България е пазарът, на който Ryanair постига най-голям растеж, но той все пак е само 10% от общия растеж на компанията. Това каза на среща с български журналисти в Дъблин Дейвид О'Брайън, главен търговски директор на авиокомпанията.

Ryanair каца на 200 летища в Европа и има 86 бази в 33 държави, изтъкна О'Брайън. „Горд съм, че София също е част от тази мрежа“, добави той. Компанията полага големи усилия да съобрази маршрутите си с нуждите на бизнеса. Така през 2013 г. 149 от полетите й са се извършвали всеки ден, а три години по-късно те са 250.

„Всяка седмица Ryanair има над 8000 полета от и към столици на държави в Европа, това е близо два пъти повече, отколкото имахме през 2013 г. Така че променихме структурата на мрежата си и част от тази промяна е свързана с полети до столични градове, като София“, каза О'Брайън.

Той отбеляза, че голяма част от капацитета на Ryanair е съсредоточен в Италия, Испания и Ирландия, но компанията има голям потенциал и в други държави. „В България има по-малко от един полет на човек от населението, въпреки черноморските и зимните ви курорти. Средното равнище в Европа и около 2.5-3 полета на глава от населението”, изтъкна О'Брайън.

“България е пазарът, на който Ryanair постига най-голям растеж – 4400% в пътуванията от София, но той все пак е само 10% от общия растеж на компанията", допълни той.

Преди време изпълнителният директор на Ryanair Майкъл О'Лиъри заяви, че очаква до десет години авиокомпанията да предлага безплатни полети. Според О'Брайън някои от местата в самолетите на нискотарифната авиокомпания вече са безплатни.

Той има предвид случаите, в които пътник си купува билет от летище във Великобритания за десет евро, а британското правителство налага такса на превозвача от 13 паунда за този пътник, което означава, че той на практика пътува безплатно.

Ryanair се стреми да създаде платформа, която да се превърне в Amazon на пътуванията, отбеляза още О'Брайън. „Ние имаме най-големия авиационен сайт в света с близо 50 милиона уникални посещения на месец. При това 93% от пътниците ни се обръщат към нас директно, а не чрез Google или туристически агенции. Това позволява да се развие платформа, която надхвърля покупката на едно конкретно пътуване“, обяснява О'Брайън.

На нея пътниците не само ще могат да купуват билети за полети, но и ще се предлагат резервации за ресторанти и хотели по модела на Airbnb. Ryanair планира да продава и билети на други авиокомпании, обслужващи маршрути, по които тя не предлага полети.

Следващата зима Ryanair ще разполага с 40 нови самолета, включително Boeing 737 Max, който О'Брайън определя като самолета на бъдещето – с 40% по-тих и с 18% по-нисък разход на гориво на пътник. Предстои да се реши в кои бази да бъдат разположени и дали София ще бъде сред тях. Все още не е решено и дали ще има нови дестинации за пътуващите от българската столица.

Следващата зима Ryanair ще отвори база във Франкфурт на Майн, а от пролетта отваря нова база и в Неапол. Компанията започва да предлага цели ваканционни пакети – самолетен билет плюс настаняване в хотели. Засега такива пакети се предлагат само за туристите от Великобритания, Ирландия и Германия, които ще покажат дали има интерес към подобни услуги.