На пазара на летни ваканционни имоти се изграждат изключително малко на брой нови проекти, но те са добре планирани и имат всички предпоставки да задържат интереса на купувачите, според анализ на GreenLife.

Въпреки това, и този пазар през 2013 г. среща определени трудности. Те този път не са свързани с вътрешни за бранша проблеми, а с привнесени за него.

„Нестабилната политическа обстановка неочаквано влоши картината. В Русия от месеци се води антибългарска кампания. Протестите и усещането за безвластие бяха преекспонирани от нашите противници, за да бъде създаден негативен имидж на дестинацията България пред потенциалните инвеститори”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на консултантската компания.

„Ние се опитваме да ги привлечем с думи като „спокойствие” и „достъпен живот”. Това не съответства на телевизионните новини за протести, самозапалвания и високи сметки за ток”, споделя Петров.

Данните на сочат, че около 5% от спада се дължат и на естествения процес на умора от страна на купувачите. Логично, преди няколко години тяхната активност бе най-силна, а с времето започна да намалява.

Според експертите този спад е нормален и не може да бъде показателен за ситуацията в бранша. В допълнение към това, петпроцентното понижение ще се компенсира от по-малкия брой нови проекти, което ще донесе равновесие на пазара.

Допълнителните 25% понижение на активността се дължат на политическите проблеми в България в момента. Новата тенденция е за ръст на дела на запитванията за градски имоти.

„Съотношението на запитванията ваканционни-градски имоти е 2:3”, коментира Мариана Даскалова, търговски директор в компанията. „Купувачите все по-масово се преориентират към жилища, които да ползват целогодишно и които са разположени в близост до Черноморието.

Голям е интересът към Бургас, Поморие и Свети Влас. Руските купувачи предпочитат Южното Черноморие, тъй като на север предлагането е по-малко, а цените са високи”, допълва Даскалова.

Профилът на клиентите, според Даскалова, не се е изменил сериозно. Те най-често търсят апартаменти с една спалня (около 50% от запитванията са за такъв тип имоти), след това апартаменти с 2 спални, студия и накрая къщи.

Наличието на мебелировка е желателно, като се запазва тенденцията, при която повечето клиенти искат първо да дойдат на мястото или на почивка в комплекса и после да вземат решение за покупка. Важни за купувачите остават фактори като качественото строителство, гледката, възможността за целогодишно ползване, екстрите и локацията и инфраструктурата.

Половината от клиентите на компанията пристъпват към покупка на ваканционен имот, за да живеят постоянно в него. Около 25% от тях купуват с цел инвестиция, а останалата една четвърт имат нужда от подобен имот, за да прекарат ваканцията си в него. 75% от купувачите предпочитат обзаведен вече имот.

По отношение на локацията най-популярно е морето – 70% от хората търсят имот там, а големите градове привличат 20% от купувачите. Планината и малките населени места са обект на интерес за 5% от клиентите.