Франсоаз Шoмбар: Мит е, че технологиите са мъжка територия

2157
Франсоаз Шoмбар: Мит е, че технологиите са мъжка територия

© Melexis

Климатичните промени отдавна са факт и вече десетилетия Melexis, с примера си за по-екологично бъдеще, е компания пионер. Това заяви Франсоаз Шомбар, съосновател и главен изпълнителен директор на Melexis, в интервю за Profit.bg.

Преди да създаде компанията, Шомбaр работи в Elmos – немски производител на полупроводници, където отговаря за производственото планиране и връзките с клиенти. Шомбар също така работи и в Elex Group, където заема различни длъжности.

В момента е президент на платформата STEM – съвет към правителството на фламандския регион в Белгия, чиято цел е да помага на младите хора, които искат да се занимават с наука, технология, инженерство и математика.

Melexis в момента изпълнява петгодишен инвестиционен план и миналата година започна строителството на новата си сграда в София. Бихте ли разказали малко повече за осъществения напредък, както и за екипа и за инвестициите на компанията в България?

От 2000 г., когато Melexis стъпи на българския пазар, до днес екипът се разрасна близо 10 пъти, като разработи над 65 нови продукта и достави над 5 млрд. чипа в световен мащаб.

Компанията е в процес на реализация на сериозен инвестиционен план в размер на 75 млн. евро в период от 5 до 6 години. Той включва нова сграда, с която се разширява производственото пространство и развойната дейност.

Melexis е глобален доставчик на микрочипове. Какви са основните тенденции, които се оформят в индустрията понастоящем и какво очаквате да бъде развитието й в следващите няколко години?

Климатичните промени отдавна са факт и вече десетилетия Melexis, с примера си за по-екологично бъдеще, е компания пионер. По-голямата част от нашите продукти са предназначени да намалят човешкия отпечатък върху околната среда, като същевременно повишат безопасността и комфорта.

Нашата продуктова стратегия въплъщава желанието ни за по-нататъшно развитие в тази посока. Тук не става въпрос само за решенията, които доставяме, но и за начина, по който ги реализираме. Все повече се стремим да избягваме отпадъците в нашите работни процеси.

Всеки ден наблюдаваме промени в сектор мобилност. Автомобилите стават електрически, по-автономни и по-персонализирани. Новостите се проявяват в разнообразни направления: роботаксита скоро ще населят градовете ни; 5G отваря нови възможности за бизнеса; мотоциклетите стават по-екологични, подчинявайки се на същите регулации, както автомобилите; електрическите велосипеди стават все по-популярни; дроновете вече са част от ежедневието ни; домовете ни се роботизират бързо.

Виждаме, че големите автомобилни производители се фокусират върху масовото производство на силно електрифицирани автомобили, било то акумулаторни, горивни клетки или хибридни електрически превозни средства.

Всичко това попада в експертизата на нашето портфолио. В същото време шасито, каросерията и системите за безопасност на леките автомобили претърпяват не малка трансформация в резултат на повече персонализация и по-високо ниво на автоматизация.

Жените заемат по-малко от една трета от работните места в STEM сферата в световен мащаб, според данни на Catalyst. Какви са пречките за навлизането и последващите предизвикателства пред жените в това поле на професионална реализация?

Разбирането, че технологиите са запазена територия за мъжете е мит и следва да го развенчаем.

Интелектът на човек не се определя от това дали е мъж или жена, а и няма научни доказателства, които да опровергаят това. В зората на четвъртата индустриална революция, за първи път в историята, момичетата и момчета имат равен старт по отношение на образованието и трябва максимално да се възползват от тази възможност.

Живеем в технологичен свят, който се променя с невероятна скорост, но паралелно с това недостигът на хора със STEM (науки, технологии, инженерство и математика) образование е голям. Повечето хора, завършили такова образование, нямат затруднения при намирането на работа, независимо от пола си.

Така например, ако днес броят на момичета и момчетата, които избират да получат STEM образование, се изравни, то поколение по-късно броят на жените и мъжете, в сферата на технологиите, също ще се балансира.

Така нареченото STEM образование има потенциала да реши глобални казуси, като климатичните промени, световния глад, липсата на енергийни източници, чист въздух и вода, недостиг на енергия, епидемии. Научното и техническото знание носят сила и е важно как се използва тя.

Знаем, че мотивацията да изберат да се занимават с наука и технология е различна при жените и мъжете. Жените, например, се вълнуват повече от това да помагат на хората и на планетата, но когато работят заедно с мъжете, стигат до разнообразни и иновативни идеи, което води до създаването на по-добри продукти и услуги.

Всеки от нас може да помогне за развенчаването на стереотипа, че STEM е само за момчета, като разкаже на децата си, че всеки има равен шанс, независимо от пола, че в днешно време няма нужда да избират между кариера и семейство. Успехът им в личен и професионален план зависи в голяма степен от самите тях.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg