18%. “Стабилните икономически показатели в повечето европейски страни и нарасналото потребление на домакинствата във Великобритания, Испания и Ирландия, доведоха до бързо нарастване на наемните нива в повечето европейски градове”, коментира Ребека Канти, анализатор в CBRE EMEA Retail.

В Централна и Източна Европа (ЦИЕ) потреблението на домакинствата е нараснало с 4%-6%, значително по-висок ръст от този в страните от ЕС-15. Тази възходяща тенденция, подкрепена и от желанието на първокласните търговски вериги да си осигурят пазарен дял и присъствие в ЦИЕ, продължава да привлича търговците към тези пазари.

В Централна и Източна Европа наемите на търговски площи нарастват с бързи темпове главно поради желанието на търговците да си осигурят най-добрите помещения в новоизградените търговски центрове. Данните от проведеното от CBRE проучване измежду 225 международни търговски вериги показват, че 62% от компаниите вече имат присъствие в ЦИЕ. Полша е един от най-успешните пазари, като присъства в 1/3 от дадените отговори.

“Въпреки че наемите ни изглеждат твърде високи, трябва да ги разгледаме и в контекста на по-ниските разходи за работна сила в тези региони”, продължава Голд. ”Възможностите за по-нататъшен растеж в ЦИЕ са феноменални както за новонавлизащите, така и за тези, които вече са се установили трайно на някои от пазарите, но търсят експанзия в други страни”.

“Пазарът на първокласни търговски площи в България никога не е бил по-активен” каза Валери Левиев, управител на Елта Консулт CB Richard Ellis. “Наемните нива в София останаха стабилни от началото на 2007, като прогнозите ни са за запазване на тази тенденция. Цените на търговски площи в големите търговски центрове и молове в София варират от €25-€60 кв. м на месец, докато тези по основните търговски улици - от €50 – €100 кв. м на месец и средна стойност от € 75 кв. м”.