София няма нужда от повече хотели, а от по-мащабно представяне като туристическа дестинация. Ключовите играчи на туристическия пазар - хотели, авиокомпании, община, туристически организации, туроператори трябва да работят заедно, за да направят българската столица привлекателна.

Това заяви вчера Андре Гриби, управляващ партньор в консултантската компания за туристическа индустрия Kohl&Partner, цитиран от вестник "Труд". Той и Кристофър Хинтерегер, шеф на направление „Международни туристически дестинации“ представиха вчера доклад за хотелския пазар в България.

Основният проблем на столичните хотели е, че повечето от тях са ориентирани към бизнес туризма, а липсват продукти за уикенда. "Чужденците идват тук по работа, затова през уикендите хотелите са празни. Необходимо е техните управи сами, или заедно с общината и други институции, да създават събития, които да бъдат привлекателни за туристите", обясни Гриби.

Според него трябва да се реализират повече полети до София и да се повиши качеството в туристическата индустрия. "Когато качеството е добро, хората сами се връщат", допълни той.

Все пак, според данните в доклада, през миналата 2014 г. нощувките в софийските хотели са се увеличили със 7.8% спрямо 2013 г. като са били 1 490 154. Най-голям дял държат нощувките в 4- и 5-звездните хотели - съответно 46% и 25% от всички.

Средните цени в София са най-ниски - 57 евро за нощувка, в сравнение с други европейски градове. Във Виена цената е средно 130 евро, в Прага - 102 евро, в Истанбул - 94 евро, Атина - 72 евро, в Букурещ - 67 евро, а във Варшава - 60 евро.

Ако един чужденец спи в тризвезден хотел в Атина или Виена, то в София той отсяда в 4 или 5-звезден, защото цените тук са много ниски, обясниха специалистите, които изучават българския пазар от няколко години.

Кристофър Хинтерегер допълни, че за последните 7 г. средната продължителност на престоя на туристите в българските хотели е една и съща, докато в други държави има тенденция към намаление. В Бургас например престоят е средно по 6.2 дни, а във Варна - по 5.2.

Управителите на бранд Кемпински са съобщили на консултантите от Kohl&Partner, че заедно с Виктория Груп АД са в процес на преговори за прекратяване на споразумението за управление на "Кемпински Хотел Зографски" в София. Единственият хотел от този бранд у нас ще остане в Банско. Договорът там е за още 5 години, уточни Андре Гриби.

В доклада на консултантската компания се отбелязва, че в сравнение с други източноевропейски градове, е забележителен фактът, че всички нови собственици на столичните хотели "Кемпински-Зографски", "Родина" и "Хилтън" са българи.

"Чуждите инвеститори и фондове изглежда се страхуват да инвестират, много често заради липса на прозрачност или усложнения от правен характер, а също и заради цените, които бяха или са твърде високи, в сравнение с реализираните печалби", пише в документа.

Според консултантите най-големият хотел в София е уебсайтът airbnb.com. Чрез него на пазара се предлагат 409 места за настаняване в града и още 120 в околностите на столицата, с общо над 1700 легла. Самостоятелните апартаменти и квартири под наем, които се предлагат чрез тази платформа, държат между 7 и 8% от пазара в София.

Средната цена за нощувките е 43 евро, което е много близо като стойност до хотелските оферти. Най-евтината квартира за туристи, предлагана в сайта, е 8 евро, а най-скъпата - 399 евро за нощувка. От консултантската компания са изненадани, че хотелиерите в София не обръщат внимание на този вид конкуренция.