Българският еко хотел - маркетингов трик или грижа за природата?

1812
Българският еко хотел - маркетингов трик или грижа за природата?

Българският еко хотел - дали това е маркетингов трик или хотелиерите наистина са загрижени за опазването на околната среда? Този въпрос зададе Зорица Ставрева, изпълнителен директор на Българската асоциация за алтернативен туризъм (БААТ). Лекцията беше на тема "Българският хотел - предизвикателство в близкото бъдеще" и беше част от конференцията, провеждаща се в "Холидех ин" София и която продължава и в момента.

Тя подчерта, че най-интересното е, че в за момента у нас българският еко хотел е сравнително ново нещо и повечето хотелиери нямат навика да се съобразяват с опазването на околната среда и спазването на еко нормите. Независимо, че в България има малко хотели, които са сертифицирани с тази марка, има и такива, които спазват нормите за опазване на околната среда, но просто не носят сертификата, а по този начин, хората, които отсядат там няма как да бъдат информирани за екологичните принципи на хотела, каза още Ставрева. Тя посочи изследване, според което 84% от хората предпочитат да открият дестинация, която е недокосната, а 51% гледат да отседнат в еко хотел, който щади околната среда.

Директорът на БААТ изрази своето голямо съжаление за това, че повечето хотелиери смятат, че хотелът им е еко, само защото се намира сред природата и това за тях е достатъчно. Отиваш в еко хотел, но влизайки в механата намираш препарирано животно на стената, това в никакъв случай не може да бъде еко, категорична бе Ставрева.

Тя изброи някои от хотелите, които са получили своя сертификат, като добави, че "еко хотел" е една от тях. Така например хотел "Севлиево плаза" носи тази марка, подчерта Ставрева и посочи някои от принципите, по които действа хотелът и изискванията, на които той трябва да отговаря, за да носи тази марка:

- управление на отпадъците
- методи на намаляване на разходите за вода
- обзавеждането, което да е съобразено с изискванията за опазване на околната среда (да няма препарирани животни например)
- организиране на мероприятия за действия по опазване на околната среда
- специално обучение на персонала.

Друга марка, която не е свързана толкова пряко с екологичния аспект, но също фигурира в списъка на хотелите, които се грижат за околната среда е рубриката, за която ви пиша всяка неделя, а именно "Автентична България". Включихме я в списъка с марките за качество, отговарящи на еко нормите, защото тя спазва критерии, базирани върху взаимодействието с околната среда. Държим да има принос към развитието на местната икономика и култура, каза още Зорица Ставрева. Според направеното проучване има над 65 места за настаняване, които носят тази марка.

Друга такава марка е "Фондация Pan Parks", която работи за опазване на околната среда и е свързана и с туризма. Лекторът подчерта, че е важно рекламната кампания за тези хотели и марки да бъде добра, за да могат хората да остават информирани точно на какво място са попаднали и какво означава еко хотел. Справките от 2006 година показват, че носители на този сертификат са 10 места в Централен Балкан и 4 ( справката е от 2007 г.) в Рила. Интересното, което се подчерта за тях бе това, че те разширяват своята палитра непрестанно, тъй като на всеки 2 години се правят проучвания за места, които отговарят на изискванията на марката за качество и които съответно получават техния сертификат.

Друга марка, която все още няма сертификат никъде у нас, но за сметка на това има сертифицираща организация и скоро ще има хотели, носещи марката за качество, това е "The Green Key". Това е организация, създадена през 1994 година в Дания и отговаря не само за хотели, но и за къмпинги, стаи и къщи за гости, ресторанти и т. н.

За съжаление у нас все още няма места, носещи този сертификат, но в Дания, Естония, Франция, Литва и др. държави тези хотели са много. Характерното точно за тази марка е, че тя спестява 20% от електроенергията, 25% от разходите за отопление и 27% от разхода за вода на единица клиент.

Зорица Ставрева посочи още една марка - ЕСЕАТ, в чийто пътеводител са включени 10 обекта. Тя уточни, че те не носят сертификат на ЕСЕАТ, но отговарят на изискванията и еко нормите. Едно от предимствата на тази марка е, че в хотелите се предлага екологично информационно обслужване, което, според Ставрева, трябва да фигурира във всеки подобен хотел или къща за гости. Това са така наречените информационни материали от рода на пътеводители, брошури с описания за еко нормите и т. н. Ефектът от брошурите е поразителен, категорична бе Ставрева. По думите й българските хотелиери все още смятат, че тези екологични информационни материали са отговорност на нестопанските организации в сферата на опазване на околната среда.

Друго интересно изискване на ЕСЕАТ е екологосъобразно ползване на земята. За щастие у нас има такъв хотел и аз съм ви разказвала в една от своите рубрики за него - Биохотел "Моравско село". Занимава се не само с настаняване на хората, ами и със селско стопанство. Хотелът притежава земя, която обработва и предлага добре отглеждани продукти на своите гости, което пък вече говори за доброто качество на храната.

Другото, което бе споменато по време на лекцията бе така нашумелия проблем с намаляване на отпадъците. Онова, което би било добре е във всяка стая да има по 3, вместо по едно кошче за боклук, каза Ставрева, като добави, че на този етап това е доста трудно за хотелиерите.

На края на своята лекция Зорица Ставрева отбеляза един от бъдещите проекти на "Проект Родопи". Те ще направят проучване на европейските марки за еко хотели, които след това ще приложат и в Родопите, създавайки нови сертификати и места, в които хората могат да си прекарат добре, знаейки че спазват нормите за опазване на околната среда.

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg