Здравко Пешаков е консултант за SAP Ariba в България. През последните четири години специализира в сферата на оптимизация на процесите на доставки в компаниите. От 2017 г. е част от международната Академия на SAP. Вижте какво сподели той в интервю за Profit.bg:

Бихте ли споделили някои от тенденциите, които се очертават при дигиталното управление на доставките и снабдяването през 2018 г.?

На първо място, бих искал да кажа, че в последните години управлението на доставките и снабдяването е важна част от стратегията на една компания. Висшите мениджъри не гледат на снабдяването само като на отдел, който звъни на доставчици и се стреми да намали цената на дадена стока или услуга, а като на стратегическа, дигитална функция, която движи трансформирането на бизнеса.

Още повече, с нарастването на клиентските нужди, много потребители искат да знаят къде и как е произведена стоката, която купуват – нека си спомним казуса с храните на българския пазар и дебата дали в Източна и Западна Европа се доставя продукция с еднакво качество. Това прави управлението на доставките и снабдяването част от бранда на една компания.

Наскоро бях чел в едно глобално проучване, че сред над 600 компании, средно 52% от времето, отделено за дейности по снабдяването в организацията, се прекарва в активности, като управление на нареждания за закупуване, проследяване на доставки и договори, съгласуване на фактури, както и за проследяване на плащания. Не знам статистика за България, но подозирам, че процентът е още по-висок.

Интелигентните технологии, като машинното обучение, изкуствения интелект и когнитивните способности, имат потенциала да превърнат снабдяването в процес, по-умен и по-лесен от всякога. Чрез използването им, организациите могат да изпълняват оперативните си дейности много по-бързо, с по-нисък разход и с по-голяма точност.

Но най-важното е, че могат да взимат „по-умни“ и по-информирани решения и да работят по-ефективно и въз основа на конкретни данни, което дава на бизнеса стойност, която съвсем не се ограничава само до спестяването на разходи. Информацията, която се генерира от процеса по снабдяване и управление на доставките, е основополагаща за всички други отдели в компанията – продажби, операции, администрация, финанси, корпоративна отговорност и сигурност.

Можете ли да дадете примери как се прилагат тези интелигентни технологии?

Нещата се променят много бързо в момента. Използвайки интелигентните технологии – като тези на SAP Leonardo и IBM Watson – компаниите могат да комбинират аналитична информация, извлечена от данните на снабдяването, с неструктурирана информация, за да предвидят и отговорят по-ефективно на клиентското и пазарното търсене.

Те, също така, могат да открият и нови подходи към свързването на хора и информация – и всичко това ще промени фундаментално начините, по които се купува и продава.

Един дигитален асистент по снабдяването, в комбинация с машинно обучение например, може напълно да трансформира начина на работа с документи, подпомагайки дейности, като определянето на точния вид искане за подаване на предложение, намиране на подходящите доставчици - въз основа на производствена или продуктова категория, регион или индустрия, както и предоставяне на получена информация относно сигнали за пазара и ценови натиск, с цел оптимизиране на резултатите.

Сключването на договори също може да стане „по-умен“ и по-всеобхватен процес чрез приложения, които автоматично откриват съответни общи условия, заедно със съответстващи законови актове и регулации, намират сходни договорни условия за специфични стоки по индустрия или регион, на база референтни данни, и предлагат оптимални цени, които да се заложат в договора, въз основа на очаквани обеми и договорни отстъпки.

Пътят към интелигентното снабдяване е вече проправен и компаниите, които вървят по него, могат да получат истинска добавена стойност. Но това е нещо, което изисква промяна. Снабдяването, като сфера на дейност, ще трябва фундаментално да се преосмисли – а именно какво и как се прави.

Професионалистите в областта ще трябва да работят в още по-тясно взаимодействие с бизнес екипите и тяхната работа ще се базира основно на аналитични данни. Всичко това ще изисква по-нов тип умения и познания в областта на работата с данни и анализите, управлението на риска, а също и сътрудничеството.

Какво накратко е SAP Ariba и защо е лидер на пазара?

Накратко, SAP Ariba е начинът, по който компаниите се свързват, за да правят бизнес. Това е пазарът на дигиталния бизнес, предоставящ възможност за лесен и интелигентен обмен между милиони купувачи и доставчици.

По същество, в мрежата на Ariba са свързани повече бизнеси, в сравнение с която и да е друга мрежа на планетата. Над 3 милиона компании в 190 страни използват SAP Ariba, за да се свързват и работят съвместно, като генерират търговски оборот от близо 1 трилион щатски долара годишно.

