Опитите да се охлади пазарът на недвижими имоти в Китай не успяха да откажат глобалните инвеститори, които продължават да прииждат в страната с четвърта по големина световна икономика.

„Купуването на земя започва да става все по-трудно за всички,” казва Трент Айлиф, регионален директор за индустриалните имоти в Jones Lang LaSalle в Шанхай. „ И по- специално международните инвеститори трябва да притежават портфолио в Китай”.

През последните 2 години Пекин е много строг в старанието си да контролира инвестициите в имоти поради опасения, че повишаващата се инфлация може да доведе до социално недоволство.

Управляващата Комунистическа партия също се тревожи, че поради отдаването на прекалено много обработваема земя за индустриални цели, Китай може да не успее да отгледа достатъчно зърно за изхранването на 1.3 милиардното население на страната.

Властите са удвоили цените на земя за индустриални цели и провеждат редица инспекции, които ще продължат и в началото на следващата година, за да се уверят, че местните управи одобряват продажбите за земи в съответствие с установените от правителството изисквания.

В резултат в Шанхай доходността на сектора се е понижила до 8-9 процента от 10-12 процента за последните 2 години, докато средните цени на земи са се удвоили до около 45 щатски долара за кв. м.

Въпреки това анализаторите изтъкват, че доходността от инвестиции в Китай е все още по-висока, отколкото в други глобални центрове и че в Китай има големи перспективи в сферата на отдаване на имоти под наем.

Те очакват инвеститорите да продължат да разширяват портфолиата си, особено след като се очаква икономиката да продължи тенденцията на двуцифрен ръст от последните 4 години .

Пренебрегвайки градовете по крайбрежието, инвеститорите проучват големите градове вътре в страната от Чонгкинг и Ченгду до Ухан, въпреки че експанзията на запад е по-бавна поради трудностите да се намерят и задържат квалифицирани директори в страната.

Докато обикновените производители се ориентират навътре в страната, производителите на по-скъпа продукция се насочват към източните градове, казва Андю Хатърли, изпълнителен директор в раздел индустриални и логистични проучвания от агенцията Richard Ellis.

След присъединяването си към Световната Търговска Организация през 2001 г., Китай постепенно намали ограниченията в логистичния сектор. Днес чуждестранни компании като UPS, FedEx и DHL са лидери в сектора на експресни доставки Китай.

Китайските компании за индустриална собственост обикновено са контролирани от местната управа, те са напълно лишени от познания и квалифицирани кадри и за това често се обединяват с чуждестранни фирми.

Според някои прогнози в логистичния бизнес в Китай се очаква ръст в следващите десет години.

Чуждестранните куриерски фирми не смогват на нарастващото търсене не само за международни услуги, но и за изпълнението на вътрешни поръчки между големите градове в огромната страна. Това създава предпоставки за увеличение на търсенето на индустриална собственост.

През март DHL взе под наем помещения, простиращи се на повече от 1млн кв. фута в център на AMB в Шанхай, само два месеца след като нае 200,000 кв. фута в ProLogis парк близо до пристанищния комплекс Yangshan до града.

Експанзията на чуждите компании е причина за силен ръст на продажби на стоки поради увеличаващите се доходи във въпросните райони.

Според прогноза на Credit Suisse, Китай ще бъде най- големият пазар на стоки след САЩ до 2015 г., а потреблението в страната ще достигне 8.8 трилиона долара до 2020 г.

Световните търговски вериги от Wal-Mart до Carrefour отварят все повече магазини в Китай. Мебелният гигант IKEA миналата година отвори магазин в Китай, който е вторият по големина на компанията в света.

Китайските им конкуренти, включително GOME, верига за електронни стоки, подобна на Best Buy, също отварят магазини страхувайки се да не загубят водещите си позиции на пазара.

Индустриалната собственост все още има доста добра възвращаемост, въпреки че не е съвсем такава, каквато беше две-три години по-рано, казва Хатърли.