Елена Ватрачка e директор „Човешки ресурси“ в Schneider Electric България.

С нея разговаряме за предизвикателствата пред HR екипите на компанията, как се отрази пандемията на служителите й и промениха ли се изискванията към новите кадри:

2020 г. постави пред големи предизвикателства HR екипите на компаниите. Как се отрази пандемията на политиката ви спрямо служителите? Какви са основните действия, които предприехте, освен основните изисквания на здравните власти?

Здравето на всеки член от екипа на Schneider Electric е основен приоритет за компанията. Освен изискванията на здравните власти, имахме и допълнителни предизвикателства – да въведем и екстра мерките, които компанията въведе вътрешно. За кратко време трябваше да изпълним задачи, които иначе отнемат месеци.

Въведохме ежедневни срещи за комуникация и навременна информация. Положихме усилия и за психичното здраве на хората. Въведохме инициативи, насочени както за тези
„на първа линия“, така и за тези, работещи от разстояние (работа от вкъщи, виртуални срещи, ротация на екипи).

Основно усилията ни бяха към много и навременна комуникация посредством всички възможни онлайн и физически канали, наблюдение на най-уязвимите групи и превантивни мерки.

Много фокус върху ръководителите и включването им като водещи фигури в управлението на промяната – 90% от колегите казаха, че това е бил основният канал, по който са получавали информация и оцениха тази силна връзка.

В края на годината направихме първото си виртуално коледно парти, което беше изградено като интерактивна телевизионна програма – технологиите днес ни дават шанса да направим едно такова забавление от разстояние наистина атрактивно.

Като цяло вярвам, че сме се справили добре, тъй като на специалното проучване на ангажираността и специфично управлението на COVID кризата - служителите дадоха добра оценка и резултатите ни чувствително се повишиха.

Как се отрази пандемията на служителите на Schneider Electric? Наложиха ли се съкращения и какви са плановете за настоящата 2021 г. година?

За нас е особено радостен факт, че не само не ни се наложиха съкращения, но и успяхме да запълним всички свободни позиции през 2020 г. Със сигурност беше по-сложно от други години и трябваше да проявим висока доза гъвкавост и креативност.

Ще се променят ли изискванията на компанията към кадрите, които търси на трудовия пазар, и в каква посока?

Всички компании ще търсят все повече гъвкавост и способност за приспособяване. Както и в придобиването на дигитални умения, като основен приоритет за 2021 г. и напред на всички нива в организацията. За нас като работодател е важно да можем да ги подкрепим в развитието на тези умения.

За целта програмата ни за развитие на хората през 2021 г. е насочена именно към тези теми. Хубавата новина е, че това е осъзната тенденция на глобално ниво и имаме на разположение огромен ресурс от инструменти, които да ни помогнат в осъществяването на тази програма.

Умната фабрика на Schneider Electric България, където 65% от процесите са автоматизирани, вече използва и коботи Universal Robots в производствo си. Как това се отразява на заетостта на служителите ви? Ще заместят ли роботите хората?

Роботизацията и автоматизацията в никакъв случай няма да заменят хората и SE не освобождава служители, напротив, инвестира в повишаване на тяхната квалификация така, че те да отговарят за по-важните и сложни процеси, а не за повтарящите се физически такива, които могат да се извършват от машините.

През 2020 г. умната фабрика на Schneider Electric в Пловдив получи голямо признание, като стана Employer Brand Leader of The Year на годишните награди на b2b Media. Как смятате, кои са основните фактори, които доведоха до спечелването на тази награда?

Schneider Electric инвестира изключително много в професионалното и личностно развитие на служителите си. Стремим се непрекъснато да създаваме позитивна и спокойна работна среда, в която те да бъдат свободни да заявят себе си и да споделят смело мнението и идеите си.

При нас пътят идея – реализация е изключително кратък, защото всяка идея достига много бързо до екипа, който взема решения, и това дава голяма мотивация за професионално израстване и развитие.

Наградата Employer Brand Leader of The Year значи много за нас, защото доказва, че всички наши усилия и грижи за служителите ни са не само ефективни, но и обществено значими и високо оценени. За нас търсенето на диалог и непрекъсната обратната връзка от всеки член от екипа са от първостепенно значение.

Какви са личностните качества, които трябва да притежава един кандидат за работа в Schneider Electric?

Скоро правихме компетентностни профили за оператори и се шегувахме, че ако махнем думата оператор и Schneider Electric, същото би било валидно и за съдов хирург (прецизен, точен, компетентен, способен да взема решения....) Истината е, че търсим хора, които имат съвпад на ценностите с тези на организацията (Клиентът е пръв, Действаме като собственици, Прегръщаме различността, Учим всеки ден, Осмеляваме се да променяме).

Ако тези качества и образование са налице, ние имаме устойчиви модели и достатъчо ноу-хау да доразвием професионалните компетенции и да създаваме истински професионалисти.

През последните години, поради недостига на кадри в България, създаването на силна работодателска марка стана една от основните цели на HR екипите на
компаниите. Как успявате да привличате и задържате кадрите си? Как създавате лоялност към компанията у тях?

Всеки служител, част от екипа на Schneider Electric, има възможността да се запознава, да се докосне до технологиите на бъдещето. И не само това – той участва в процесите на тяхното създаване. Приоритет за нас като компания е и т.нар. „Учене през целия живот“.

Компанията развива компетенциите на служителите си, като разполага с интерактивна обучителна програма от първия ден на всеки член от екипа, както и собствено разработена обучителна академия – Industrial excellence academy by Schneider Electric.

Schneider Electric е и изключително социално отговорна компания. Провеждаме редица инициативи, свързани с подпомагане на хора и семейства в нужда, подпомагаме образованието, както и местните общности в Пловдив, допринасяме много и за глобалната мисия за опазване на природата и намаляване на въглеродния отпечатък, където се съобразяваме с корпоративно зададени цели.

Всичко това дава изключителна добавена стойност и наистина създава чувство на гордост, на принадлежност, лоялност и мотивация. Смело мога да кажа, че това, което превръща Schneider Electric в сигурен и предпочитан работодател, е съзнанието на целия управляващ екип, че именно хората са сърцето на Schneider Electric и затова инвестицията в тях и развитието им е безценна.