“Една от основните предпоставки за изпълнение на нашата мисия беше и продължава да бъде скоростта”, казва в специално интервю за Profit основателят на Glovo Оскар Пиер, който беше гост на форума Digital Trends 2022.

Glovo оперира в 25 държави в Европа, Централна Азия и Африка, където си сътрудничи с повече от 75 000 активни куриери, които ежедневно доставят поръчки от над 150 000 партньори.

„Разчитаме и на невероятен екип от над 3 500 служители. Щастливи сме от стремителния ръст, който постигнахме през последните години, като брутната стойност на транзакциите се повиши от 0,1 млрд. евро през 2017 г. до около 4,0 млрд. евро, очаквани за 2022 г.“, казва още Оскар. Ето какви ще са според него водещите тенденции в сектора, в който Glovo оперира.

Как се променя Quick Commerce индустрията след Covid-19 – кои тенденции от времето на пандемията остават и кои са нововъзникващите?

Q-Commerce променя начина, по който пазаруваме, а прогресът на индустрията е все още в началото си. В Glovo силно вярваме, че тя е бъдещето на търговията на дребно и пред нас се откриват огромни възможности за развитие на Q-Commerce услугите на всички пазари, които обслужваме.

Пандемията промени потребителските навици, като пренасочи пазаруването към онлайн пространството, а нуждата от експресна доставка или доставка в рамките на деня все повече се превръща в обичайно търсене на пазара. Въпреки това нашата мисия е една и съща и преди, и по време на пандемията – да предоставим на всеки лесен достъп до всичко в града.

Една от основните предпоставки за изпълнение на нашата мисия беше и продължава да бъде скоростта. Възможността за доставка в рамките на минути промени из основи начина, по който хората пазаруват. Това е един от ключовите фактори за лесното, бързо и удобно преживяване, което предлагаме на клиентите, които, особено след пандемията, купуват всичко онлайн.

От друга страна, това е най-бързият вариант за търговците на дребно да доставят своите продукти, затова продължаваме да предлагаме на нашите партньори иновативни решения, които им позволяват да реализират пълния капацитет на своя бизнес в дигиталната ера.

В момента се фокусираме върху включването на все повече партньори от различни продуктови категории, като например хранителни стоки, фармацевтични и специализирани продукти, във възможно най-кратки срокове.

Александър Йорданов, генерален мениджър на Glovo в България и основателят на компанията Оскар Пиер по време на Digital Trends 2022

Кои от тенденциите са най-важни за Glovo – върху какво ще се фокусирате в следващите месеци?

Хората осъзнаха, че използвайки платформи като Glovo, те спестяват най-важното: своето безценно свободно време. В днешния динамичен свят всяка услуга, която е удобна и спестява време, е повече от добре дошла.

Имайки предвид това, ние непрекъснато работим за подобряване на потребителското изживяване, като добавяме нови функции в приложението и се стремим да осигурим една от най-бързите доставки на пазара. Тези усилия ни превръщат в една от най-бързо развиващите се платформи от подобен тип в света.

Също така се стремим да привлечем повече партньори към приложението – от микро, до малки и средни бизнеси, както и по-големи търговци. Искаме да работим с брандове от всяка категория, включително играчки, магазини за домашни любимци, за цветя или продукти за красота. За нас е изключително важно да предложим на потребителите възможността да намерят всичко, което искат, в града си, а Glovo да бъде техният личен търговски център на един клик разстояние.

Вярвам, че бъдещето на местния бизнес е дигитално. Ако местните магазини и ресторанти искат да успеят в дългосрочен план, те трябва да направят голяма крачка, за да се присъединят към дигиталната икономика. Glovo е тук, за да ги подкрепи по пътя им. Искаме да създадем здравословна среда, в която растежът е обща цел и възможност за всички.

Когато местните магазини и ресторанти се адаптират към света на онлайн търговията, те не само печелят повече, но това има и положително социално и икономическо въздействие в техните общности. Ето защо ние ги подкрепяме, предлагайки дигитални възможности за развитие, и бизнес решения, които им помагат да бъдат автономни и същевременно конкурентоспособни.

Може ли да ни разкажете малко повече за концепцията dark shops – кога и как се роди тя и какво е нейното бъдеще?

Glovo Express е марката, под която развиваме нашите центрове за снабдяване (MFC). Това е мрежа от търговски пространства, специално създадени за пазаруване на близки разстояния, предлагащи продукти чрез услуги за ултрабърза доставка – в рамките на 30 минути. Ето защо центровете са стратегически разположени – те осигурят оптимално покритие на съответния район в градовете, в които се намират, като същевременно предлагат на потребителите и възможността за лично взимане на продуктите от място.

Открихме първия си център за снабдяване в Испания през 2018 г., а днес разполагаме с повече от 100 звена в 14 държави. Продължаваме да увеличаваме темпото, с което отваряме нови микроцентрове за доставка на водещите пазари, като така успяваме да изпреварим тенденциите. В България планираме да отворим първия си център за снабдяване до края на тази година.

Кои са най-интересните за вас пазари по отношение на потребителското поведение?

Разнообразието на пазарите, на които работи Glovo, се откроява преди всичко с различните потребителски навици. Потребителите предпочитат различни продукти в зависимост от страната, в която живеят. Всеки пазар има своите характеристики и нюанси и ние се адаптираме към всяка държава и дори – всеки град. Не съществува универсален подход в дейността ни на нито един от пазарите, на които работим.

Какви са амбициите на Glovo на българския пазар?

България е много важен пазар за Glovo и доказателство за това е фактът, че екипът извежда бизнеса на Glovo на съвсем ново ниво в цялата екосистема – за потребителите, партньорите и куриерите.

Откакто започнахме да оперираме в страната, България се доказа като пазар с много възможности за растеж и затова непрекъснато полагаме усилия за разширяване, за добавяне на нови партньори и нови градове, така че разнообразието на нашата услуга да задоволи нуждите на всеки потребител на Glovo.

Занапред фокусът ни ще бъде насочен към разрастване на Quick Commerce и популяризиране на всички наши услуги, не само по отношение на ресторантите.

Освен това насочваме усилията си към постигане на възможно най-бързи и най-безопасни доставки, и осигуряване на възможно най-приятното потребителското преживяване в нашата платформа, водени от нуждите на клиентите.