Царево, Лозенец и най-южната част на българското Черноморие ще бъдат новият хит в пазара на недвижими имоти. Това прогнозира Николай Пехливанов, изпълнителен директор на Green Life Property Developments, цитиран от в. Дневник.

"По Южното Черноморие има много красиви заливи и голям потенциал, който все още не е достигнат от инвеститорите, докато в Слънчев бряг е вече презастроено", обясни Пехливанов.

Цените на имотите в южната част на Черноморието са се покачили средно с 18% през изминалата 2007 г., независимо от прогнозите за слаба търговия и твърденията, че чуждестранните купувачи са се оттеглили, сочи анализът на дружеството.

Тази тенденция е валидна предимно за комплексите, разположени близо до морската ивица и с изградени прилежащи съоръжения и екстри. Доброто планиране на помещенията и броят на допълнителните услуги в комплекса се оказват ключови за продажбите.

През летния сезон собствениците на такъв тип имоти са реализирали доходност от наем в рамките на 5 до 7%, което напълно съвпада с техните предварителни очаквания.

В същото време непродадени са десетки апартаменти, но според брокерите това се дължи на неуспешна концепция, а не на липсата на купувачи. Освен това има отдръпване на английските купувачи, но причината за това не е разочарованието им от страната, а промяната на условията на банките при отпускане на ипотечните кредити в международен мащаб.

"Само преди година 80% от сделките за продажба се сключваха с британци, днес статистиката сочи обратното - едва 20% от сделките по Черноморието са реализирани от жители на Великобритания", обяви Николай Пехливанов.

За разлика от британците, които мислели само за печалбата от имота си, руснаците не се пазарели за цената. Освен руснаци, предимно граждани на Москва, активни играчи вече са купувачите от Прибалтийските републики, Беларус, Казахстан и Румъния.

Новите клиенти идват с нови критерии и изисквания, просторни апартаменти с широки всекидневни и отделни спални, на първа линия с гледка към морето. Не всички инвеститори успяват да реагират на тези изисквания и губят позиции. На това до голяма степен се дължат и негативните твърдения за развитието на пазара.

"Ако мотото на английските купувачи е "по-евтино", то това на руснаците е "с повече екстри" - за тях дори е престиж, когато струва по-скъпо и ако намерят имоти с повече екстри, купуват по няколко", твърди Пехливанов.

След този сезон вече ще може да се определи и профилът на наемателите на ваканционни комплекси - освен представителите на западните държави, за които продуктът е отдавна познат, все по-често апартаменти се наемат от българи, чехи и поляци.

Цените на ваканционните имоти в по-голяма част от случаите са значително по-високи от тези в хотелите от същата категория, но и предимствата (просторни помещения и екстри) са повече.

Най-големите проблеми, с които се сблъскват всички инвеститори във ваканционни комплекси по Черноморието са същите, които влияят негативно и на туризма в България. Става въпрос за липсата на инфраструктура и добро обслужване, което пък се дължи на дефицита на квалифициран персонал. Това прави страната евтина дестинация и определя нейния статут на картата на туристическите услуги.

Очакванията на експертите са проблемите да се решат с времето и с появата на поне един наистина голям инвеститор във всеки район, който да реализира ключови проекти, съчетани с изграждането на допълнителна инфраструктура, квалифицирано обучение на персонал и който да има интерес да популяризира дестинацията и да се погрижи за поддържането на района като цяло.

В същото време се очаква драстично да намалява броят на случайните, малки инвеститори, които нямат възможност да изграждат прилежащи съоръжения и инфраструктура, не могат да планират правилно и не са в състояние да направят успешен маркетинг, пишат още от Дневник.