Какво очаква от следващата 2019 г. компанията за електронни разплащания Paysafe? Вижте отговорът на този и други въпроси в интервюто на Мирослав Божилов, генерален директор на Paysafe България, за Profit.bg:

Paysafe България отбеляза своя 1 000 служител през октомври. София е основен двигател на глобалното бизнес развитие на компанията, що се отнася до онлайн плащанията. Какво предстои за българския екип през 2019 г.?

В Paysafe се гордеем с това, че създаваме нови възможности за хората по света да управляват своите плащания. Екипът в София има голям принос за това, тъй като голяма част от служителите ни участват в разработването на дигитални продукти за разплащания и парични трансфери, обслужват клиенти и търговци по цял свят и извършват операции в направления, като платежни операции, управление на риска и превенция на измами.

Именно затова Paysafe е постоянно в процес на търсене и привличане на качествени специалисти – например в сферата на софтуерното разработване, които да се присъединят към настоящите ни екипи, работещи върху развитието на дигиталните ни портфейли – Skrill и NETELLER – и други продукти за онлайн разплащания. В тази връзка, разрастването на офиса ни до 1 000 души беше очаквано и планираме то да продължи и през 2019 г.

Кои са основните тенденции, които ще променят и преобразуват пазара за дигитални портфейли, онлайн плащания и парични преводи през 2019 г.?

Непрестанните иновации в технологиите, промените в очакванията на потребителите и новите регулации са част от факторите, които допринесоха 2018 г. да се превърне в поредната значима година за разплащателната индустрия на глобално ниво. Очертава се следващите 12 месеца да бъдат също толкова динамични, като няколко конкретни тенденции ще допринесат за това.

Налагането на мобилните технологии накара потребителите да се съсредоточат по-малко върху начина, по който правят плащанията си и повече върху това колко, всъщност, удобни са те. Това трансформира изцяло начина, по който те гледат на плащанията и ги стимулира да търсят по-бърза, по-лесна и по-сигурна екосистема - независимо от това дали използват мобилно устройство, карта или пазаруват в магазин.

Тъй като търсенето на безпроблемно преживяване от страна на потребителите расте, банките и търговците трябва не само да съумеят да отговорят на техните очаквания, но и да го направят по начин, който защитава тяхната самоличност и сигурност (но и без да го правят с прекомерна сложност за потребителя). Тук идва ролята на сигурността. Тя стои в основата на разплащанията.

Днес се наблюдава ръст в мобилните плащания, онлайн банкирането и електронната търговия, като сигурността, която гарантира правилна проверка на идентичността и валидирането на трансакциите, ще бъде ключът към стимулиране на още по-голям растеж. Това е от значение както за самия бизнес при избора му на доверен онлайн доставчик на платежни решения, така и за самия потребител при избора на електронен търговец, на който да се довери.

Въпреки че не са все още повсеместни, усилията за персонализация във финансовата индустрия се засилват. Биометричните решения - използването на телефона за извършване на трансакции чрез собствените уникални пръстови отпечатъци, разпознаване на ретината или лицево разпознаване, които гарантират идентичността на потребителите, са следващата ключова стъпка в разплащанията.

Най-добрата защита обаче често е комбинация от три неща: нещо, което потребителят сам е измислил - парола, нещо материално, което притежава - като телефон и нещо, което е част от него самия - като пръстов отпечатък.

Това са само част от тенденциите, които вече променят финансовата индустрия, но не по-малко значими за 2019 г. остават автоматизацията, блокчейн технологиите, криптовалутите.

Очаквате ли увеличаване на броя на потребителите (хора и фирми) по отношение на дигиталните портфейли в България?

Появата на дигиталния потребител, който е постоянно пред монитора си, дали на своя смартфон или компютър, задава критериите за новите финансови услуги. Този вид потребители изискват удобно и лесно пазаруване, както и сигурни и бързи разплащания. Това ще направи мобилните плащания предпочитан метод в Европа през следващите години и в тази насока не очаквам България да е някакво изключение.

Потребителите, включително и българските, все повече искат да се използват мобилното банкиране и да се възползват в още по-голяма степен от предимствата на онлайн пазаруването, но трябва да се чувстват уверени в частта с плащането. Сигурността трябва да бъде гарантирана, за да спечели доверието им, а институциите искат решения, които могат да бъдат универсално приложими, независимо от марката и операционната система на мобилното устройство, което е в ръцете на потребителя.