15.21% по-малко захар от газирани напитки консумират българите

991
15.21% по-малко захар от газирани напитки консумират българите

© Pixabay/АПБНБ

Представляваната от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) индустрия за безалкохолни напитки и бутилирани води у нас отчита поредно намаление на калориите и захарта в продуктите си за последните 5 години.

В резултат на вложените усилия по реформулиране, при нивата на консумация за 2020 г., внесената в хранителния режим захар от газираните напитки е намалена общо с 3 497 тона, или с 15.21%.

Това сочат данните от независимо експертно проучване за калоричността на реализираните на българския пазар безалкохолни напитки в наблюдение на изпълнението на доброволно поетия от производители ангажимент за допълнително 15% намаляване на захарта, и съответно калориите, в портфолиото на газираните напитки до 2020 г. 


Коментираме темата с Жана Величкова, изпълнителен директор на АПБНБ:

На какво заложихте за реализирането на целта? Има ли нещо ново спрямо това, което сте правили и в миналото?
В реализирането на нашата ангажираност, безалкохолната индустрия в Европа, в т.ч. в страната, следваме всеобхватна стратегия. Тя включва директно намаляване на захарта в познатите и обичани от потребителите напитки и предлагане на такива със същия вкус, но не съдържащи захар; разработване на нови продукти с ниско калорийно съдържание или без калории; поддържане и увеличаване на наличността на напитки в по-малки опаковки, с цел улесняване контрола на прием на добавени захари; подобряване информирания избор на потребителя чрез допълнително етикетиране на хранителната информация на лицевата страна на опаковката.

Увеличихме скоростта и мащаба на нашите действия. Това означава повишаване на усилията ни за реформулиране на съществуващи продукти и иновации на нови продукти, включително използване на нискокалорични подсладители. Също така, увеличихме усилията и инвестициите в популяризирането на продукти без и с ниско съдържание на захари, с цел да насърчим избора на потребителите към нискокалорични продукти и такива без калории.

Това означава ли, че реформулирате основните си марки?
Да, и ще продължим това пътуване. То включва любимите на милиони потребители марки, при които, освен намаляването на съдържанието на захар в класическите формули, се работи и в посока осигуряване на достъпни за потребителите аналози със същия харесван вкус, но изцяло без захар.

Ако разгледаме сегмента на газираните напитки, през 1990 г. всички напитки в категорията са били подслаждани с добавена захар. През 2020 г. 65.6% от газираните напитки са формули, които не съдържат захар или калорийното им съдържание е формирано от съдържащите се в тях плодове.

Къде сме спрямо Европа?
Към 2020 година ниско калоричните и несъдържащите калории безалкохолни напитки от всички категории, включително готовите за консумация студени кафе-напитки средно на Европейския пазар, достига до 30% от продажбите.

Страната ни е сред водещите пазари, които надвишават това постижение, като делът на всички безалкохолни напитки, предоставящи възможност на хората да се освежават без захар и калории, е два пъти по-висок от средния за Европа.

Какво ще кажете относно компаниите, които не са се ангажирали с амбицията на АПБНБ за това намаляване на захарите?
Поетият ангажимент е доброволен и има секторно измерение, като независимото експертно проучване мониторира изпълнението му върху предлаганите на пазара продукти от цялата индустрия. Този мониторинг върху категориите на индустрията ще продължи и в идните години, и неговият резултат ще споделяме със заинтересованите страни.

Безспорно, с изпълнението на амбицията пряко е ангажирана АПБНБ, представляваща над 70% от пазара в сектора, и нашите членове имат водеща роля в нейното реализиране. Лидерският пример, дългогодишно изпълняваните целенасочени стратегии от формиращите облика на индустрията компании, резултират и в широко споделеното разбиране в сектора като цяло.

И това е очаквано, защото визията на индустрията изцяло има за свой фокус потребителя и неговото добруване. Изградените партньорства, доказалите се в годните стратегии, на които залагаме, ни зареждат с допълнителен оптимизъм, че примерът ни ще бъде последван и от други сектори и категории храни.

Какво предстои сега след изпълнението на ангажимента? Ще последва ли нов?
Ние сме твърдо мотивирани да продължим да предоставяме избор на потребителите и да насърчаваме потребителите да избират по-здравословни храни и напитки. Да превърнем по-здравословния избор в лесен избор за потребителите е част от нашия принос към целта на Европейската комисия за по-здравословна хранителна среда и по-устойчива хранителна система.

Ние напълно подкрепяме стратегията на ЕС „От фермата до трапезата“ като част от пътя за осигуряване на здравословен живот и насърчаване на благосъстоянието за всички (Цел 3.4 на ООН за устойчиво развитие) и за ускоряване на зеления преход на Европа.

В този смисъл, като член на UNESDА Soft Drinks Europe, ние ще продължим да допринасяме за изпълнението на поетия на европейско ниво нов ангажимент за още 10% средно намаляване на добавените захари в безалкохолните напитки в Европа в периода 2019-2025. С това цялостният ангажимент на индустрията в Европа ще доведе до намаляване средно с 33% на добавените захари през последните две десетилетия.

Надяваме се, че други категории храни ще последват този пример, за да увеличим мащаба и генерираме положителна промяна във вкусовете и предпочитанията на потребителите по отношение на консумацията на добавени захари.

Българският бизнес

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg