В разгара на лятото обикновено плажовете на курорта Торемолинос, на испанския средиземноморски бряг Коста дел Сол (Слънчевия бряг) да претъпкани. Но тази година редиците шезлонги са осиротели - туристите са прогонени от кризата.

Топлината и слънцето са безсилни - на южния испански морски курорт барове, ресторанти и магазини за сувенири, предлагащи рокли за фламенко и фанелки на Реал Мадрид, работят на забавени обороти. Някои дори са затворени за ремонт.

"По-слабо лято не съм виждал. На плажа няма никой", казва унило Педро Ервас, който от 20 години предлага на жадните туристи сокове от цитрусови плодове в будка с формата на огромен портокал. "Ако бяхте дошли миналата година, нямаше дори да можете да се доближите, толкова много хора имаше", добавя 57-годишният испанец.

Испания - третата туристическа дестинация в света, прочута с просторните си плажове, превзети от британци, германци и холандци, изпитва ударите на кризата. Към тях се прибави и негативният ефект от отслабването на британската лира - британците са една четвърт от всички туристи.

През първите шест месеца на годината Испания бе посетена от 23.6 милиона чужди туристи, с 11.4 на сто по-малко от миналата година, сочат данни на министерството на туризма. Британските туристи са намалели с 16.3 на сто.

Правителството предвижда 10-процентен спад на туристите през трите летни месеца - юни, юли и август. Освен това онези, които все пак идват, харчат по-малко.

Робърт Дауни, бивш шофьор на такси в Глазгоу, а сега съдържател на пъб, предлагащ любимите на поданиците на Елизабет Втора пържени картофи и риба, казва, че тази година бизнесът му се е свил с 30-40 процента.

"Обикновено клиентите идваха към 21 ч. и изпиваха по 4-5 бири. Сега пристигат към 22 ч. и изпиват само 2-3", оплаква се той зад бара на своя пъб. В късния следобед няма никакви клиенти.

Чужденците в Испания са похарчили 20.9 милиарда евро през първите шест месеца на тази година - със 7.6 процента по-малко от 2008 г., показват данните на министерството на туризма.

Това е проблем за испанското социалистическо правителство, изправено пред дълбока рецесия в икономиката. Туристическият сектор осигурява 11 процента от работните места в страната.

Правителството "изля" в туризма един милиард евро, за да му помогне да преодолее кризата и преди всичко да модернизира инфраструктурите.

Плажовете в Испания, силно бетонирани от големи хотелски комплекси, все по-малко отговарят на новите очаквания на туристите. Те все по-рядко използват услугите на туроператорите, сочат анализи на експерти от сектора.

Испанските власти неотдавна предложиха серия промоции във Великобритания под мотото "A Taste of Spain" ("С вкус на Испания"), поставяйки акцент върху културата и храната в Испания, а не толкова върху плажовете и слънцето.

Но по оценки на министерството на туризма, над 65 на сто от туристите идват в Испания заради слънцето и плажа.

Тревър Дейвис, директор на британската мрежа от независими туристически агенции "Къопъратив Травъл", не смята, че сънародниците му ще изоставят Испания. "Съвсем не. Нашата прогноза е, че британците ще се втурнат отново към нея веднага щом лирата тръгне нагоре", казва той.

Източник: БТА