Защо египтяните постоянно натискат клаксона, защо тайландците включват аварийки и кой първи ще прекоси кръстовище в Аржентина?

Да си наемат автомобил и да се поразходят из нова страна надлъж и нашир е мечта на много пътешественици. На пръв поглед от тази мечта няма по-лесна. Услугата „автомобил под наем” се предлага дори в най-екзотичните страни.

Но, оказва се, ползването на тази услуга не е препоръчително навсякъде. На първо място, не е зле да понаблюдаваме какво се случва по пътищата на страната, в която сме отишли. Как местните шофьори се държат на пътя? Не само у нас, но и в другите страни властват неписани закони, които за неопитните туристи са пълна мъгла.

Турция: спиране

Правилата за движение по пътищата турските шофьори спазват изключително условно. По същия начин стои и въпросът със следването на пътните знаци. Например, в тази страна е обичайно да поздравиш някой познат с клаксона или пък с присветвания с фаровете.

Мигачът не е задължителен за турския шофьор. Той обича да завива ту насам, ту натам без да сигнализира своевременно другите на пътя. В същия ред на мисли, вечер не е сложна задача да забележите движещи се без включени фарове коли.

Спирането край тротоара без включване на аварийките е ежедневие. Защо е спрял този пред теб не е ясно. Остава ти само да чакаш търпеливо.

Ако сте първи на светофара, не си позволявайте заглеждане встрани. Зад вас ще изреве армия от клаксони, ако не тръгнете веднага.

За турските шофьори е нормално да задминават автомобил, който в този момент задминава друг. Хаосът се обогатява от поведението на пешеходците. Те пренебрегват указаните места за пресичане и редовно излизат на пътя на летящите автомобили.

Египет: клаксон

Да заглушат клаксоните на турците могат египтяните. Техните машини на практика не се движат без този сигнал. Клаксонът се използва навсякъде и по всяко време – той е не просто средство за общуване, не е просто информационен сигнал: така колата се движи.

Към сигналите на светофара отношението е подобно. Присъщо им е да не тръгват на зелен светофар, дори включват аварийките и спокойно свършват изникнала належаща задача. През нощта можете да видите спрени коли по средата на пътя без габаритни светлини. При вида на зеления светофар египтянинът може да спре и да натисне газта до дупка.

Сложните ситуации (а при това поведение представете си колко различни са те) в тази страна се решават обикновено с лична беседа, с активно жестикулиране и натискане на клаксона. Ситуацията е допълнително усложнена от факта, че реално органи, които да контролират движението, няма. Няма патрули, които да въдворят ред и справедливост.

Този безпорядък на пътя отчасти е свързан с историята на страната. През 1967 година Египет претърпява поражение във войната с Израел. Синайският полуостров е окупиран, а в централните райони нахлува поток от бежанци. Проблемът с безработицата се изостря.

За да разреши поне отмалко ситуацията, пътната полиция издава шофьорски книжки на всеки поискал да работи като шофьор. Като резултат в Египет нараства поколението на водачите, които нямат никаква идея, че на пътя има правила.

Индия: големи автомобили

Движението по пътищата на Индия е най-опасното в света. В Египет може и да не спазват правила, но пътищата са пусти и равни – по-голямата част от тях са разположени в равнини. Значителна част от територията на Индия обаче лежи в планински райони. Пътищата са тесни и извити, по много от тях едва се побира един автомобил, а да се разминат два – как ли пък не!

Често колите се движат без странични огледала, тъй като те пречат на разминаването по тесните пътища. Ако все пак ви е останало желание и ви се налага да отидете в Индия и да се качите в кола като шофьор, съветваме ви да изберете по-голяма кола.

В страната действа негласно правило: малкият автомобил трябва да пропусне по-големия. Колкото по-габаритна е колата, толкова повече ще я уважават другите шофьори на пътя.

Вижте още: Кои нации са най-лошите шофьори?

Тайланд: аварийки

В Тайланд е прието да се използва масово аварийният сигнал. Например, аварийките се включват, когато шофьорът има намерение да премине през кръстовище направо. По този начин тук се обозначава траекторията на автомобила. Съвсем по друг начин се използва примигването с фаровете.

За тайландците действа принципът „който първи примигне, трябва да бъде пропуснат пръв” – напълно в разрез с практиката в Русия (и България), където който примигне с фаровете, информира другия водач, че му дава предимство.

Въпреки негласните правила, които усложняват движението по пътя, тук има полиция, която следи за спазването на правилата.

Особено когато става дума за паркиране. Ако, например, паркирате край бордюра, на място, което е оцветено с червено и жълто, очаквайте колата ви да бъде вдигната. Но това не е най-важното, друго трябва да запомните: движението в Тайланд е отляво, а завоят наляво при червен светофар е разрешен!

Франция: изпреварване

Интересни нюанси в поведението на пътя могат да бъдат регистрирани и в други страни, не екзотични. Например, във Франция не се ценят шофьори, които изпреварват коли отляво и след това продължават да карат в лявата лента. Смята се, че такива шофьори пречат на престрояването на останалите.

И тук в сила идва известният френски темперамент – в борба за справедливост местните жители правят следното: залепват се за нарушителя и започват да му играят по нервите. За да се отървеш от такъв „учител”, е достатъчно просто да се завърнеш в дясното платно.

Италия: скорост

Италианците са шофьори със стил и доста енергични. Могат да ви засекат, да приближат колата си плътно до вашата и да се движат така в „близки отношения” с вас дълго време. Спазването на правилата за умерена скорост е просто препоръка. Обикновено обаче италианците оставят непредпазливото каране за извън града.

В Италия действа правилото: „Пешеходецът е винаги прав”. Поради това е прието да се пропускат пешеходците, дори ако пресичат на неправилно място.

Аржентина: „лежащи полицаи”

Ако колата на аржентински шофьор се развали, той ще я изостави на средата на пътя. Така днес по пътищата на страната може да срещнете доста автомобили, предали собствениците си по никое време. Включването на габаритни светлини или пък аварийки е дело неналожително и ненужно. Развалените коли останалите шофьори са свикнали да заобикалят.

Местните ще се объркат, ако включите мигача, тъй като имате намерение да завиете. С този сигнал аржентинците не са свикнали, защото не го ползват.

За да преодолеете нерегулирано кръстовище в Аржентина, трябва да знаете една особеност – преди кръстовище задължително надуйте клаксона. Който първи подаде този сигнал, той има право да мине с предимство.

По отношение на скоростта, трябва да бъдете внимателни – на пътя има поставени много „лежащи полицаи”. Има една разлика със ситуацията у нас, в Аржентина изобщо не си правят труда ги обозначават. Пожелаваме ви орлов поглед, ако имате намерението да карате в Аржентина.