Неотдавнашно изследване AirHelp показа, че 85% от авиопътниците от ЕС не са запознати със закона ЕС 261, който защитава техните права.

Този месец AirHelp проведе мащабна анкета сред над 7000 жители от страните от ЕС. Бе установено, че повечето пътници не просто не знаят своите права. Например, само половината пострадали от забавяне или отменяне на полет са подали заявка за получаване на компенсация.

Най-често хората не искат компенсация по три причини: 42% просто не знаят, че имат такова право; 36% смятат, че не им се полага компенсация, а 24% не знаят как се подава заявка.

Съгласно закона ЕС 261, който е приет преди 14 години, при забавяне или отмяна на полет, а също така при отказ за превоз на пътници при определени обстоятелства, се полага компенсация в размер до 600 евро на човек. Освен това гражданите на ЕС могат да подадат заявка за получаване на компенсация в рамките на 3 години от отмяната на полета.

Компенсация не се полага само в случай на „изключителни обстоятелства“, като например ураган, спешно оказване на медицинска помощ и др.

В останалите случаи за получаване на компенсация е достатъчно летищата, от където се излита и където се каца, да са на територията на ЕС или авиокомпанията да е базирана в ЕС.

По този начин всяка година почти 13 млн. авиопътници се отказват от над 5 млрд. долара, оставяйки тези пари на авиокомпаниите, които са длъжни да им ги изплатят в качеството на компенсации за провокирани неудобства, свързани със забавянето на полети или отменянето им.