Целта ни е една: да осигурим възможност на компаниите да опростят сътрудничеството с търговските си партньори, да взимат по-информирани решения за бизнеса си и да разширят партньорските си бизнес процеси с помощта на отворена технологична платформа.

Мислете за SAP Ariba като за Facebook за бизнеса. Всеки ден милиарди потребители по целия свят използват това място, за да управляват личните си контакти и връзки. Милиони компании пък използват Ariba мрежата, за да управляват своите бизнес взаимоотношения по същата причина: защото всичко необходимо за управление на търговията – от доставките и поръчките до фактурите и плащанията – е там, на тяхно разположение, в една интегрирана платформа.

Дайте ни пример за 3 ключови етапа, чрез които SAP Ariba би трансформирала работата на една българска компания.

Пътят към дигиталното снабдяване е различен за всяка компания, но всичко започва с автоматизацията на процесите.

Едно от нещата, на които компаниите трябва да обърнат внимание, е автоматизиране на тръжните си процедури, индиректните поръчки и фактурирането. Работя с компании, които успяха да автоматизират 97% от фактурите си и това изцяло промени бизнеса им: компанията спести много разходи, които вложи в търговските си кампании, а служителите са ангажирани с много по-стратегически задачи, вместо да проверяват за грешки във фактури от доставчици.

Друга стъпка, която компаниите трябва да предприемат, е разширяване на мрежата си от партньори. Светът е по-глобален от всякога и нямаме пречки за доставянето на стока от другия край на света, с цел по-добро качество и цена. Увеличаване на мрежата от доставчици пряко ще намали външните разходи. А като добавим и премахнатите вътрешни разходи от автоматизация, споменати горе, спестяванията са значителни.

Възможно ли е тогава SAP Ariba да намери приложение на българския пазар? Как една глобална компания може да помогне на компания в България?

Това е въпрос, който компаниите ми задават ежедневно. Обикновено отговарям така: Ако компанията ви работи с 10 доставчика и продава на 1 клиент в България, то тогава нямате нужда от Ariba. Но ако имате стотици търговски партньори и взаимоотношения с други държави, то тогава със сигурност имате нужда от нашия продукт.

Възможността да купите дадена стока сигурно от друга държава би ви спестила пари. Възможността да оптимизирате вътрешните си процеси би ви решила до голяма степен проблема с кадрите, защото ще може да използвате хората си по-ефективно.

И не на последно място, възможността да обменяте документи с партньорите си и да съкратите цикъла на една доставка ще ви даде конкурентното предимство, което търсите в дигиталния свят. Досега не съм срещал мениджър, който да не мисли върху такива оптимизации и подобрения. Сега вече говорим и за наличието на такива технологии.

SAP Ariba има ли клиенти в България?

Разбира се. Имаме проекти, както с глобални компании, опериращи в България, така и с изцяло български. Пазарът ни следва световните тенденции и българските мениджъри гледат стратегически на управлението на доставки и снабдяването.

Имате и някои местни конкуренти. Как бихте разграничили SAP Ariba от тях?

На първо място, не бих ги нарекъл конкуренти, а колеги, защото секторът заедно извървява пътя за своята „дигитална готовност“. Добър показател е, че има местни компании, работещи в индустрията. Това означава, че търсенето е голямо и българските компании са готови да започнат процеса по дигитално снабдяване.

Към момента обаче няма друга компания, която да предлага решения за целия процес по снабдяване или да свързва купувач с над 3 милиона доставчици в глобална мрежа – това са уникални предимства на Ariba. Друго такова е пълна интеграция с ERP системи, SAP или външни.

Какво предстои за SAP Ariba оттук нататък?

Миналата година обявихме партньорството си с IBM, за да предложим аналитични решения за снабдяването. Целта ни е, чрез комбиниране на събраните детайлни данни от снабдяването с инструменти за предварителен анализ на неструктурирана информация, да предоставим възможност на компаниите за по-информирано взимане на решения за управление на доставките, договорите и сорсинг активностите.

Също така, скоро компаниите ще могат да използват и дигитален асистент, който да организира търгове, поръчки, както и да нанася информацията обратно в ERP системата.

Регистрирайте се за предстоящия уъркшоп на тема „Бъдещето на снабдяването – Design Thinking сесия със SAP Ariba“

Дата: 13 Февруари 2018 г.

Час: 9:00 – 13:00 ч.

Място: SAP, Цариградско Шосе 111 В, Етаж 2