Миналата година определено беше силна за развитието на чатботовете с изкуствен интелект (AI). От претенцията, че чатботът на Google – LaMDA, е развил душа, до революцията, която направи ChatGPT на OpenAI в разговорния изкуствен интелект – 2022 беше годината, в която технологията започна да доказва своята реална приложимост.

Но докато случаят с LaMDA доведе само до уволнението на автора на теорията и дело, което светът ще следи с интерес, a чатботът на Meta остана в спомените с факта, че не знае кой е президент на САЩ, то пускането онлайн на системата на OpenAI катализира сериозен дебат за възможността технологията да бъде използвана срещу потребителите - за писане на код за вируси, разпространяване на дезинформация, както и за кибератаки.

VentureBeat, например, цитира специалиста по киберсигурност д-р Сюлейман Озарслан, който е направил тест дали ChatGPT ще може да създаде фишинг имейли с помощта на платформата и в заключение коментира:

"Започнахме с просто упражнение, за да проверим дали ChatGPT ще създаде правдоподобна фишинг кампания, и чатботът го направи. Въведох задача да напише имейл на тема Световната купа, който да бъде използван за фишинг кампания, и системата го създаде за секунди, на перфектен английски език", казва д-р Озарслан пред медията.

Но точно в момента, в който сте готови да заключите, че тази AI технология е опасна, си представете следната ситуация: имате малък семеен хотел и не знаете английски; цялата комуникация минава през телефона ви дори и през нощта; за да решите този досаден проблем, интегрирате AI чатбот в сайта си на 2 езика. Резултатът за 2022 г. е 16,222 обслужени клиенти и над 880 резервации за клиенти от 17 държави, 41% от които направени в малките часове. Спестени работни часове на мениджъра и екипа – над 1,400!

Този пример от реален AI чатбот на български бизнес, даден от Елица Стилова, изпълнителен директор на българската платформа за чатбот с изкуствен интелект Umni.bg показва, че всъщност технологията далеч не е толкова унифицирана, колкото си представяме.

По друг начин казано, от чатбот до чатбот разлика има.

Можем ли да вярваме напълно на суперчатботовете?Въпреки възможностите си технологията има да извърви още много път, а дотогава може да се използва от различни зловредни актьори

Те не са като другите чатботове

През последните години Umni.bg разработват платформа, която позволява на компаниите сами да направят свой чатбот и да го персонализират за своите цели, като крайната цел при използването на такъв чатбот с изкуствен интелект е да превърне сайта на бизнеса в „истински автоматизиран, денонощен комуникационен център“, а чатботът – в „супер-ап на бизнеса“.

Как е възможно една технология да създава толкова противоречиви очаквания? Ето какво е обяснението на Елица Стоилова от Umni.bg:

От LaMDA до ChatGPT - през последната година заявките за пробиви в чатбот технологията са много. Наистина ли толкова напредна тя?

Зад огромните AI чатбот модели, за които чухме през последните 12 месеца - LaMDA, BB3 и ChatGPT, стоят десетилетия работа и опит. Да си припомним, че първият чатбот датира от 1966 г. Ние виждаме само върха на пирамидата на едно технологично развитие, и то защото медиите вдигат голям шум около конкретни аспекти от работата на тези гиганти. На практика тези модели днес се развиват толкова бързо, защото технологията стигна до етап, в който започваме да виждаме резултатите от нея, и нейното масово използване. LaMDA на Google, например, е захранена със 137 млрд. параметри. На практика работата на този модул „стъпва“ върху 2,81 трлн. изречения – 40 пъти повече, отколкото при предишни подобни модели.

Друг пример е BlenderBot 3 (ВВ3)на Meta. Той е 58 пъти по-голям като параметри от предишната си версия, захранен със 175 млрд. параметри. Работи се с такива гигантски бази данни, че вече се говори за недостиг на данни за по-нататъшното развитие на моделите.

Естествен или изкуствен интелект - как да разберем кой е писал този текст?Кои платформи откриват дали един текст е написан от AI

А тези огромни обучителни бази данни достатъчни ли са, за да имаме доверие на технологията?

До колко те са акуратни все още е прекалено рано да се прецени, особено когато става дума за ChatGPT. За ВВ3 писаха, че има само 2,5% погрешност. Всичко това са прототипи на разговорен изкуствен интелект, а не завършени модели. Всички компании – и Meta, и Google, и OpenAI, заявяват открито, че това са изследователски системи, които са в процес на разработка и на тях човек не трябва да се доверява. Те се използват само с цел развлечение и изследване, защото има още много да се работи по тях. Сам Алтман, главен изпълнителен директор на OpenAI, сподели публично, че моделът е достатъчно добър за да създаде подвеждащо впечатление за отличие в представянето си и би било грешка да се разчита на него за каквото и да било в момента. Но всеки, което е разговарял с модела, ще ти каже: „Уау!“

Статистиките показват повишен интерес към технологията и се очаква през 2023 тази тенденция на масовизация на разговорния изкуствен интелект само да се засилва. Бързото развитие на тези модели се подпомага от комуникацията с хората. За 1 една седмица ChatGPT стигна до разговори с 1 милион потребители, докато на GPT-3 му трябваха 24 месеца, за да генерира такъв обем, а на DALL-E - над 2 месеца да постигне същото ниво на използване.

Основната причина тези модели да бъдат пускани на живо да комуникират с хора е, че това помага за тяхното развитие, а крайната цел е да могат с времето да достигнат максимална коректност в комуникацията и да се усещат възможно най-човешки при разговор.

Това е начинът да се минимизират фактори като дискриминация или грубост в комуникацията, да се намалят грешките и да се повиши безопасността, за да няма повторения на случая с AI чатбота Тай на Microsoft, пуснат в Twitter през 2016 г., който се наложи да бъде спрян след 16 часа заради обидни туитове. Между другото чатботът ги беше научил онлайн от своите потребители.

Екипите, които работят за обучението на подобни модели, са огромни, но колкото и да е голям един екип, опитът милиони да комуникират с твоя чатбот е незаменим за неговото развитие. Ползата от това е огромна както за технологията, така и за популяризирането на чатботовете с изкуствен интелект.

Чатботът на Meta каза, че компанията експлоатира потребителите за париОт Meta твърдят, че чатботът използва изкуствен интелект и може да разговаря на „почти всяка тема“

А доколко са реални опасенията, че тъй като тези суперчатботове са в тестов период, различни групи могат да ги използват за разпространение на дезинформация? Кой държи контрола?

Да се разпространява дезинформация през тях не е възможно. Това е просто един сайт с „прозорец“, в който си говориш с един чатбот модел. Всеки, който има някакви притеснения, може да влезе, да си поговори с модела, и да види как се случва това. Относно контрола, той е в ръцете на екипите, които стоят зад тези модели, допълнително в моделите са заложени правила, които максимално елиминират злоупотреба с тях. Процесът на обучение е ежедневен. Освен това, когато влезеш да си поговориш с ChatGPT, първата стъпка е обяснението на компанията, че това е експериментален модел, т.е. фактите, които споделя, са непроверени и върху тях човек не може да гради тези или да ги разпространява като достоверна информация. Каквото и да генерират подобни модели, то трябва да подлежи на допълнителна обработка от човек, проверка на фактите и т.н.

На основата на тези модели възникнаха и станаха много популярни различни AI платформи за автоматично генериране на блог постове, реклами, имейли, сценарии и други видове материали в текстови и изобразителен формат. Те спестяват много време, но се използват основно за насоки и идеи, а не за генериране на текст, който да споделиш веднага. Препоръчително е информацията да се проверява, надгражда и дописва. Точно както всички използваме Google Translate: улеснява ни, ускорява значително работата, но проверяваме преведения текст и си го редактираме, ако трябва.

Създателят на ChatGPT преговаря с инвеститори при оценка от $29 млрд. Търговото предложение при тази цена би направило OpenAI един от най-скъпите стартъпи в САЩ

Вие се занимавате с разработка на чатботове от много време, а сега давате възможност на бизнесите сами да създадат свой чатбот. По какво се различават и по какво си приличат бизнес AI чатботовете с тези, за които говорим досега?

Еднаквото на тези системи с бизнес AI чатбот е, че се използва разговорен изкуствен интелект. Но всъщност това са много различни платформи, дори само защото логиката, обемите и фокусът им са съвсем различни.

Големите AI чатбот модели са широкопрофилни чатботове. За да работят ефективно са им необходими гигантски бази данни. С тях можете да разговаряте на хиляди теми, тъй като те черпят постоянно от огромните си бази данни и свободно търсят в интернет допълнителна информация, на базата на която генерират отговори. Качеството на отговорите обаче не може да бъде гарантирано. Тези модели са неспособни да разграничат фактите от измислиците.

При тях няма контрол върху процеса зад това точно какви отговори се дават, тъй като AI анализира всички налични данни и предишни разговори и прави прогноза какво се очаква да каже и как ще протече разговора. В резултат на този анализ дава най-приятния и очакван отговор на потребителя.

В сравнение с тези модели бизнес чатботовете са много по-малки и са изцяло фокусирани върху организацията и нейните клиенти, разработват се и се обучават от екипа на бизнеса и то в изцяло контролирана среда. Съдържанието, функционалностите и темите за обучение се залагат от екипа на бизнеса, също така се залагат и отговорите на клиентските въпроси. Тоест, има 100% яснота когато клиент зададе определен въпрос какъв отговор ще получи – до запетаята в отговора.

Те са много по-малки по обем и бази данни – само за нуждите на конкретния бизнес, и затова разработката им не отнема години, а седмици. Ако една компания разполага с необходимата информация, говорим за няколко месеца работа от екипа на самата компания, за да се достигне едно добро ниво на комуникация с клиентите.

Освен това в бизнес AI чатботовете разговорния AI е само един елемент от функционирането на чатбота. Всеки чатбот си има свой индивидуален прозорец за комуникация, който бизнесът може да брандира според нуждите си, може да има форми за заявки, резервации и за други цели, да има интеграции с други софтуери за автоматизиране на рутинни заявки, елементите на чатбота могат да бъдат споделяни навсякъде онлайн или офлайн чрез персонализирани линкове и QR кодове. Това са различни инструменти в чатбота, които бизнесите използват за маркетинг, продажби, клиентска поддръжка, събиране на клиентски данни, и обратна връзка за клиентското поведение, и много други бизнес цели.

Така че, разликите са страшно много. Големите модели и бизнес AI чатботовете са много различни като инструменти за работа и постигат съвсем различни резултати. Попитахме ChatGPT каква е разликата между него и бизнес AI чатбот, и ето какво отговори:

ChatGPT е специфичен тип модел за машинно обучение, който е обучен да генерира текст по подобен на чатбот начин… докато бизнес чатботът с изкуствен интелект е чатбот, специално проектиран да помага на бизнеса да взаимодейства с клиентите му.

Иван Гайдаров