Водещите европейски строителни компании все още се опитват да се справят с трудностите в този сектор след кредитната криза от 2008 г. и последвалата рецесия, чрез разрастване в географско отношение и разнообразяване на дейностите в портфолиото.

Нуждата от подобна диверсификация е наложена от последвалият спад от 3.6% в инвестициите в строителния сектор на Европейския съюз през 2010 г., след няколко години на малък или никакъв растеж. Прирастът в сектора през 2011 г. се очаква да достигне едва 0,2%

Именно тази прогноза е и в основата на доклада на Deloitte European Powers of Construction 2010 (EPoC), който включва годишната класация на 50-те най-големи европейски строителни компании по продажби и топ 20 компании по пазарна капитализация. Докладът вниква по-дълбоко и в предизвикателствата за индустрията във времена на икономическа криза и предлага анализ на текущия пазар.

Според изследването на Делойт, голяма част от европейските строителни компании вече са предвидили изчерпване на традиционните бизнес моделите свързани със строителството за публичния сектор или за фирми за недвижими имоти и са развили успешни иновационни стратегии, намаляващи зависимостта им от тези пазари. В действителност, девет от класираните EPOC 2010 компании печелят най-малко 50% от приходите си от дейности, които не са свързани със строителство. Единадесет от тях генерират над 40% доходи в чужбина.

Анализът на финансовите характеристики на най-големите строителни компании в Европа показва, че Централна Европа има само един представител в Европейския топ 50 - полските PolimexMostostal SA, поставени на 44 място. В класацията на топ 50 EPOC 2010 по обем продажби начело застава Vinci (Франция), на второ място Bouygues (също от Франция) и германската Hochtief (DE) на трето място. Франция доминира в топ 50 по отношение на общия обем продажби, с още три компании, включени в топ пет. Испания има най-голямо присъствие в топ 20, с шест компании, поставени между четвъртата и 17 позиция.

Интересно е да се наблюдава как големите европейски строителни групи търсят възможности за растеж извън страната. Към днешна дата те са представени и на петте континента, като генерират около 49% от приходите си извън собствените си национални граници. Тази тенденция се засилва през последните години и очакваме тя да продължи в близко бъдеще. В допълнение, ние виждаме стратегиите за диверсификация в дейности, различни от строителството като положителна стъпка, като по този начин компаниите често си служат с по-високи маржове и по-стабилни и предвидими парични потоци.