Последната година собствениците на малки и големи офис сгради и бизнес центрове се изправят пред редица предизвикателства.

Сред тях са тенденцията към повишаване на цените на стоки и услуги, увеличението на минималната работна заплата в страната, инфлацията и забавянето в доставките на материали и резервни части.

И това са само част от проблемите, произлизащи от макро и микроикономическия климат в страната.

Все повече инвеститори в подобен тип сгради търсят решения за справяне с тези препятствия, като се обръщат към фирми, предлагащи професионални фасилити мениджмънт (ФМ) услуги.

След запознаване със спецификите на конкретната сграда, професионалистите в тази област могат да представят реалистичен план за оптимизиране на разходите за поддръжка и управление. Те първо ще направят преглед на актуалното състояние на всички съоръжения, като например на климатичните машини (чилъри), които служат за охлаждане и отопление на цялата офис сграда, асансьорни, вентилационни системи, дизел генератори и други.

Във всички по-големи градове има бизнес сгради, които са строени през последните 10-15 г. и монтираните машини в тях са с по-ниски параметри по отношение на пестене на енергия, респективно консумацията на ток е по-висока.

От друга страна, производителите не поддържат на склад или не произвеждат резервни части за стари машини, на които с всяка изминала година се налага подмяна на различни компоненти, за да могат да работят безаварийно. Ако все пак се намерят части, най-често те са с доставка от чужбина и цената им е висока.

За да оптимизират разходите по поддръжка, ФМ професионалистите ще вземат предвид и конструктивните особености на дадена сграда. На базата на това ще дадат препоръки за промяна в начина, по който тя функционира и какво би могло да се направи във връзка с подобряване на енергийната й ефективност по отношение на топло и студено изолационните й качества.

Навременната профилактика и проследяване на състоянието на съоръженията предотвратява или намалява риска от аварийни ситуации, които могат да доведат до невъзможност или да предизвикат затруднения за обитаването й. А това води до финансови загуби.

Инвестицията в нови машини се възвръща за кратък до среден период от време. Постоянните действия по поддръжка на сградата и съоръженията в нея водят до удължаване на експлоатационния живот и запазване на стойността й.

Фасилити мениджмънтът обхваща всички дейности и процеси в една сграда, които осигуряват ефективното ѝ и безопасно използване, но и спомага за правилното преразпределение на разходи от едно направление към друго. Услугите по ФМ включват и управлението и поддръжката на индивидуално обособени имоти – предлагат се варианти за вътрешна реконструкция и промяна в разпределението им.

Например един офис от 300 – 400 кв. м, който в даден момент трудно би могъл да се отдаде под наем, може да се раздели на два по-малки. Ползвайки тази услуга, собствениците ще си гарантират плавно управление на всички процеси, което води до по-високи приходи от управлението на имотите.

Специализираната ФМ компания е алтернатива на собствениците и инвеститорите в бизнес сгради пред това да обособяват собствено работно звено по поддръжка. ФМ е специализирана дейност и налага подбор на квалифициран персонал за качествената поддръжка и управление.

И не на последно място – използването на фасилити мениджмънт услуги спестява комуникацията с наемателите по ежедневни въпроси, свързани с експлоатацията на имота. Този, не винаги толкова приятен процес, вече няма да е ангажимент на собственика на сградата.

„Планекс Инвест“ е инвестиционно-консултантска компания в сферата на строителството, недвижимите имоти, поддръжката на сгради. Една от основните дейности на фирмата е управлението на бизнес и офис центрове, градски и ваканционни комплекси.

Осигурява цялостна поддръжка, мениджмънт на общите части и етажната собственост, както и ремонтни дейности на отделни жилища, офиси или цели сгради. Дейността се представя под търговската марка PLHome. Фирмата има офиси във Варна и София.