Търговските площи в България ще се увеличат с 11% с откриването на Paradise Center, показва проучване на Forton International, консултантска фирма за недвижими имоти и стратегически партньор за България и Македония на глобалната компания Cushman & Wakefield. Към края на март търговската площ в молове в България ще достигне 704 хиляди квадратни метра.

Вижте още: Вижте новия мол две седмици преди откриването

Търговската площ на хиляда жители ще се увеличи до 96.1 кв.м, без да намали съществено разликата със средноевропейските 250 кв.м. Стара Загора остава начело по търговски площи на 1000 жители в страната. Второ място заема Варна, следвана от Русе, Бургас, Габрово и Велико Търново.

С отварянето на новия мол София изпревари Пловдив и се нарежда на седмо място по търговска площ на 1000 жители, след като показателят за столицата нарасна от 157 на 214 кв.м.

Интересът на търговците към моловете се запазва. Отворилите проекти в последните 12 месеца бяха с близка до пълна заетост.

H&M беше най-активната търговска верига. В края на 2012 г. H&M откри магазин в Пловдив, а през първото тримесечие – в търговския център „Галерия Стара Загора“. Най-големият представителен магазин на компанията в страната ще бъде в Paradise Center, също както и на марките на конкурента Inditex, най-големият моден търговец в света.

„Най-голямо значение за успеха на един мол имат разнообразието и присъствието на силни марки. Големите брандове привличат потребители. Около тях се групират и по-малките търговци“, казва Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton International.

Вижте още: Два водопада и езеро с мост в сърцето на новия мол

„По-големите проекти се оформят като регионални центрове, които привличат клиенти не само от съседните квартали, а от целия град, както и от други населени места. По-малките проекти вероятно ще изгубят част от посетителите си и ще трябва да се адаптират към по-ефективно обслужване на населението в непосредствена близост – било чрез предлагане на повече услуги или чрез промяна на предназначението на част от площите“, коментира Росен Генев от Forton.

Запази се нивото от 27 евро на кв.м месечно за магазини от 100-150 кв.м за най-добрите търговски центрове в София. За около 18-20 евро на кв.м се отдават под наем водещите проекти в провинцията. Статистиката показва, че средните наеми в моловете за поредно тримесечие останаха без промяна.

„Въпреки рекордната площ на Paradise Center до момента откриването му не повлия съществено на наемните нива в търговските центрове в София и те се запазиха на близки до досегашните нива.

Предвид намеренията на инвеститори да изградят нови 152 500 кв.м. търговски площи до средата на 2014 г. очакваме наемите да бъдат подложени под натиск на местата, където новите проекти повлияят негативно на потреблението в съществуващите. Но по-конкретна тенденция ще можем да отчетем едва след половин до една година от отварянето на тези търговски центрове“, коментира Генев.