Всички искаме възможно най-изгодната цена, когато плащаме самолетни билети, хотелски резервации, музеи и ресторанти. Това обаче не значи, че трябва да се лишим от комфорт и удоволствия в името на икономиите. Как да съчетаем и двете неща? Вижте отговорите в статията на вестник "24 часа":

Онлайн туризмът днес предлага серия от улеснения за онези, които знаят как да се възползват от него.

На кои сайтове да пазаруваме най-изгодно, в кои дни от седмицата да купуваме, колко дни по-рано да резервираме – за всички новости в онлайн туризма дискутираха на форумa Buy Tourism Online във Флоренция преди седмици хиляди представители на най-големите туристически сайтове и интернет платформи от цял свят.

Златните правила при избора на полет

Мнозина смятат, че ако резервират онлайн самолетните си билети 10 месеца по-рано, ще спестят значително. Това обаче е 100% заблуда. Други пък мислят, че офертите last minute и last second (в последната минута и в последната секунда) са най-изгодни. И това е погрешно схващане, заради което може да се пропуснат истински сделки.

Най-изгодният период за резервиране на самолетния билет е 7 седмици преди полета. По този начин може да се спестят поне 13% от средната му цена. Така твърди проучване на Skyscanner, най-големия сайт, специализиран в сравняване и търсене онлайн на най-изгодните пътувания в света.

Правейки мониторинг на милиони резервации онлайн, сайтът стига и до други интересни заключения – най-скъпият период за резервация онлайн на самолетни билети е 21 седмици преди полета.

Всяка страна обаче също има своя златен период, през който е най-изгодно купуването на пътуване до нея. Ако вашата цел е Испания, не е лошо да знаете, че най-изгодната резервация за Мадрид, Барселона и Валенсия е 6 седмици преди пътуването. Така пестите 41 на сто от цената на билета.

Най-изгодният месец за пътуване в Испания е май – тогава се пестят средно 37 на сто от цената на билета.

Ако обаче мислите да отскочите до Португалия и по-точно до Лисабон, резервирайте онлайн билета си с 18 седмици аванс. Така се пестят средно 35 на сто от цената. Най-добрият месец за полет до Лисабон е февруари, тогава е по-евтино средно с 43%.

Най-икономичните полети за Ню Йорк могат да се резервират онлайн в петата седмица от началото на годината.

Ако сте замислили уикенд в Париж и искате да спестите поне половината от средната цена на билета, резервирайте 14 седмици преди пътуването. Най-изгодните полети за Франция са по принцип през януари. Февруари и март също са добри месеци за пътуване от гледна точка на икономии.

За САЩ най-изгодните билети са през февруари. Най-икономичната седмица за резервиране на билети за Ню Йорк е петата седмица на годината, или тази между януари и февруари. Тогава се пестят средно по 37% от цената на билета.

Ето и няколко съвета за онези, които планират ваканция по принцип, но не са сигурни в датите.

За да потърсите най-изгодния полет, поставете в търсачката на Skyscanner “целия месец„ или “цялата година„. Графика ще ви покаже цените на всички полети, от които може да си изберете най-изгодния. Ако пък вече сте програмирали отпуска си, но още се чудите къде да отидете, поставете като ключова дума в търсачката на сайта “навсякъде„.

Много често резервацията на двупосочен билет с две различни самолетни компании е много по-изгодна, отколкото ако е само с една.

Прочетете задължително в TripAdvisor рецензиите на туристите за хотела или ресторанта, преди да го резервирате.

Друг трик в резервирането на полети е свързан с деня от седмицата, в който правите това. Ако възнамерявате да пътувате в близък или среден период от време, не е лошо да знаете, че вторник не е добър ден за купуването онлайн на билети.

В сряда и четвъртък е най-изгодно. Ако можете, избегнете петък и неделя. През уикенда купуването на билети е средно със 7% по-скъпо.

Друга полезна подробност е, че сутрин купуването онлайн е по-скъпо, тъй като се предполага, че клиентът го прави от компютъра в офиса и бърза, защото ще пътува по работа.

Ако резервирате онлайн следобед пък, цената може да е по-ниска - предполага се, че тогава клиентът организира ваканцията си от вкъщи и ще търси най-изгодния билет.

Ако искате да се възползвате от оферти last minute, купете ги само няколко дни по-рано.

