Разходи се с нас из пазар, разположен на 61 улици

8120
Разходи се с нас из пазар, разположен на 61 улици

Капалъ чарши в турския мегаполис Истанбул е един от най-големите и най-стари покрити пазари в света, който обхваща общо 61 покрити улици и над 3000 магазина.

Въпреки постоянното нарастване на модерните търговски центрове в Турция, Капалъ чарши е все още най-посещаваната туристическа атракция в страната. През 2014 г. тя беше най-посещаваното място и в световен мащаб - с над 91 милиона души, идващи тук всяка година.

Изграждането на Капалъ чарши е поръчано от султан Мехмет II през зимата на 1455-1456 г., малко след като османците завладяват Истанбул през 1453 г.

В самото начало на Капалъ чарши се търгува само с текстилни изделия и той се нарича Cevahir Bedestan или "Безистенът на съкровищата", където думата "безистен" означава "базар на продавачите на плат" на персийски.

Няколко години по-късно султан Мехмед II поръчва построяването на друг покрит пазар, наречен "Сандал безистенът". Името муидва от един специфичен вид тъкани в Бурса, които са с цвят на сандалово дърво.

Сандал безистенът се намира на север от Cevahir Bedestan и сега е втората най-стара сграда на Капалъ чарши.

След издигането на Сандал безистенът търговията с текстил се премества там, докато Cevahir Bedestan е предназначен за продажба на луксозни стоки.

В началото двете сгради са изолирани една от друга, но скоро много продавачи отварят магазините си между и около тях, така че те се оказват свързани. До началото на 17 век Капалъ чарши вече постига окончателната си форма.

Огромната Османска империя, простираща се на три континента, както и контролът й върху пътните комуникации между Азия и Европа, превръща базара в основно средище на търговията в района на Средиземноморието.

До първата половина на 19 век Капалъ чарши е ненадминат в Европа по отношение на изобилието, разнообразието и качеството на стоките за продажба.

Днес това все още е огромен пазар, на който работят 26 000 души. Посещава се от между 250 000 и 400 000 души дневно. Улиците са покрити с платно и облицовани от двете страни с малки сергии, на които се продава всичко - дрехи, бижута, мебели, килими, керамика, обувки, книги, подправки и други.

Сергиите, които продават стоки от един вид, обикновено са групирани заедно. Цените пък рядко са фиксирани, така че пазарлъците са основна част от пазаруването на Капалъ чарши.

В края на деня всеки щанд се затваря само с помощта на завеси, като базарът има порти и патрулиращи пазачи. Въпреки огромното богатство от стоки, кражбата е изключително рядко явление.

Вижте още: 7 от най-интересните пазари в света

Най-големият подобен инцидент се случва през 1591 г., когато 30 000 златни монети са откраднати, а кражбата шокира цял Истанбул. Чаршията остава затворена в продължение на две седмици и заподозрените са измъчвани, докато парите не са възстановени от млад персийски продавач на мускус. Виновникът е екзекутиран чрез обесване.

С изключение на няколко природни бедствия, като пожари и земетресения, Капалъ чарши води предимно мирно съществуване до миналата година, когато градските власти започнаха проект за обновяване. Идеята е огромният пазар да предложи и хотели с цел да се стимулира туризмът в района. Стига се до протести, когато няколко търговци бяха изгонени от магазините им.

Според Камарата на архитектите в Истанбул "това е много недалновидно планиране, което е изцяло ориентирано към печалба". "Това унищожава историята и културата на Истанбул. Те пъдят малките предприятия и традиционни занаяти. В крайна сметка, туризмът ще се самоубие, защото туристите не идват тук, за да видят луксозни хотели, търговски центрове и лъскави резиденции."

Според архитектурните историци много от историята в Турция е погубена от туризма. Целият град е изяден от развитието на туризма и се превръща в Лас Вегас, смятат те.

Според кмета на града Демир, ремонтите ще върнат базара към първоначалното му състояние. "Никой няма да бъде принуден да отвори хотел", обещава той.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg