В понеделник започна търговията с правата от увеличението на капитала на Индустриален Холдинг България, като при успех капиталът на компанията ще се промени от сегашните 26.254 млн. лв. на до 43.757 млн. лв. За инвестициите и проектите на ИХ България разказва в интервю за profit.bg Данета Желева, изп. директор на холдинга.

Г-жо Желева, кои проекти и кои от дъщерните си компании ще финансирате със средствата от предстоящото увеличение на капитала?

С набраните от емисията средства планираме частично финансиране на строителството на три кораба за Индустриален холдинг България в дъщерното ни дружество „Булярд Корабостроителна индустрия”. Двата са многоцелеви, 9 000-тонни, а третият е 21 000 тона, изцяло за насипни товари.

Предвиждаме и инвестиции в разширение и модернизация на пристанищния терминал в КРЗ „Порт Бургас”. Проектът ни е на стойност 23 000 000 лева, залегнал е в Националната програма за развитие на българските пристанища. Целта на мениджмънта е да превърне КРЗ „Порт Бургас" в едно от най-активно работещите пристанища за обработка на генерални и насипни товари в региона.

Кои са по-значимите проекти на компаниите от морския бранш и на каква стойност са? Предвиждат ли се нови договори в близко бъдеще и в каква насока ще са те?

Освен посочените по-горе, специално бих желала да обърна внимание върху сериозната програма за строителство на нови кораби в Булярд корабостроителна индустрия. Към настоящия момент в завода има подписани договори за строителство на кораби на стойност над 210 млн. евро и за строителство на корпуси на стойност над 22 млн. евро. Тук не включвам двата кораба за Параходство БМФ от тяхната първа поръчка, предаването на които е предвидено за 31.10.2007 година – кораб Пирин и април 2008 год. за кораб със строителен номер 515.

Предвиждаме сключването и на други договори за строителство на 57 000-тонни кораби от типа Суперхендимакс Futurе 56, за които закупихме лиценз от IHI Marine United Inc. (Mitsubishi Corporation) както и за строителство на корпуси за снабдителни кораби за норвежки корабособственици.

Как е разпределен портфейлът на ИХ България и как бихте подредили секторите по приоритет?

Бих желала да акцентирам върху обстоятелството, че приоритетни за ИХ България винаги са били секторите, ориентирани основно към износ. Това ни дава възможност за достъп до пазари, значително надхвърлящи мащабите на България, като същевременно винаги ни е държало на ниво по отношение на конкурентоспособността и високите изисквания на клиентите.

Приоритетите ни се виждат и от разпределението на портфейла ни, където морският бизнес заема дял от 65.57%, машиностроенето 17.62%, речните круизи 6.17%, мебелното производство 1.84%, а останалите ни проекти 8.8% от портфолиото, също са свързани с основната ни дейност.

Бихте ли посочили някои от по-големите проекти на дъщерните Ви публични компании и инвестиционните им намерения?

Към настоящия момент в структурата на Холдинга публични са Машстрой АД гр. Троян и Елпром ЗЕМ АД. Първото се утвърди като един от основните производители на универсални и стругове с цифрово-програмно управление в Централна и Източна Европа, а второто работи в сферата на електротехниката. Инвестициите и на двете дружества са изцяло свързани с основната им дейност и са насочени в обновление и модернизация както на машинния им парк, така и във внедряване на нови технологии и усвояване на нови изделия. За Елпром ЗЕМ това са цех за лазерно рязане и VPI система за изолации, с които се повишава значително не само производителността, но и енергийната ефективност на електрическите машини.

Да очакваме ли нови придобивания и преструктуриране на портфейла?

Мениджмънтът на ИХ България винаги е бил отворен към стартирането на нови проекти, доколкото разбира се те се вписват в общата визия и стратегия на групата. Що се отнася до преструктурирането, мисля че при нас това е един непрекъснат процес на оптимизация. С нарастване обемите на съответния бизнес от портфейла се налагат структурни промени за максимална ефективност на управлението и развитието му.

Какви са перспективите пред корабния дизайн в България?

Подемът в корабостроенето в света, както и активизирането му в България, създаде възможности за развитие и на други свързани с него дейности. Индустриален холдинг България заедно с Вик-Сандвик, Норвегия инвестира в създаването на „ВИК-Сандвик-ИХБ ДИЗАЙН" АД с предмет на дейност корабен дизайн. Целта на компанията е, използвайки опита и контактите на нашите норвежки партньори, добре познати на този пазар, знанията и уменията на българския екип от над 30 корабни дизайнери, да създадем печеливша и успешно работеща структура. В този смисъл перспективите за развитие на корабния дизайн в България са тясно свързани с подкрепата на международни компании от този бранш, тъй като макар и да имаме добри специалисти, безспорно се нуждаем както от ноу-хау, така и от маркетиране на продукта.

Усещате ли липса на професионалисти в морския бизнес при набиране на персонал и ако да, липсата на какъв тип професионалисти е осезателна?

В морския бизнес, както и в много други сфери на българската икономика, се усеща липса на квалифицирани кадри. Може би тук липсата е по-осезателна, дотолкова, доколкото голяма част от професиите са международно признати. Като се почне от корпусници, заварчици и тръбари за корабостроенето до моряци, механици и капитани за морския и речния транспорт - кадри липсват. Нормативната уредба у нас силно затруднява привличането на квалифицирани специалисти, особено от страни извън ЕС, а това пречи на развитието на много проекти. Всички добри намерения по отношение улеснен достъп за работа в България поне за представителите на българските диаспори в Украйна, Молдова, Македония, Сърбия и Западните покрайнини, на практика останаха без резултат. Да не говорим, че при изключително ниско ниво на безработицата за страната, постоянно сме свидетели на предавания, включително по Националната телевизия - как да отидем да работим в чужбина. Мисля, че е крайно време всички заедно да работим за това хората да останат в България. Бизнесът очаква от правителството да го подкрепи в това отношение.

Кои са предимствата на публичния статут?

Публичният статут допринася за по-добрата видимост на компанията, а по-голямата прозрачност, свързана с нея, затвърждава доверието на инвеститорите и клиентите. Допълнително добрият имидж води до по-добри условия при получаване на различни видове финансиране и на първо място възможност за финансиране от пазара чрез акции или облигации. В тази връзка бих искала да отбележа, че Индустриален холдинг България винаги е бил високо оценяван от инвеститорите както по отношение достъп до информация, така и по отношение добро корпоративно управление.

Сайтът на компанията оглави класации в две изследвания на PFS Program и Института за икономическа политика по онлайн връзки с инвеститорите сред 40-те водещи компании по пазарна капитализация към 1 март 2007 г. В резултат на това ние сме едно от най-ликвидните дружества на БФБ София, акциите ни се търгуват на най-високия сегмент на борсата, включени са в индексите BG40, SOFIX и BGTR30 и някои от индексите на Dow Jones - DJSTOXX EU Enlarged и Dow Jones Wilshire.