Трима италиански изследователи по икономика от различни университети – Клаудио Пига, Марчела Николини и Марко Алдериги, пък стигат до извод в свое изследване, че най-добрият момент за купуване онлайн на билети за Ryanair и EasyJet е 10 дни преди полетите.

Според проучването първоначално тарифата на тези компании е висока, след това започва да спада, става най-ниска 10 дни преди полета и нараства с 50 и 75% през последните дни. Освен това става ясно и друго – че Ryanair (за разлика от EasyJet, която присъжда едни и същи средни цени на всички билети) оскъпява билета, ако за полета са останали малко места.

Ето и една хитрост, ако наближава датата на полета ви. Опитайте първо фиктивна резервация за двама души, а след това друга за 25-има. Така ще разберете дали полетът е пълен или не. Ако разликите в цените за един човек не са големи, значи има доста свободни места, така че тарифата може и да падне. Ако разликата обаче е голяма, самолетът е пълен и няма надежда за по-добра цена през следващите дни.

Как да изберем най-подходящия хотел

Има няколко мегатърсачки, които може да ни бъдат полезни при резервацията на най-изгодния и подходящ хотел или стая под наем.

Това са т.нар. Mega Meta Search, които “ровят„ по всички възможни туристически сайтове за резервация на нощувки. Кои са те? Trivago, TripAdvisоr, Kayak, Google Hotel Finder са на практика гигантските платформи, които сравняват цените на хотелските стаи в града, където искаме да преспим.

В действителност зад всяка от тях стоят десетки виртуални туристически агенции от рода на Booking, Expedia, Venere, Hotels, eDreams, Agoda, Hostelworld и др., които са свързани с доста сложни механизми на маркетинг и проценти печалба.

Най-голямата виртуална агенция е Booking. Както тя, така и останалите онлайн туристически агенции са посредници. Те сключват договори с хотелите, за да гарантират видимостта им на собствения си портал, който им служи като витрина.

Тези агенции печелят определен процент от съответния хотел за всяка продадена стая (различен за всяка онлайн агенция – между 15 и 25%), но не вземат нищо от туриста. Това е преимуществото им пред традиционните пътнически агенции, които товарят туриста с комисиона.

Много често, избирайки даден хотел от витрината на една онлайн агенция, виждате надпис “Гарантирана цена„, което би трябвало да означава най-ниската възможна цена за нощувка в него.

Не се доверявайте! Това може да е просто уловка. За да я избегнете, осъществете търсенето си за конкретния хотел във всички мегаплатформи от рода на Trivago, Kayak и Hotel Finder – може да се окаже, че някоя от тях ще ви покаже и по-ниска цена за него.

Друга необходима стъпка в резервацията ви е контролът. Проверете дали в най-ниската цена, която ви дава дадена платформа, е включена цената на всички услуги, които ви предлага на по-висока цена друга платформа (закуска, wi-fi и др.).

Идете на сайта на хотела и проверете и там каква е цената на стаята – може да се окаже, че е още по-ниска. За по-дълъг период нощувки цената със сигурност ще е по-изгодна, отколкото за по-кратък. В неделя по принцип са по-икономични стаите в хотелите.

Хубаво е, преди да резервирате хотела си, да прочетете и какво мислят за него другите, нощували в него преди вас. В този случай на помощ ще ви се притече TripAdvisоr.

Преимуществото на тази мегаплатформа е, че освен всичко, свързано с избора и резервацията на хотела, в нея ще намерите рецензии за съответната структура от самите туристи. Мнението на някого от тях за тесни или мръсни стаи може да се окаже по-полезно за вас, отколкото лъскавите снимки, които ви предлага друга интернет платформа.

На практика TripAdvisor е общност от туристи, но функционира като търговска компания. Създадената с инвестиции от 4 млн. долара платформа от Стив Кауфър днес се оценява на 12 млрд. долара. Има близо 315 млн. уникални потребители на месец и 190 млн. рецензии.

В помощ на онези, които искат сами да организират ваканцията си, включвайки най-добрите и най-изгодните хотели, ресторанти и локали, се притича отскоро и друга интернет платформа – Utrip.com. Чрез нея може да планирате всичко възможно за пътешествията си в 28 места в Европа, както и в 7 дестинации в САЩ.

Чрез тази платформа всеки може да направи избор за ваканцията си, базирайки се на 14 елемента, сред които икономичност, изкуство, култура, история, спорт, природа, шопинг, развлечения и др.