Цените на ваканционни имоти в Испания, а и в други европейски страни вече се изравняват с цените в България. Така страната ни, рекламирана най-вече като евтина дестинация, попада в нова конкурентна среда и трябва да търси своя нов имидж.

Това пролича неотдавна на изложението Barcelona Meeting Point. Макар блясъкът на прожекторите да е позамръкнал, то остава един от най-точните барометри за състоянието и тенденциите основно на пазара на ваканционни имоти, пише в. Труд.

От пръв поглед е видно - Русия се е превърнала в основен и най-желан инвеститор. Изложението мина под знака на The Russia Meeting Point, а "гвоздей" в програмата бе участието на вицепремиера Александър Жуков.

Една четвърт от изложението бе отделена на Русия, а около руските брокери се тълпяха испански агенции, които търсят партньори.

Щандовете на банките също изумяват - с огромните каталози на имоти, които предлагат. Финансистите бяха превзели половината изложение в стремежа си да се освободят от огромното количество имоти, които са кредитирали.

Според испанските брокери цените в страната им са се сринали до 70% в сравнение с пика на пазара и прогнозата е, че трендът ще продължи надолу и през 2012 г. Най-атрактивни и изгодни за покупка са луксозните имоти, които вървят с около 30-35% под стойността си и се отличават с изключителни архитектурни характеристики, дизайнерско обзавеждане и отлично разположение. Вила около Валенсия и Коста Бланка, която е струвала 1 500 000 евро, сега може да се намери за около 900 000 евро.

Но българските компании трябва да са наясно, че в ниския ценови сегмент в Испания могат да се намерят имоти и на цени от 800 евро за кв. м.

И не е само Испания. Сривът на цените на имотите във Флорида, САЩ, ги превърна в едно от най-атрактивните места за инвестиции не само за малкия инвеститор, но и за инвестиционни фодове. В момента там може да се намерият къщи на цените на Боянските и Драгалевските имоти. Все повече правителствата се стараят да привличат инвеститори, като подпомагат законодателно сектора на недвижимите имоти. Кипър, който винаги е бил атрактивна дестинация за англичани, германци, за руснаци в последните години, например поема разноските по рекламата навън. Цените на острова са в диапазона 1500 - 5000 евро за кв. м, а и броят на сделките е паднал в пъти в кризата.

Средиземноморският пазар е лидер и за инвестиции във втори дом, за отдаване под наем. В това отношение Италия и Франция привличат интереса на по-заможните инвеститори и цените бележат спад от само около 5% заради уникалността на локациите и забраната и ограничаването на строителството в много райони. От значение е и засиленото търсене от заможни клиенти от Азия, основно от Китай.

Цените в ниския сегмент са около 100 хил. евро например за едностаен апартамент от 25 кв. м в Ница. Апартаменти ново строителство се продават за 200 - 300 хил. евро. А цената на елитна вила на първа линия започва от 5-6 млн. евро.

Черна гора също бележи спад от 30-50%, но търсенето при луксозните имоти е най-стабилно. Апартаментите са на цени от 1200-1500 евро за кв. м, а традиционните каменни къщи достигат до 2000-2300 евро за кв. м.

Сред известните турски курорти Мармарис, Фетхие, Дидим, Бодрум привличат най-много купувачи. Стойността на двустаен апартамент на 100 м от морето започва от 52 000 евро, а цените на вилите достигат 820 000 евро. В тази конкурентна среда България трябва да спре да се рекламира като най-евтината дестинация, както досега, да заложи на уникалните си природни дадености - минерални води, балнеология. Това може да се "опакова" в един продукт с модерните ни зимни курорти, голф игрища, древната история и култура, запазената природа, лов и риболов.