Очаква ли ни втори бум на моловете

4642
Очаква ли ни втори бум на моловете

Продажбите на дребно в България ще нараснат до 13 млрд. долара през 2015 г., в сравнение с прогнозираните за тази година 10 млрд. долара според последния доклад на изданието Retail Guide за страната ни.

Нарастващият разполагаем доход на българите, търсещи повече избор, и ниските цени, предлагани от чуждестранни и местни вериги, се очаква да бъдат основните двигатели на растежа.

Заедно с подновения икономически растеж, продажбите на дребно ще се увеличават средно с 5.5% на година между 2011 и 2015 г. Нарастващото градско население с по-висок разполагаем доход и интерес към пазаруването също ще спомогнат за увеличаването на продажбите на дребно, а оттам ще нараснат и инвестициите в сектора в средносрочен план.

Преди 2005 г. в България нямаше модерни паркове за търговия на дребно и молове и в страната имаше голяма ниша в това отношение, смята Полина Стойкова, оперативен директор на агенция Bulgarian Properties. Впоследствие това доведе до свръхпредлагане, тъй като инвеститорите се тълпяха да строят центрове за търговия на дребно и молове.

“През 2010 г. България беше лидер в ЦИЕ по новооткрити молове, повечето от които бяха планирани и чието строителство започна преди кризата и впоследствие бяха успешно завършени и дадени под наем. През 2011 г. обаче нямаше новооткрити търговски центрове, което даде на пазара повече време, за да усвои новите площи,” казва Стойкова.

София в момента оглавява пазара в България с пет действащи мола, които разполагат с 230 000 кв. м търговски площи, както и един аутлет мол с 36 000 кв. м. В момента в столицата се строят три нови мола с тотална площ близо 400 000 кв.м. От тях общите отдаваеми търговски площи ще бъдат 195 000 кв. м, което означава, че те почти ще се удвоят в следващата година,” според Стойкова.

България се нарежда на 13-о място в Европа по търговски площи в търговски центрове, които трябва да бъдат завършени до края на 2012 г., според данни на Cushman & Wakefield. До края на 2012 г., около 181 500 кв. м търговски площи из цялата страна ще излязат на пазара, според доклада. По отношение на наличните търговски площи, България се нарежда на 30-о място в Европа, с 67.5 кв. м. търговски площи на всеки 1 000 жители, което е доста под средното ниво за Европа от 240 кв. м. Това предполага осезаеми възможности за ръст в следващите две-три години.

Автор: Илия Атанасов

Подобни статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Коментари

Laticia
# 0
19:12 | 17 December 2011
Oh yeah, fabuolus stuff there you!
Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg