С все по-популярния в пандемията хоум офис, или както наричат дистанционната работа, все повече бизнеси формират политики за подобряването на условията на труд в домашни условия.

Удобство

Така например, с цел да се повиши продуктивността, работодатели призовават служителите си да не ползват домашна мебел през заетите си с работа часове, тъй като не са пригодени за такава употреба.

„Височината на една маса за хранене е различна от тази на едно бюро за чертане, например. Особено вредно е за мускулите и ставите на кръста и таза да се работи от ниска холна мебел или пък в легнало положение“, обясниха за вестник „Телеграф“ от голяма проектантска компания, която от месеци оборудва домовете на служителите си с офис мебели.

Работещите там получават ваучери, за да си закупят бюро от посочен мебелен салон, като доставката е за сметка на компанията. „Целта ни е да покажем на служителите си, че в този момент на пандемия не само просперитетът на компанията, но и тяхното собствено здраве и добруване са важни за работодателя. Да се опазят от вируса, но и да работят в комфортна среда“, допълниха от ръководството на компанията.

Поза

В голяма софтуерна фирма пък осигуряват ергономични офис столове за всеки, работещ от дома. „Програмирането в продължение на часове в неудобна поза върху кухненски стол или ниска мебел може да доведе до увреждания, а и като цяло влошава комфорта на работа, което се отразява на качеството и времето за изпълнение на проектите“, споделиха за „Телеграф“ от мениджмънта на компанията.

Оттам обясниха, че до идеята стигнали, след като през лятото в Швейцария държавните служители бяха задължени да снимат стола, на който седят, докато работят у дома, и да го пратят на работодателя си. Във всеки случай, в който столът не отговаря на съвременните изисквания за ергономичност, работодателят се задължаваше да осигури удобен офис стол, за да се елиминира риска от гръбначни изкривявания за служителите.

Ефекти

Хоум офисът води и до други промени в кадровата политика на компаниите. „В първите месеци след преминаването към масова дистанционна работа ангажираността и производителността се повишиха. После, с времето и с отхлабването на мерките, започнаха да спадат и дори някъде стигнаха исторически минимуми“, информира специалистът по човешки ресурси и управител на HR компанията и кариерен сайт JobTiger Светлозар Петров.

По думите му една от големите трудности за мениджърите в пандемията е било поддържането на ангажираността и продуктивността, когато служителите работят от дома.

„Много мениджъри и собственици се притесняват от проблема с оползотворяването и отчитането на работното време при дистанционна работа. Възможно е ползването на различни облачни чекин-чекаут системи, чрез които да се контролира работното време. При офис служителите обаче тези системи невинаги са ефективни. Това, че конкретен човек е на компютъра, не означава, че работи. Може просто да чати или да разглежда социалните мрежи“, обяснява Петров.

Прелом

По тази причина много работодатели през пандемията са преосмислили отношението си към работното време и въобще са спрели да отчитат такова. Те са преминали към система за отчитане, ориентирана към резултатите и която отчита свършената работа, а не работното време. Такава система се използва от все повече от водещи компании в света, вкл. Google, както и у нас, обяснява експертът.

Системата довежда до по-голяма ефективност и изчистването на излишни и дублиращи се процеси. Може в някои случаи да доведе дори до съкращение на позиции и дори цели отдели, които са се появили във времена на растеж, но вече са излишни. Възможно е при въвеждане да напуснат служители, но те са тези, които в предишната система са успявали да скрият бездействието си и липсата на резултати чрез спазване на работно време и факта, че винаги са пред компютъра. „След това обаче тези, които остават, са много по-мотивирани и с повишен морал, защото не трябва да носят на гърба си „мъртви души“, добавя Петров.

Всеки подчинен на онлайн среща с началника

Според експертите хоум офисът е изправил работодателите пред предизвикателството на изгубената лична комуникация с подчинения екип. При работа в офис има възможност за много неформална комуникация, която, от една страна, улеснява работния процес, а, от друга, сплотява екипа. При дистанционна работа тази комуникация трябва ефективно да бъде заменена.

Затова в пандемията шефовете търсят баланса - как хем да не губят времето на подчинените си, хем да отделят време за достатъчно общи, както и индивидуални срещи с всеки член на екипа. В много компании отделят дори специално внимание на времето за закачки, вицове и неформална комуникация, които са естествени в офис среда, но изчезват при работа от дома.

Трудим се 48 минути повече вкъщи

Работният ден в световен план се удължава с 8.2%, или 48.5 допълнителни минути, сочи доклад на световната консултантска компания Cushman & Wakefield. Това, заедно с потребността от социални контакти и поддържане на отношенията с колегите и компанията, е причина все повече служители да искат да се върнат в офиса.

В България проучване на Cushman & Wakefield Forton от същия период показа, че под 30% от служителите работят от офиса. Анкетата, проведена сред наематели с над 42 000 служители в София, установи, че 15% от запитаните планират да върнат служителите си в офиса през пролетта на 2021 г., а 84% нямат планове кога ще стане това. Прогнозите за ваксините се очаква да спомогнат за по-бързото връщане на работните процеси в нормално русло.

Градският транспорт сред най-губещите от тенденцията

С близо 23% са намалели пътниците в градския транспорт заради пандемията и масовата практика да се работи от дома, сочат данни на Центъра за градска мобилност в София. Проучване сочи, че по-голямата част от спрелите да пътуват пътници не са изгубили работата си, а просто я осъществяват от домовете си. Допълнителен спад на пътниците се формира и от учениците и студентите, които учат дистанционно.

Техният дял в спада на приходите обаче е по-малък, тъй като цените на абонаментните им карти е по-нисък, но по-малкото закупени карти водят и до по-малка общинска субсидия за транспортните оператори. Други губещи трети страни от хоум офиса са всички заведения и малки бизнеси край големи офис сгради. Оборотът в тях драстично се свива заради празните етажи на офис обектите.