Вторият сезон на Белият лотос обърна с „главата надолу“ представите за мода в интериорния дизайн. С избора на декор за продължението на хитовата поредица, заснето в Сицилия, създателите предизвикаха бум в търсенето на класическа керамика от италианския остров, пише The Guardian.

През последните десетилетия футуристичните тенденции в обзавеждането откраднаха славата на тези ръчноизработени предмети, които са една от емблемите на слънчевия остров. Сега сицилианските вази, известни като Testa di Moro, които украсяват измисления луксозен хотел в сериала, отново са обект на интерес за милиони хора по целия свят.

Жестоката легенда за Testa di Moro - съблазнителният мавър, който губи главата си

Testa di Moro неслучайно носи славата си от векове наред и не е обикновена ваза за украшение. Създаването ѝ се свързва с легенда за мавританец, който се влюбва в красива сицилианка с гореща кръв.

Историята се случва около 1100 г., по време на господството на маврите в Сицилия, в квартал Калса в Палермо.

Местната девойка била с розова кожа, сравнима с прасковени цветя в разгара на цъфтежа им и сияещ поглед, който сякаш отразявал отблясъците на слънцето в залива на Палермо.

Pixabay

Един ден, млад мавър минал покрай къщата на момичето и я зърнал на балкона. Влюбил се в нея на мига и решил, че ще я има на всяка цена. Без да се колебае, нахлул в дома ѝ и заявил чувствата си. Поразена от смелостта и огнената страст в погледа на мавъра, сицилианката отвърнала на любовта му.

За нещастие, скоро след това научила, че мавърът трябва да я напусне и да се върне на Изток, където го чакат жена и две деца. С разбито сърце и замъглен разсъдък, сицилианката изчакала падането на нощта и щом любимият ѝ заспал, го убила и отрязала главата му. Направила от нея ваза и засадила вътре босилек. Смятала, че мъжът ще остане завинаги с нея, давайки живот на растението.

Босилекът растял и избуявал, което предизвикало завистта на съседите. Един от тях бил грънчар и изработил „саксия“ с форма на мъжка глава – досущ като тази от балкона на момичето. Така се родила историята за тези красиви произведения на изкуството.

Легендата от Сицилия вдъхновява режисьора на Белият лотос, който избира именно атмосферата на петзвездните хотели на острова за снимачна площадка на втория сезон.

Testa di Moro обаче напомнят на зрителите да бъдат предпазливи към гостите и техните действия, асоциирайки с проявената жестокост от крехкото момиче с ангелска външност и непоколебима воля за отмъщение.

Новата мода във вековната традиция разбива консерватизма на парчета

Появата на огромните керамични вази взривява интереса към италианския максимализъм и керамика.

Bettina Ceramica – един от базираните във Великобритания търговци на ръчно изработена традиционна италианска керамика, буквално е залят от запитвания на клиенти. Междувременно, онлайн търговецът Etsy отчита над 20% ръст на търсенията на Testa di Moro – тенденция, която се очаква да продължи да се развива.

Всъщност, Белият лотос не е първопричина за възраждането на максимализма по италиански. Тази тенденция вече се проявява в попкултурата, модата, телевизията и интериорния дизайн.

Хитовата поредица само допринесе за развитието ѝ, смятат експерти. "Изглежда, че свръхмодерността е правилото на деня", казва Карл Джей Делаторе, нюйоркски писател, дизайнер и автор на книгата More Is More Is More.

"Сицилианският интериор на Белият лотос осигурява "безкрайно вдъхновение", допълва той.


Гърция упорито търси „справедливо” решение за мраморите от Акропола Гръцкият премиер Мицотакис обсъди евентуалното им репатриране с председателя на настоятелството на Британския музей Джордж Осбърн

Позабравеният максимализъм се налага като устойчива тенденция в дизайна и архитектурата в Италия още през 80-те години на миналия век.

Последната му еволюция се определя като дръзка комбинации на цветове и багри, жива смесица от десени и съпоставени силуети. Новото правило е да се рискува, да се нарушават правилата и да се създава провокация, която може да разбие на парченца дори най-закостенелите критици на максимализма.

С днешна дата тенденцията е в унисон с вкусовете на хората от поколението Z, налага се както при производители на масова конфекция, така и в лимитирани предложения на известни брандове, ориентирани към елита.


Експеримент: Как изкуственият интелект преобразява домашния интериор?Платформата InteriorAI генерира идеи за интериорно оформление, базирани на изкуствен интелект

Пример за Ренесанса на италианската керамика е компанията Bettina Ceramica.

Лимитираните партиди са от основно значение за успеха на марката, а търсенето се подхранва от социалните мрежи, обяснява основателката ѝ Натали Ситнер. "Когато бях студентка и всичко беше само 100% Ikea, не си представях, че мога да създам нещо различно", казва тя. "А сега, наистина във всички

възрастови групи, всички искат нещо ново, различно, интересно, устойчиво, с история, ръчно изработено и рисувано.", допълва Ситнер.


Bettina Ceramica продава не само Testa di Moro. В продуктовия каталог може да откриете съдове за свещници, кани, чаши, всякакво разнообразие от съдове и украшения. Всички те са са изработвани в продължение на стотици години изцяло в духа на традициите от Сицилия.

Според Натали Ситнер, това спомага за съживяването на един занаят, който доскоро е бил почти забравен. "Много от моите занаятчии бяха спрели да правят моделите, които им поръчвах, защото не бяха сигурни в успеха им. Затова ги преработихме заедно, така че да вдъхнем нов живот на този автентичен стил и да отговорим на новото време.", обяснява тя.

Pixabay

Експанзията на максимализма – без рамки, граници и стереотипи

Кристина Онори, дизайнер на продукцията на втория сезон на Белият лотос, казва, че първоначалната ѝ цел е била да вдъхне живот на хотела, като използва символи от наследството на Сицилия и ги пренесе в съвременния свят.

Тя признава, че е изненадана и възхитена от широкото международно въздействие, което сериалът е имал след премиерата си.

Писателката и фотографка Клеър Бингъм смята, че дизайнерската култура на Италия е свързана с "разширяване на границите в дизайна и обзавеждането без правила". "Ярките цветове на Средиземноморието, традиционните занаяти на керамиката Majolica и разкошът на кристалния полилей от Мурано могат да създадар истинска експлозия от настроения – яркост, емоция и забавление. Неповторимо шоу в собствения ви дом.", допълва тя.


Анатомия на лукса: Как Louis Vuitton удвои продажбите си за четири годиниМоже ли глобален моден гигант да запази усещането за ексклузивност?

Сред примерите за модерен максимализъм са стенописите, мебелите и плочките в хотел Christian Louboutin Vermelho в Португалия; бутикът La Double J на JJ Martin в Милано; интериорите на Buchanan Studio; както и новите мелнички за сол и пипер на Fabien Cappello за шведската марка Hem.

Британската дизайнерка Бетан Лаура Ууд смята, че максимализмът занапред ще присъства все повече в дизайна около нас. Според нея, съвременният живот в свят с все по-големи екрани, милиарди бази данни и изображения с високо качество също подхожда на този особен тип естетика.

"По време на пандемията, а и след нея, се оказахме приковани по цял ден към интериора в дома си. Това обаче оказа обратен ефект и отвори вратата нови идеи в съзнанието ни – да променяме, да играем с предметите в дома ни, да се предизвикваме. Интериорът излезе от границите да бъде нещо лично само за нас и стана достъпен за целия свят.", категорична е дизайнерката.