Венеция е влюбена в туристите. Всяка година 20 милиона души посещават града. Но в разгара на лятото Венеция вече започва да се дразни, а градските власти започнаха да надигат глас, че туристите трябва да спазват благоприличието. Създаден е и специален отдел към общината, наречен "Служба по благоприличие", пише днес вестник "Файненшъл таймс".

Много често архитектурното великолепие и величието на площад "Сан Марко" страдат от тълпите туристи, които обикалят в лятната жега. За членовете на градския съвет най-често срещаните нарушения са разголените бюстове, спонтанните пикници по древните пейки, хвърлянето на кутии, бутилки и опаковки по улиците, спането на открито и къпането в каналите. Но това са съпътстващите щети за град, който живее от туризма, пише вестникът.

Всяка година общината разработва програма за поддържане на определено ниво на благоприличие. Тази година градът е наел седем млади момичета, "въоръжени" с копие на градските наредби и мобилен телефон, за да повикат подкрепления при най-трудните ситуации. И седемте говорят повече от един чужд език. Задачата им е да обикалят площад "Сан Марко" и учтиво да молят туристите да си облекат ризи или да се преместят в обществените паркове, където пикниците са разрешени.

Проблемът е, че венецианците разделят туристите на два вида. Единият обхваща хората, които спят в хотели, хранят се в ресторанти и харчат парите си в магазини. Към другия вид спадат туристите-еднодневки, повечето от Източна Европа, които си носят храна, тъй като много добре знаят, че ресторантите са скъпи, а и качеството на храната е посредствено.

Много от жителите на Венеция се отнасят благосклонно към първите, но не и към вторите. Всякакви идеи от типа на дневни квоти и входни билети за града за туристи еднодневки се оказват неприложими.

Затова позабравеното благоприличие, намаляващото население на града, високото ниво на водата и потъващите сгради остават постоянни, но сякаш нерешими проблеми на града-лагуна, пише вестникът.