Роден туроператор фалира и остави клиентите у дома за празниците

4227
Роден туроператор фалира и остави клиентите у дома за празниците

© Pixabay

Туристическа агенция обяви, че спира дейността си, след като дни наред не отговаряше на запитванията на клиенти, които са заплатили екскурзии за предстоящите новогодишни празници.

Потърпевши потърсиха съдействието на Дарик радио в началото на деня, а след техни опити да се свържат с туроператора, в ранния следобед той обяви, че спира работа. И препрати хората да си търсят парите от застраховател.

Обмисляйки къде да посрещнат 2018 г., десетки попадат на екскурзиите, предлагани от "София тур и Холидей". Една от най-предпочитаните оферти е екскурзия до Лисабон. Трябвало да се пътува на 30 декември.

Цветанка Петрова, заедно със семейството си, платила около 2 хиляди лева, за да посрещне новата година именно там. Заплатила цялата сума още в края на ноември. "Не отговарят на телефоните си. Платили сме си изцяло всичко в сроковете, обявени в тяхната оферта", споделя още Петрова.

Ощетените ни потърсиха в началото на деня, след като на адреса на офиса на агенцията не открили никого. Дарик радио направи всичко възможно да се свърже с туристическата агенция – и-мейлът ни не получи отговор, стационарните телефони, посочени на сайта, дават постоянно заето.

За сметка на това в ранния следобед на сайта на агенцията се появи съобщение.

От него става ясно, че компанията прекратява дейността си. Твърди, че клюки в бранша повлияли фатално на реномето й. И препраща всички свои клиенти, на които е взела парите, към застрахователи, в които има сключена полица.

Малко след като туристическата агенция обяви, че спира дейност, от министерство на туризма разпространиха прессъобщение, в което настояват за спешна среща с управители и застрахователната компания. Пред Дарик радио главният директор на „Туристическа политика” Лиляна Арсова допълни какво се случва оттук-нататък.

"Дори управителите на фирмата да не откликнат за среща, не е проблем всичките лица, които до момента са ощетени от туроператора, да потърсят своята застраховка от застрахователното дружество", обясни Арсова.

От Комисията за защита на потребителите посъветваха ощетените хора възможно най-скоро да се свържат със застрахователя. Емилия Елчинова - главен директор на главна дирекция „Контрол на пазара” към КЗП, обясни какво да направят потърпевшите след такъв момент.

"Договор за организирано пътуване плюс документа, с който е извършено плащането по дадения пакет. Всички документи, които притежава самият потребител. Това, което има, да го приложи към заявлението, което ще бъде насочено към застрахователите", поясни Елчинова.

В каченото на сайта на туристическата агенция съобщение се казва, че ако клиент има нужда от допълнителни документи, може да се свърже с тях на мейл dragan.tour@gmail.com. Твърдят, че ще окажат пълно съдействие в най-кратък срок.

Наличието на застраховка професионална отговорност на обявилия прекратяване на дейността си туроператор „София тур и Холидей” ЕООД ще даде възможност на засегнатите потребители да получат обратно парите си за неосъществените пътувания. Това коментира председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в студиото на bTV. 

„В България единственият способ, по който това се случва, е застраховката професионална отговорност на туроператора. Такава застраховка има. Тя, съгласно закона, е определена в зависимост от оборота на туроператора в предходни периоди”, добави Маргаритов.

Необходимо е да се подготвят и представят на застрахователя всички необходими документи – договор за организирано пътуване, касови бонове за извършените плащания, копие от полицата "Туроператорска отговорност" и други налични.

Маргаритов предупреди за характерните за предпразничните периоди нелоялни практики в търговската мрежа и онлайн пространството. На база статистиката от контролната дейност той посочи, че се увеличава броят на забраняваните от контролния орган нелоялни практики, което намалява рисковете от това потребителите да станат жертва на некоректни търговци.

„Да кажем, че пазарът е стерилен, няма да бъдем откровени. Естествено, че има нелоялни търговски практики. Особено сега при най-активното пазаруване по празниците има опити на търговците да ги измамят с фалшиви намаления, изкуствени промоции, че им подаряват нещо към това, което основно искат да си купят, а цената всъщност е по-висока и нещо не им подаряват. Или с кампания за коледни елхички например, а да се окаже, че те не са налични и вие да си купите нещо друго на по-висока цена”, даде примери председателят.

В онлайн средата също се срещат подобни прийоми. „В момента, в който настъпва периодът на активното пазаруване, търговецът рязко вдига цената на определена група стоки, които са по-търсени, за да може следващия ден да анонсира едно „намаление”, но то трябва да е от цената, на която стоката е продаване поне един месец преди това”, обясни Маргаритов. Той добави, че при кампанията „Черен петък” е имало 30-40 сигнала за подобни нарушения.

Има и опити на търговци да ограничават отговорността си по отношение на рекламация на дефектните стоки или възможността за връщане на онлайн покупка при продажби от намаления, но това е незаконно. 

На финала на разговора Маргаритов каза, че контролната дейност на комисията в този период е концентрирана върху продажбите в търговската мрежа, онлайн пространството, коледните базари и туристическите обекти в зимните курорти. 

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg