Кой е водещият метод на телевизионен прием в България: сателитна, кабелна, наземна или IP телевизия?

Вижте отговорът на този и други въпроси в интервюто на Profit.bg с Михай Урсои, директор за Румъния, България и Молдова в SES Astra - водещия глобален сателитен оператор:

Кой е водещият метод на телевизионен прием в България: сателитна, кабелна, наземна или IP телевизия? Колко бързо отстъпва аналоговата телевизия в полза на цифровата телевизия?

Тъй като навиците на потребление се променят и се въвеждат нови видео формати, нашите клиенти искат надеждни пазарни проучвания, за да им помогнат да вземат по-добри решения относно доставката на съдържанието им и да създадат нови възможности за своя бизнес.

С повече от 1 милиард души, които получават своето видео съдържание чрез нашите сателити, разполагаме с огромно количество информация, от която можем да се поучим.

SES Satellite Monitor е ежегодно проучване, поръчано от SES. Неговата цел е да събере ключови данни относно доставката на видео съдържание до различните пазари. Това позволява на нашите клиенти да бъдат в крак с всички най-нови тенденции и разработки в индустрията.

Може ли да ни кажете защо SES поръчва ежегодното изследване Satellite Monitor?

Проектът стартира през 1994 г. за измерване на развитието на пазара на приема на телевизия в Европа. Целите на проекта са три: да измери разпространението на различните методи на телевизионен прием в региона; измерване на обхвата на SES в Европа, както по отношение на платената телевизия, така и в безплатното разпространение; и да установи нов еталон за сателитната индустрия.

С тези проучвания ние успяваме да измерим пазара на безплатното разпространение на телвизия и да предоставим надеждни цифри на много организации, включително медийни регулатори, клиенти и правителства. Нашите пазарни проучвания количествено определят потенциалната аудитория, която ще има определен канал или телевизионна платформа, ако решат да излъчват от конкретна орбитална позиция.

Колко е важно сателитното ТВ разпространение за българския пазар?

Сателитът е вторият на популярен метод за ТВ разпространение в България - след кабелното разпространение, и покрива 34% от домакинствата в ТВ прием. Резултатите от изследването също показват, че HD приемът в България нараства от 69% през миналата година, сравнено с 39% през 2016 г.

Проучването показва, че има ръст и в цифровото разпространение всяка следваща година, както и че сателитната телевизия вече е на 100% цифровизирана.

Какви са основните характеристики на българския ТВ зрител?

Според резултатите от друго пазарно проучване, което направихме на българския пазар през 2016 г. и което анализира навиците за потребление на телевизия на българите, можем да кажем, че мнозинството българи оценяват телевизията с висока резолюция (HD) като ключов фактор за избора на телевизия - HD е по-скоро важен за 34% или много важен за други 35% от зрителите.

Нагласите са същите и при избора на доставчик - 70 на сто от българите смятат HD за „по-скоро важен“ или „много важен“ фактор. Цели 17% от зрителите са готови да платят с до 5 лева по-висока месечна абонаментна такса за канали с по-висока разделителна способност.

Този процент става още по-висок за хората на възраст между 18 и 34 г. - една трета от тях - 32%, са готови да платят повече от текущия си абонамент дори за 5 допълнителни HD канала.

Само 21% от българските зрители твърдят, че са „много доволни“ от предлаганите им HD ТВ канали.

По отношение на типовете канали, българите се придържат плътно към каналите за информационните и развлекателните програми - 81%, независимо от тяхното географско местоположение, възраст или пол. Следващите предпочитания са филмови канали - 59% от анкетираните, документални канали - 52%, новинарски и спортни канали, съответно с 42% и 40%.

Проучването разкрива и навиците за гледане на телевизия на българското население. Важно е да се спомене, че 44% от тях прекарват средно по 2-3 часа пред телевизора всеки ден от работната седмица. Една трета - 31% твърдят, че тази продължителност е дори по-голяма - между 4 и 6 часа дневно.

Един от осем българи гледа телевизия през делничните дни повече от 6 часа. В същото време тази тенденция остава, когато става въпрос за почивните дни. Българите са лоялни телевизионни зрители - една четвърт твърди, че е прекарала между 2 и 3 часа, а близо 40% оценяват тази продължителност като 4 до 6 часа време, прекарано пред телевизора всеки уикенд.

Какви са основните преимущества на сателитния прием пред кабелния ТВ прием?

Основното предимство е големият географски обхват на сателита и това ни позволява да гледаме телевизия и в най-отдалечените райони. Когато става въпрос за кабелна и IPTV услуга, има ограничение поради необходимостта от инсталиране на физически проводници.

Изключително важно е времето за пускане на пазара. Отнема години, за да разпространите кабели в дадена държава. Със сателит незабавно покривате цял континент.

Бих искал да спомена и гарантираното високо качество на услугата. При кабел и IPTV доставката понякога прекъсва от проблеми с мрежата. С нашата услуга можем с гордост да кажем, че докато сателитът обикаля около земята, нищо не може да прекъсне сигнала.

По-изгодно ли е сателитното ТВ разпространение, сравнено с кабела?

Разходната ефективност на сателитите е очевидна, вие качвате телевизионен канал на един от нашите сателити и незабавно имате достъп до милиони потребители. Като пример: само като поставите канал на спътника ASTRA 5B, вече сте стигнали до цяла България!

Когато става въпрос за кабелна и IPTV, за да достигнете до нови потребители, трябва да разширите физическата мрежа. Само се замислете за дългия процес на инсталиране на медни проводници и оптични влакна, от които се нуждаят кабелно и IPTV излъчване, и ще получите ясна представа за това колко е рентабилен сателитът, когато става въпрос за огромния мащаб на услугата.

Какво е бъдещето на сателитното ТВ излъчване?

Безспорно бъдещето е светло, сателитите предоставят на потребителите много висококачествена услуга в мащаб, който е невероятно трудно постижим с други средства за излъчване, било то кабелна телевизия, IPTV или наземна телевизия.

В момента SES обслужва повече от 355 милиона домакинства по целия свят и тези потребители получават качество, което не може да бъде победено от никоя друга инфраструктура.