Агенция за недвижими имоти "Форос" съветва какво трябва да знаете, ако искате да закупите франчайз в бизнеса с имоти.

В момента в България оперират шест компании, които предоставят възможността за включване в техните системи - 3 международни и 3 български. Те развиват мрежата си от офиси чрез намирането на независими франчайз партньори.

Световната практика и тенденции на окрупняване в търговията с продукти и услуги поставя предизвикателства пред българския предприемач, решил да разработи сам своята бизнес идея и концепция.

Франчайзингът предоставя възможността директно да се продава готов, разработен, изпитан, доказан и печеливш модел, а задължение на франчайзополучателя основно е да управлява оперативните процеси и да следва подробните предписания на франчайзодателя.

Бизнесът с имоти в България е перспективна и печеливша ниша, поради динамиката на пазара през последното десетилетие и високия процент на българите, притежаващи собственост.

Поради редица фактори, Източна Европа и в частност България си остава добра дестинация за инвестиции на големите международни фондове и компании, което неминуемо подхранва надеждите на посредниците в бизнеса.

Първата стъпка, която бъдещият франчайзополучател, решил да се включи като част от голяма компания от бизнеса с имоти, трябва да предприеме, е да отговори на няколко основни въпроси: желае ли да работи в сферата на услугите, има ли нужните управленски качества, готов ли е да се занимава в дългосрочен аспект с подобно начинание, колко средства е готов да инвестира и др.

Следва да се разгледат различните предложения на пазара, като е добре е да се проучи максимално голям обем информация за компаниите, предлагащи франчайзинг.

Важно е колко години опит има франчайзодателя и колко от тях са на българския пазар, тъй като нравите на българския клиент и технологията на сделките у нас значително се различават от установените на запад модели.

След отправяне на запитването, предприемачът трябва да подготви подробна информация за себе си: детайлна автобиография, въпросник, кратък бизнес план и др.

Проект на договор се изпраща от франчайзодателя , като задължително се предоставя разумен срок за разглеждане и обсъждане.

В договора най-общо се включват клаузите, които регламентират взаимоотношенията между двете страни.

След като догововорът за франчайз е подписан и влезе в сила, франчайзополучателят преминава въвеждащо обучение, организирано от франчайзодателя. След това съвместно с франчайзодателя одобряват локация на офиса, където ще се извършва дейността.

Обикновено от първата среща между франчайзодател и франчайзополучател и откриването на регионалния офис минават няколко месеца.

По принцип бариерите за навлизане в бизнеса с недвижими имоти в България са ниски в сравнение с други сектори. Възвръщането на първоначалната инвестиция може да бъде достигнато само за около 3-6 месеца.

Със сигурност обаче инвестицията в закупуване на франчайз, сравнена с тази при стартиране на бизнес под нова марка е доказано по-ефективна.