Откриването на нови търговски центрове и завършването на инфраструктурни проекти(най-вече вторият метродиаметър в столицата) са основните фактори, които влияят и ще продължат да определят пазара на търговски площи у нас през следващата година и половина Това показва докладът на Colliers International за пазара на търговски площи, представен пред журналисти.

Четири нови мола ще отворят врати до края на 2013 г.

Търговските площи в България вече достигат 630 хил. кв. м след откриването на Galleria Burgas в Бургас. Новият търговски център е добавил 35 000 кв. м към нетните отдаваеми площи, а до края на годината се очаква да се открият още два търговски центъра- Paradise Center и Bulgaria Mall, които ще добавят ощe 113 000 кв. м.

Още един мащабен проект се очаква са бъде завършен към края на 2013 г. - Sofia Ring Mall, който ще разполага с 69 000 кв. м.

С новите проекти предстои удвояване на търговските площи в София.Съотношението средни отдаваеми площи на 1000 души за страната през 2013 г. ще достигне 115 кв. м. Все още обаче изоставаме от Европа, където средното ниво е 247 кв. м. Към края на 2013 г. на 1000 души население ще се падат половината (50%) от средноевропейските стойности, докато покупателната стойност се очаква да е една трета от европейската (28%).

Как ще се отрази откриването на нови площи на пазара?

„Предстоящото откриване на нови търговски центрове в столицата прави пазара на търговски площи силно конкурентен и изостря чувствителността на търговците към характеристики като локация и инфраструктура при оценката на проект, в който да инвестират. Темповете на развитие на околната инфраструктура са определящи за бързия и лесен достъп до мола без загуба на време в трафик. Този фактор има решаващо значение при избора за един търговски център пред друг от страна на крайните посетители и съответно търговците“ , подчерта Иглика Йорданова, мениджър търговски площи в Colliers International.

Битката на моловете и търговските улици

На фона на откриването на нови центрове наемите на големите търговски улици отбелязаха спад от 5% през първата половина на годината и в момента средните наемни нива са 38 евро на кв. м на месец в София, 28 евро на кв. м в Пловдив, във Варна и Бургас те са съответно 22 и 23 евро.

За сравнение, наемите в търговските центрове в столицата и Пловдив са по-ниски от тези на търговските улици( съответно 22 и 20 евро на кв. м на месец), докато във Варна и Бургас те са съответно 23 и 24 евро на кв. м на месец, т. е. малко по-високи спрямо търговските улици.

В столицата наемните нива на главните търговски улици са се понижили с 5%, като най-съществено са намалели наемите на бул. „Витоша“.Ремонтните дейности на централния булевард го направиха непривлекателен за търговците и в момента 80% от свободните площи по големите търговски улици на София са именно там.

Същевременно наемите на търговските площи на главните улици и търговските центрове в другите големи градове остават стабилни, с изключение на Варна, по търговските улици на който има спад от 12% на наемните нива. Стабилно се запазват и нивата на свободни площи и движението на наемателите по главните търговски улици в големите градове.

В столицата трите нови проекта за молове засилват конкуренцията и между самите търговски центрове. Някои от съществуващите проекти вероятно ще предприемат стратегия за пазарно препозициониране.

Експанзията „В близост до клиента“ на хипермаректите

Основни двигатели на пазара в момента са хранителните вериги, строителни хипермаркерти, модните оператори и заведения. Новата тенденция сред търговците е да се насочват към локации с добра инфраструктура, начело с новите метростанции, които постепенно променят географията на пазаруване.

През първото шестмесечие на годината се наблюдава експанзия „В близост до клиента“ на хранителните вериги. Те разширяват мрежата си, откривайки магазини в ключови локации в близост до новите метростанции и населени жилищни проекти.

Carrefour откри 3 нови супермаркета във Варна и Бургас. Lidl продължава да покрива все повече локации, като отвори магазини в Бургас, Русе, Стара Загора и Враца, с което магазините на веригата са вече 60.

Централните станции на метрото са новите ключови места за пазаруване и метростанция „Сердика“ е великолепен пример. Там се наблюдава търговски микс от супермаркет, дрогерия, заведения за бързо хранене. Позициониране в близост до метрото предприе и Piccadilly, които през първата половина на годината откриха 2 нови магазина от концепция Daily. Ц

Конкуренцията на пазара се поддържа и от бързата експанзия на вериги „Направи си сам“ Bauhaus отвори първия су магазин в столицата на 20 000 кв. м; Baumax разшири мрежата с два обекта в Русе и Варна. Mr Bricolage откри втори магазин в Пловдив.

Положително влияние оказа и навлизането на шведката модна верига Hennes&Mauritz (Н&М), която откри първите си магазини в търговските центрове в София и морската столица. Все още повечето модни марки обаче предпочитат франчайз модела пред директното навлизане на пазара.

Свиване или разширяване на търговските вериги

Свитото потребление и високите наеми остават основно предизвикателство пред търговските оператори, показа проучване на Colliers за настроенията на пазара

Въпреки това 41% от тях желаят да разширят търговската си мрежа до края на годината. Търговските центрове в София остават най-предпочитана локация. Като град за откриване на нови магазини популярност набира и Бургас.