Осезаемо увеличение на сделките с ваканционни имоти, осъществени чрез външно финансиране, се наблюдава през 2018 г. Това показва анализът на Green Life Development & Resorts за годината.

Този тип покупки вече достигат почти 20%. За сравнение, през изминалата година сделките с банково участие представляват единични случаи.

“Ако през 2017 г. българските клиенти разчитаха предимно на собствени средства при покупката на ваканционни имоти, то през настоящата година отчитаме засилен интерес към сделките с кредит. Това са предимно хора, които не разполагат със спестявания, но имат високи и стабилни доходи, което им дава увереност за покупката”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life Development & Resorts.

Той допълва: “Голяма част от тях вече притежават собствено градско жилище и търсят да закупят ваканционен имот в отговор на стабилния си социален статус и желание за повишаване качеството на живот.”

По думите му делът на покупките с кредит би се нараснал още, ако се увеличи предлагането на ваканционни имоти във вече завършени сгради, заради особеностите при ипотеки преди издаден Акт 16. Това обаче не оказва влияние върху потребителските кредити, използвани за финансиране на част от покупката.

“Немалка част от купувачите са готови да изчакат завършването на сградите и се насочват към проекти в строеж. Това им позволява по-голям избор от имоти, както и възможността да покрият всичките си потребности и нужди - предпочитан етаж, гледка. Не се притесняват да сключват сделки преди Акт 16, като разчитат на утвърдени и проверени инвеститори”, казва Теофил Петров.

По данни на компанията, близо 50% от проектите се реализират още в етап на строителство.

Кои са българските купувачи?

Българите все по-уверено утвърждават позициите си на пазара на ваканционни имоти. В Созопол те представляват 34%, руските купувачи са 30%, а сделките с граждани от Украйна са 17%.

Родните клиенти могат да се разделят на две основни групи, уточняват от компанията.

“Профилът на клиентите в Созопол се запазва сходен с 2017 - хора от средния и висшия мениджмънт, обикновено семейства с деца. Вече разполагат с едно или повече собствени градски жилища и търсят класически ваканционни имоти”, казва Екатерина Желяпова, търговски директор Green Life Development.

Тя пояснява: “Този тип купувачи са склонни да платят по-висока цена, за да получат продукт по-високо качество. И не желаят да правят компромиси с характеристиките на имотите. От съществено значение са качествата на жилището - хубава гледка, добро разположение и локация.”

Допълнителните услуги, предлагани в комплексите, носят добавена стойност на имотите, посочват от компанията. Клиентите, които прекарват повече време в жилищата си, отдават сериозно значение на активностите за деца - спорт, арт школи, езикови курсове.

“Пазарът на самостоятелни къщи представлява един по-малък отделен сегмент. Тези имоти са търсени от семейства с деца, които разполагат с по-високи доходи. Поддържат висок стандарт на живот и искат да го пренесат и в морския си дом. Много често основното им жилище е къща. Затова предпочитат да са отделени и държат на собственото пространство около имота“, разяснява Екатерина Желяпова.

Другият тип клиенти са по-възрастни и избират Поморие заради възможността за целогодишен престой и балнеологичните центрове. Причините за покупка са свързани с желание за трайно установяване и добро вложение на спестените средства. Повечето планират да се нанесат до 2-3 години след покупката.

“Характеристиките на града и предлаганите имоти предполагат различни изисквания на клиентите. Водеща е функционалността, тъй като собствениците предвиждат целогодишно ползване и жилищата са едновременно ваканционни и градски. Клиентите обръщат повече внимание на цената и разчитат на изгодни решения“, уточнява Желяпова.

Кои са чуждите купувачи?

Интересът на гражданите от Русия и Украйна продължава да бъде стабилен, макар вече да не са основните “играчи” на ваканционния пазар, посочват от Green Life Development & Resorts.

“Рускоговорящите клиенти са концентрирани върху имоти за собствено ползване. Поетапно купуват дори втори и трети дом за семействата си. Зачестяват обаче случаите на инвестиционни сделки с украинци и то на няколко жилища наведнъж”, казва Теофил Петров.

Според експертите на компанията, диверсификацията на клиентите по държави се засилва. Извън основните типове купувачи, на пазара присъстват граждани от Израел, Германия, Великобритания, Белгия, Унгария, Латвия, Полша. Покупки има и от САЩ.

Цените

След като през 2017 г. цените на ваканционните имоти се задържаха почти без изменения, през този сезон се наблюдава умерен ръст в рамките на 10-15%. Цените на апартаментите с една спалня в Созопол са около 50 000 - 65 000 евро, а в Поморие такъв тип имоти се предлагат между 35 000 и 42 000 евро. Жилищата с две спални са на цени около 60 000 евро в Поморие и между 80 000 и 100 000 евро в Созопол.

“От курортите в Южното Черноморие Созопол се задържа във фокуса на клиентите, търсещи „втори дом“, тъй като предлага класически ваканционни имоти и градът има забележителна история и култура. Заради това и цените са леко по-високи от другите дестинации на юг. Клиентите предвиждат средно около 50 000 - 60 000 евро за апартамент с една спалня“, обяснява търговският директор.

По-голямата част от настоящите собственици купуват за лично ползване, но планират и отдаване под наем, извън периода на лятната си ваканция. Най-търсени са класическите ваканционни имоти - апартаментите с една или две спални в затворен комплекс с осигурени допълнителни услуги и целогодишна поддръжка.

“От тази година в комплекса в Созопол създадохме пакет за нови собственици с 5% гарантиран доход за първите 2 години при отдаване под наем чрез управляващото дружество”, пояснява Екатерина Желяпова.

Международен пазар

Новият конкурент на международния пазар за ваканционни имоти през 2018 г. е Грузия. Страната става все по-популярна дестинация сред руските граждани заради природните си дадености, доброто съотношение цена-качество и близкото си местоположение.

Средните цени са сходни с тези у нас, което я позиционира сред същите клиенти, таргетирани и в България - около 50 000 евро за апартамент с една спалня.

“За поредна година Испания се утвърждава като по-сериозен конкурент на ваканционния пазар, макар профилът на купувачите там да е по-различен от този в България, а цените да са по-високи. На картата присъстват още Крим, Хърватия, Италия, в които обаче предлаганият продукт се различава от този у нас”, изтъква Теофил Петров.

За родните купувачи, които търсят имот извън България, гръцкият пазар е най-атрактивен. Tе избират основно ваканционен тип вили и апартаменти и се ориентират към Северна Гърция и Халкидики заради бързия достъп.

Инвестиционна активност

Активността на ваканционния пазар задвижва реализирането и започването на нови проекти в Южното Черноморие. През 2018 г. компанията Green Life Development & Resorts работи по няколко нови фази: в комплекса в Созопoл - Beach Residence VII, Panorama Residence, както и Town House IV, а в Поморие - Айвазовски парк II.

“Ваканционният пазар става все по-насочен навътре, което създава по-голяма устойчивост и независимост от международната геополитическа обстановка. В период, в който родните клиенти заемат най-голям дял, виждаме как покупката на жилище на морето се обвързва с икономическото състояние на страната - повишаващи се доходи, ниски лихви по ипотечните кредити и подем на икономиката. Фактори, които до голяма степен допринасят за спокойствието на купувачите, когато сключват сделки в ранен етап на строителство и избират доказани инвеститори с опит”, посочва Теофил Петров.

Според експертите на компанията, през следващата година българските купувачи ще затвърдят позициите си на ваканционния пазар и дори делът им може да се увеличи. При останалите клиенти обаче ще се засили диверсификацията по държави, очакват още от Green Life Development & Resorts.