Цените на самолетните билети през 2009 г. в световен мащаб ще нараснат средно с 6 до 8%, в сравнение с 2008 г., а допълнителните такси ще оскъпят общата цена на пътуването със самолет дори повече, съобщиха за Profit.bg от BCD Travel.

В същото време отслабеното търсене на хотелиерския пазар прогресивно ще засилва натиска от страна на потребителите върху цените. Това са основните изводи от наскоро обявената прогноза за развитието на туристическата индустрия от консултантския екип на компанията за корпоративен травъл мениджмънт BCD Travel.

Осъзнаваме, че настоящата макроикономическа ситуация е нестабилна, но обявихме нашата прогноза, за да дадем насока на мениджърите в туристическата индустрия при планиране и преговаряне в тази несигурна сред”, каза Мери Елън Джордж, ръководител на консултантския екип.

„Продължаващото забавяне на глобалните икономически темпове, високите цени на петрола и много други фактори създават трудна среда за играчите на пазара. В тази среда корпорациите, които са наши клиенти, все по-активно търсят висока стойност на услугите при максимално контролиране на разходите.”

Прогнозата на компанията е базирана на познанието и наблюдението на пазара на бизнес пътуванията и влиянието на глобалните и местни фактори върху този пазар. Целта е съответните мениджъри в големите компании, ползващи такива услуги, да планират бюджетите за командировки на персонала през новата календарна година възможно най-ефективно.

От дружеството сочат три прогнози, според направеното проучване. На първо място е изведено увеличението на цените на самолетните билети. Авиокомпаниите ще отговорят на новите икономически предизвикателства чрез опити за намаляване на разходите и търсене на нови начини за допълнителни приходи, водещи до увеличаване на крайните цени на самолетните билети.

„Средно предвиждаме цените през 2009 г. да се увеличат до 8 на сто, но с разлики, според регионите и вида на услугата“, казват консултантите на BCD Travel. За разлика от предишни години, разделянето на услугата на отделни елементи ще доведе до увеличение на съответните такси за всеки един елемент, което ще добави нови 3 до 5% увеличение на крайната цена.

На второ място те посочват намаленото търсене на хотелското настаняване. През 2009 г. относително намаленото търсене на хотелски услуги (породено от изпреварващия темп на нарастване на предлагането) в световен мащаб ще доведе до възможност за по силен натиск от страна на клиентите.

Цените се очаква да нараснат с 4 до 8%, но тази прогноза е по средата между няколко крайности. В градовете, където търсенето е забавено, не се очаква увеличение на цените. В някои страни от Средния изток, Азия и Тихоокеанската зона предвиждането е за поне двойно по-висок ръст от средно очаквания за света.

Непроменени цени при автомобилите под наем, предвиждат от компанията. В Европа не се очаква поскъпване на този вид услуги заради голямата конкуренция. Увеличение с около 3-4% се предвижда в САЩ и бързоразвиващите се азиатски страни.