Пламен Андреев: Сградите и комплексите стават все по-хубави и качествени

5336
Пламен Андреев: Сградите и комплексите стават все по-хубави и качествени

© Планекс

Инж. Пламен Андреев е роден през 1958 г. във Варна. През 1990 г основава „Планекс“ – строително-инвестиционна компания, която оперира основно във Варна, Черноморския регион и София.

От 2019 г е мажоритарен собственик на групата „Планекс концепт“, част от която е и „Планекс Инвест“ ООД. С него разговаряме както за състоянието на имотния пазар в столицата и Варна, така и за един от най-големите и зелени проекти в страната. Вижте какво каза той за Profit.bg: 

Г-н Андреев, 2020 г. безспорно беше успешна за инвеститорите в имоти. Какво можем да очакваме от имотния пазар в столицата през 2021 г.?

Миналата година (2020) беше особена и различна, работихме в трудни условия. Всички казват, че е била успешна за имотния пазар – сигурно е така. От моя гледна точка, анализът на пазара не е само статистика, а и преценка на тенденции, конкурентоспособност, рискове.


Надявам се новата година да е добра за всички, но продължавам да имам притеснения за ниския и среден клас имоти, където „предлагането“ е голямо, „купуването“ е най-вече с кредити, а бизнес средата и икономиката не са в най-цветущото си състояние.

Предприемачите и инвеститорите в България вече имат опита на 1997, 2008 г. и би трябвало да са внимателни в намеренията си. И все пак да мислим позитивно – сградите и комплексите стават все по-хубави и качествени, проектите в строеж се завършват, налице е тенденция за намаляване на броя на новите проекти, банките стават по-предпазливи към финансирането – признаци за нормалност на обстановката.

Поне към момента смятам, че 2021 г. няма да бъде по-различна от миналата. В ценово отношение балансът е намерен и не очаквам движение на цените на имотите, особено във високия сегмент.

Морската столица винаги е била притегателна сила както за местните, така и за чуждестранните купувачи. Какви са прогнозите ви за имотите във Варна през настоящата година? 

Активността на имотния пазар на ново строителство в България е най-вече в столицата и два-три града, между които и Варна, като регионален център на Североизточна България. Това, което казах за столицата, изцяло се отнася и за Варна, добавяйки факта, че потенциалът на региона е в пъти по-малък от този в страната, а активността на инвеститори и предприемачи се съизмерва с тази в София.

Анализът на регионалния пазар е в резултат повече на наблюдение и не толкова на данни (имайки предвид, че за обектите в строеж няма как да се отчете процент продажби), но усещането е за превес на предлагането спрямо търсенето.

Това, съчетано с факта, че във Варна имотният пазар е бил винаги относително активен, че няма съществен прираст на населението и ръст на доходите му, за мен прави необяснима тази инвестиционна активност във всички райони на града.

В началото на тази година се появи тенденция за увеличаване на цените на строителните материали, което води до по-висока себестойност на имотите и би се отразило на продажните цени. Според мен тази тенденция ще бъде трайна, което също би повлияло на пазара на имоти, особено на тези в нисък и среден клас.

Моите очаквания за Варна и през 2021 г. са за намаляване на броя нови проекти и поради факта, че в централната градска зона и хубавите райони почти не останаха терени за застрояване, а за периферията, въпреки ниските цени, няма безкрайно много купувачи. Това ще подейства предпазно на пазара и нещата ще се нормализират.

Не очаквам проблеми на пазара във високия ценови клас на апартаменти и къщи, особено за смислени проекти с добра локация и инфраструктура, съвременна архитектурна визия и качествена реализация. Същото се отнася и за цените - в ниския и среден клас – те са относително стабилни, във високия – съответно на по-голямата себестойност и локацията.

Наскоро стартирахте много голям проект в София. Медиите го нарекоха "най-зеления комплекс" в страната. Какво отличава Морени от останалите подобни проекти?

Определението „най-зелен комплекс“ е вярно – и като начин на мислене, и физически като краен продукт. Това, което отличава „Морени клуб резиденс“, е неговата уникалност – концепцията на ситуиране на сградите в терена, симбиозата – „проект-природни дадености“, положителната енергия и излъчване.

Погледнати отгоре, „Морени“ са „слънчев часовник“ с връх високо в планината. Въздухът, слънцето, водата – всичко това създава усещане за добър живот и прави проекта привлекателен и желан. Ние не искаме да се самоопределяме и да казваме какво ни отличава.

Това ще го каже човекът, който реши да купи жилище в „Морени“. Неговото решение е оценката за нас. „Морени“ е резултат, постижение на база дългогодишния ни опит и създадени много подобни проекти. Ние знаем какво би зарадвало потенциалния купувач, защото сме виждали такива хора в нашите комплекси, наблюдаваме начина им на живот.

Всичко това, подчинено на още по-високи критерии към продукта и стремежа ни да надграждаме още, е вложено в Морени. От градоустройството до това къде ще бъде пералнята или прахосмукачката, как всеки член на семейството да има собствено пространство и всички да живеят хармонично заедно, да имат сигурност и свобода – всичко това ни е занимавало в създаването на проекта и ще ни занимава до окончателното му завършване. 

Кое е по-търсено в Морени към момента - апартаментите или къщите?

Много се радвам на факта, че интересът е еднакъв към всички видове жилища и къщи, защото в нашата „философия на обитаване“ заложихме на предпочитанието на човека къде иска да живее при почти изравнени характеристики и условия на живот за всички в комплекса.

Три месеца след старта на проекта ние имаме подписани договори за повече от 35% от имотите – както за апартаменти, така и за къщи. Не е без значение разумната ценова политика за имот с отлична среда, чиста атмосфера и удобна локация. Такъв имот се купува веднъж и сега. Няма или не са толкова много подобни местата, където бихте могли да си купите жилище.

Успешните ни продажби се дължат както и на възможностите за избор, които сме заложили в нашата маркетингова политика, така и на опита, компетентността и коректния подход на нашите консултанти по продажбите. Не на последно място – 25 години успешна работа и репутация на „Планекс Инвест“.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg