Продажбите на дребно в България ще нараснат до 13 млрд. долара през 2015 г., в сравнение с прогнозираните за тази година 10 млрд. долара според последния доклад на изданието Retail Guide за страната ни.

Нарастващият разполагаем доход на българите, търсещи повече избор, и ниските цени, предлагани от чуждестранни и местни вериги, се очаква да бъдат основните двигатели на растежа.

Заедно с подновения икономически растеж, продажбите на дребно ще се увеличават средно с 5.5% на година между 2011 и 2015 г. Нарастващото градско население с по-висок разполагаем доход и интерес към пазаруването също ще спомогнат за увеличаването на продажбите на дребно, а оттам ще нараснат и инвестициите в сектора в средносрочен план.

Преди 2005 г. в България нямаше модерни паркове за търговия на дребно и молове и в страната имаше голяма ниша в това отношение, смята Полина Стойкова, оперативен директор на агенция Bulgarian Properties. Впоследствие това доведе до свръхпредлагане, тъй като инвеститорите се тълпяха да строят центрове за търговия на дребно и молове.

“През 2010 г. България беше лидер в ЦИЕ по новооткрити молове, повечето от които бяха планирани и чието строителство започна преди кризата и впоследствие бяха успешно завършени и дадени под наем. През 2011 г. обаче нямаше новооткрити търговски центрове, което даде на пазара повече време, за да усвои новите площи,” казва Стойкова.

София в момента оглавява пазара в България с пет действащи мола, които разполагат с 230 000 кв. м търговски площи, както и един аутлет мол с 36 000 кв. м. В момента в столицата се строят три нови мола с тотална площ близо 400 000 кв.м. От тях общите отдаваеми търговски площи ще бъдат 195 000 кв. м, което означава, че те почти ще се удвоят в следващата година,” според Стойкова.

България се нарежда на 13-о място в Европа по търговски площи в търговски центрове, които трябва да бъдат завършени до края на 2012 г., според данни на Cushman & Wakefield. До края на 2012 г., около 181 500 кв. м търговски площи из цялата страна ще излязат на пазара, според доклада. По отношение на наличните търговски площи, България се нарежда на 30-о място в Европа, с 67.5 кв. м. търговски площи на всеки 1 000 жители, което е доста под средното ниво за Европа от 240 кв. м. Това предполага осезаеми възможности за ръст в следващите две-три години.

Бул. Витоша заема 52-ро измежду най-скъпите търговски улици в света, според доклад на Cushman & Wakefield. Средният наем в на главната търговска улица в София в момента е около 50 евро на кв. м. Докладът също така показва, че през 2010 г. нивата на наемите в останалата част от страната са паднали средно с между 10 и 25%.

“Големите вериги за търговия на дребно обаче търсят присъствие както в моловете, така и на скъпите търговски улици. По тази причина бул. Витоша рано или късно ще възвърне лидерството си като водеща дестинация за търговия на дребно в София,” смята Сергей Койнов, управляващ директор във Forton International.

България не е толкова атрактивна, колкото преди три години, когато към страната имаше огромен приток на средства около присъединяването й към ЕС, смята Къртис Кауърд, CEO и управляващ директор на фонда за управление на активи Arceland. Сега обаче двигателят зад стойността на недвижимите имоти са “нивата на доходите и местното търсене от страна на българите“.

Лошата новина е, че българите са най-бедния народ в ЕС така, че всичко започва от много ниска база. Добрата новина обаче е, че ръстът в доходите е един от „най-най-бързите, защото тръгва от толкова ниска база, че като процент расте много по-бързо, отколкото в ЕС,” според Кауърд. Всички изброени фактори досега предполагат, че пазарът в България отново е на линия и предстоят още по-голямо развитие.

Строителството на Sofia Ring Mall ще започне скоро (строителството вече е в ход), според Colliers International, консултант по проекта. Glavbolgarstroy и Arcon Constructions бяха избрани за основни строителни компании по проекта. Двете компании ще участват в първата фаза, включваща изкопните работи, полагането на бетона и грубото строителство по проекта.

Основната работа се очаква да отнеме 12 месеца. Тогава ще бъда организирана втора процедура за избирането на компания, която ще се занимае с довършителните работи. Молът ще се намира на удължената южна дъга на Околовръстното шосе на София и ще бъде свързан директно с първия супермаркет на IKEA в България.

Отварянето на Sofia Ring Mall е планирано за 2013 г. Мегапроектът ще бъде един от най-големите търговски центрове с отдаваема площ от близо 70 000 кв. м. Проектът беше забавен с няколко години заради кризата. Той ще бъде част от по-голям търговски и жилищен проект, включващ хипермаркет с площ 9 000 кв. м., DIY магазин и кино. Инвеститорът в проекта е South Ring Mall Sofia EAD, подразделение на гръцката компания Danaos Development.