На много места на островите Малта и Гозо в Средиземно море се среща сложна мрежа от паралелни вдлъбнатини, оставени във варовиковите скали, които очевидно са човешко дело.

Местните ги наричат cart ruts (коловози от количка - в превод), защото приличат на следите, които оставят колелата на каруците в калта.

Коловозите са до 60 см дълбоки и имат средно разстояние от 110-140 см между тях. Някои от тях се пресичат помежду си, а други се разклоняват, за да образуват следи, създаващи илюзията за железопътни релси.

Възрастта и целта на тези коловози все още са мистерия, но се предполага, че те са формирани около 2000 г. пр. Хр., след като заселници от Сицилия са дошли на Малта.

Съществуват различни теории за това как са били създадени тези коловози. Някои учени смятат, че те са се образували от колички или шейни, превозващи тежки товари из острова, като камъни от кариери или мегалитни блокове, с които са изграждали храмове.

Тежките дървени колела или релсите на шейните биха могли да направят подобни бразди в горния почвен слой. С течение на времето е възможно те да са ставали все по-дълбоки и по-дълбоки, докато стигнат до варовика.

Вижте и 10 неща, които учените не могат да обяснят

Когато пътят е изоставен, застоялата дъждовна вода в коловозите е започнала да разлага варовика.

Според други теории коловозите са били използвани като напоителни канали от водоизточниците до селскостопанските земи. Смята се обаче, че това е малко вероятно, тъй като това не изяснява ролята на паралелните следи.

Една от най-сложните мрежи от подобни следи се намира в Misrah Ghar IL. Мястото е известно и като Clapham Junction – име, дадено му от англичанина Дейвид Тръмп, на когото коловозите му напомнили за жп гара със същото име в Лондон.

Подобни мистериозни следи се срещат и в други места по света като Сардиния, Сицилия, Италия, Испания, Гърция, Франция и Германия. Не всички са от един и същи произход и е възможно да не са изпълнявали една и съща цел.