Accedia e технологична компания, предоставяща професионални ИТ консултантски услуги, аутсорсинг на разработка на софтуер и цялостни ИТ решения, както за малкия и среден бизнес, така и за големи корпорации. Компанията е доверен партньор на водещи финансови институции и банки, Fortune 100 ИТ компании, международни телекоми, големи компании в сферата на логистиката и комуналните услуги, както и иновативни технологични стартъпи.

Основана през 2012, с офиси в София, България, Бостън, Масачузетс, и Пало Алто, Калифорния, Accedia е една от най-бързо развиващите се български ИТ компании в Централна и Източна Европа.

Тя е активен член на Българската aутсорсинг aсоциация, Глобалната aутсорсинг aсоциация, Немската aутсорсинг aсоциация, както и редица престижни търговски камари. Компанията развива и стратегически партньорски отношения със световно познати доставчици на технологични решения като Microsoft, Progress,Oracle и AWS.

Ето какво споделиха за читателите на Profit.bg основателите на компанията Николай Мутафов, Димитър Димитров, Николай Тодоров и Пламен Койчев.

Accedia навърши 6 години на 15 октомври. През всяка от тях компанията записва впечатляващ ръст. Как го постигнахте?

Николай Мутафов: С обединени усилия, с труд, с пот, късмет и може би вземането на смели, но правилни решения и добре премерени рискове.

Пламен Койчев: Имаме ясно установен процес - всяка година си поставяхме конкретни цели и ги следвахме. Понякога се случва да има доза късмет, но успехът в повечето случаи е резултат на целенасочени усилия на всички нива в компанията.

Николай Мутафов: Много е важно, че четиримата сме различни, а в същото време се допълваме. През годините сме имали много спорове, но винаги сме гледали да постигаме консенсус с много дискусии и ако се налага - часове обсъждане на въпросите, за да действаме по-късно абсолютно убедени, че това е решението. В един момент определихме ценностите, мисията и визията си и установихме, че важни за нас са професионализмът и отвореността.

Димитър Димитров: Много е важно, че слушаме със същата отвореност и другите хора на всяко едно ниво в компанията. Допитваме се до целия екип постоянно. Top to bottom не е нашият стил и това хората много високо го оценяват.

Получавате много международни награди. Кои са най-важните от тях за вас?

Пламен Койчев: За мен най-важни са тези, които отчитат реални резултати, т.е. тези, които са фокусирани върху някакви измерители на нашия растеж и успех и има обективни критерии, за да бъде дадена тази награда. Например Deloitte Fast 500 и CEE Fast 50.

Димитър Димитров: Да, обективни са, защото те не разчитат на това колко добре си си написал маркетинговото представяне на компанията и колко добре звучиш - те гледат числа, гледат финансовия отчет и това определя резултата.

Николай Тодоров: Супер стойностни за нас са и Топ ИКТ Работодател наградите, защото те се базират върху реалната обратна връзка на служителите на компанията. Те правят въпросник със 100 въпроса, които се задават на десетки хора в нашия сектор и на база на това се измерва ангажираността на всеки участник. Ние винаги доста сериозно се открояваме и това е голям повод за гордост.

Димитър Димитров: Когато за първи път участвахме, бяхме по-малко от 50 човека и реално нямаше как да се състезаваме. Но при средното измерване дадохме толкова висок резултат, че специално за нас основаха нова категория в наградите.

Компанията се характеризира с интересни HR практики. Разкажете ни повече за политиката си в тази насока!

Николай Тодоров: Ние от самото начало сме били винаги ориентирани към хората. За нас това е оръжието, инструментът и основата на нашата услуга. За нас хората са преди позициите и проектите. Ако трябва да вземем решение между това да запазим човек или проект, избираме човека.

Димитър Димитров: За да стигнем следващото ниво както като професионалисти, така и като компания и екип, основахме и една инициатива, която се развива доста интересно - Innovation Development Center. Тя представлява нещо като вътрешен хакатон, но по-продължителен и в подобен на риалити формат. В началото на всеки сезон всеки в компанията може да кандидатства с идея за разработване на продукт, или работа с нова технология. Всички идеи се пичват, като трябва да бъдат съвсем дефинирани и измерими.

Най-добрите проекти се избират чрез гласуване и следва най-съществената стъпка - осъществяването. В неговия процес екипите ползват ресурсите на компанията и се учат на редица предприемачески умения - да спазват срокове, да преодоляват предизвикателства, да презентират идеите си и да работят заедно. Представят прогреса си в отделните етапи и най-добрите получават награди. Ако разработят продукт, който може да се монетизира, те притежават 70% от него, а компанията - 30%. Но това далеч не е основната цел на формата. Най-важно за нас е така да развиваме технологичната си експертиза и уменията за екипна работа.

Николай Тодоров: Все още нямаме пазарно реализиран проект, но имаме история на успеха с един от проектите. Един екип работеше по техния продукт с много нови технологии и в момента, в който приключиха, се появи клиент, който има нужда от експерти точно в тази област. И ние имахме вече готов екип!

Николай Мутафов: Ако от проекта излезе някой бял заек, разбира се ще сме много щастливи.

Пламен Койчев: Независимо от резултата, по-важното е, че нашият екип придобива know how за най-новите технологии и чувства се сплотен около своя собствена цел и страст.

Rooftop бар на компания е нещо, което рядко може да се срещне у нас. Опишете новия дом на Accedia, в който компанията се премести наскоро.

Николай Мутафов: HR практиките в нашия сектор са изключително обърнати към служителите и IT компаниите правят какво ли не, за да се чувстват те добре. Ние също се стараем от гледна точка на комфорта им - новият ни офис е на топ локация, имаме най-напредналите технологично столове и бюра, предоставяме обучения, свежи напитки и храни, медицински пакети, подкрепяме фирмените отбори в спортни състезания и всякакви други социални придобивки - реално всичко, от което имат нужда.

Пламен Койчев: От доста години насам по света се обсъждат офисите на глобални компании от сорта на Гугъл. По нашите географски ширини реалността е, че можеш да видиш подобни офиси само в нашата индустрия. Съвременното офис пространството не се състои само от бюро и стол - то трябва да има разнообразни зони за работа, а също и зони за отдих. Много хора не възприемат програмирането като креативен процес, а то е точно такъв - съответно, работната среда трябва да стимулира креативността. Нашият бар е мястото, където хората могат да си отдъхнат, да презаредят, да се насладят на гледката и да поговорят помежду си в неформална среда.

Димитър Димитров: Аз съм обикалял доста из офиси на IT компании в Силициевата долина и последно в офиса на Google в Сан Франциско много се изкефих, че имаше, освен всичко, тайна стая. Казах си, ей само това не сме се сетили да направим!

Какви са прогнозите ви за 2019 г., като за самата компания, така и за аутсорсинг сектора като цяло?

Димитър Димитров: Целта и плановете ни са да си запазим темповете на ръст, които поддържаме и сега, да се разширяваме с хора, географски ширини и клиенти, да добавяме към технологичната си експертиза, да правим нови и нови инициативи, така че хората ни да се чувстват все по-добре.

Секторът най-вероятно ще продължи да расте. Търсенето ще продължи да изпреварва предлагането. По-интересното е в каква посока ще успеем да се позиционираме - това е нещо, към което се фокусират и всички останали компании в България. Как да направим така, че страната ни като пазар да се позиционира в правилния сегмент, за да реализираме капацитета и таланта си възможно най-добре. Начинът, по който ние работим, няма нищо общо със закостенялото разбиране, че аутсорсингът е някаква второстепенна услуга, черната работа.

Реалността не е такава. Нашето решение е да добавяме все повече стойност, да бъдем за клиентите си не просто изпълнител, който отмята някаква работа, а партньор, който е ключов за растежа на техния бизнес.