Profit.TV разговаря с Хюсеин Йорюджю, председател на управителния съвет и изпълнителен директор на българския производител на валцови и пресови изделия от алуминий и алуминиеви сплави Алкомет. Вижте какво той каза пред камерата на Profit.TV:

Г-н Йорюджю, продажбите на Алкомет нарастват за първите девет месеца на годината с близо 40% на годишна база, а печалбата надхвърля 5 млн. лв. Какви са Вашите очаквания за финансовите резултати на компанията за 2010 и 2011 г.?

Първо, може би трябва да разгледаме начина, по който в Алкомет подходихме към кризата. Преди кризата 85% от нашата продукция беше предназначена за чуждите пазари, като 15% се реализираха на местния пазар. След настъпването на кризата нашата експортна позиция не се промени много, тъй като имахме силна клиентска база и нашите продажби продължиха.

На местно ниво обаче отчетохме сериозен спад и за да възстановим продажбите на 100% трябваше да пренасочим дела от продажбите на вътрешния пазар към чуждите.

По това време това беше трудна задача, тъй като пазарите се свиваха заради кризата. В същото време броят на производителите си оставаше същия. Ние се конкурирахме с тях, за да запазим позициите си и дори да увеличим продажбите си.

Трябваше да обединим усилия с нашите отдели по Продажбите и Производството, за да преразпределим ресурсите си. Трябваше да бъдем гъвкави, а отделът по Продажбите да търси пазарни възможности. Така до началото на тази година вече имахме резултати от тези усилия.

Продажбите ни започнаха да нарастват и до средата на годината вече бяхме достигнали нивата отпреди кризата. Оттогава състоянието на пазарите постоянно се подобрява. Aко погледнем конкретните данни, за първите 10 месеца на миналата година продажбите на Алкомет възлизат на 33 500 тона. За същия период на тази година продажбите ни достигат 40 000 тона, което е 20-процентно увеличение. Това ни помогна да избегнем съкращенията по време на кризата.

През първите 10 месеца на миналата година приходите ни от продажби са 70 млн. евро, докато за същия период на тази те са с 40% повече или 97 млн. евро. По същия начин печалбата на Алкомет преди разходи за лихви, данъци и амортизация за първите 10 месеца на 2009 г. е 5 млн. евро, докато за същия период на тази година е 8 млн. евро, или с 60% повече.

Надяваме се да приключим 2010 г. с продажби в размер на 49 000 тона като приходите ни от продажби се очаква да достигнат 115 млн. евро. Печалбата преди разходи за лихви, данъци и амортизация се очаква да бъде 9.5 млн. евро.

През следващата година очакваме да увеличим още повече продажбите. Планираме да продадем 59 000 тона алуминиеви продукти, като оборотът ни се очаква да достигне 145 млн. евро. Прогнозираме печалба преди разходи за лихви, данъци и амортизация в размер на около 11 млн. евро.

Какви са прогнозите Ви по отношение на движението на цената на алуминия до края на тази и следващата година. Как тя би се отразила на финансовите резултати на компанията?

Цената на алуминия може да се прогнозира много трудно. При нормални пазарни условия тя се определя от търсенето и от предлагането. Алуминият обаче е специална суровина, която е обект на голям интерес от страна на фондове и други инвеститори, които не използват метала, а единствено го купуват и продават.

Тези, които не използват метала, търгуват с него близо 50 пъти повече в сравнение с тези, които го използват. Така че цената не се определя от предлагането и от търсенето, а от нагласите на тези инвеститори. Не можем да я прогнозираме. Никой не може, но това, което можем и което правим е да вземем предпазни мерки, за да не пострадаме, когато цената се качи или падне.

Да разбираме, че хеджирате риска от промяна в курса на долара и цената на алуминия?

Всичките ни продажби са хеджирани срещу колебанията в цената на алуминия и обменния курс между долара и еврото. Така че не поемаме рискове при нито едно от двете.

За какъв период от време сте осигурили договори за продажба на продукцията на компанията?

В момента сключваме договори за втората половина на 2011 г. Положението на чуждите пазари е добро, но на вътрешния пазар нещата не стоят така както би ни се искало и продажбите са доста по-ниски в сравнение с тези от преди кризата. Изглежда ще мине известно време преди местният пазар да се възстанови напълно.

Наскоро компанията приключи инвестиция за 7.5 млн. евро. Бихте ли ни разказали малко повече за това?

В момента разполагаме с четири валцови стана и инвестираме в пети, който ще обработва, метал с дебелина 1 мм и ще я намалява до 40 микрона. Този стан ще увеличи производството ни с 20 000 тона годишно и ще помогне за разрастване на продуктовата ни гама. Той ще ни помогне много по-лесно да преминаваме от един към друг продукт и ще подобри гъвкавостта ни.

Цената на самия стан е 7.5 млн. евро, но ще имаме разходи и по неговото внедряване, така че ще нарасне до около 9 млн. евро. Самият стан обаче няма да е достатъчен. За него ще са нужни алуминиеви рулони.

В момента разполагаме с пет автоматични линии за леене на алуминиеви рулони, но това което те произвеждат няма да е достатъчно. Така че ще имаме нужда от допълнителни линии за леене на рулони, чието внедряване също планираме.

Така стойността на инвестицията се очаква да достигне около 13 млн. евро. Станът ще бъде доставен в края на следващата година и трябва да започне да работи през 2012 г.

Какво каза Хюсеин Йорюджю в отговор на въпроса дали планират придобиването на компании в региона и смятате ли, че времето е подходящо за подобни бизнес начинания? Какви бяха ползите за Алкомет от участието на компанията в два международни панаира?

Отговорите на тези и други въпроси може да видите само в специалното интервю на Хюсеин Йорюджю за Profit.TV.