С Цветелин Братоев* разговаряме за отглеждането и преработката на грозде, производството и продажбите на хубави вина и ракии.

Къде се намира изба Сухиндол? В какви вина е специализирана тя?

„Ловико Лозари” ЕАД е наследник на първата лозаро-винарска кооперация в България, създадена през 1909 г. в гр. Сухиндол под името ЛВК „ Гъмза”. Днес „Ловико Лозари” ЕАД се занимава с производство и търговия със селскостопанска продукция, отглеждане и стопанисване на лозови насаждения и с производство и търговия с производните на гроздето продукти – вина и ракии.

Предприятието обработва около 4000 декара собствени и арендни лозя. Отглежда се грозде от сортовете гъмза, мерло, каберне, памид, совиньон блан, шардоне, мускат, димят, ризлинг и др. В процес на засаждане са лозови масиви от сортовете пети вердо и малбек.

През 2006 г. предприятието е приело и преработило общо 6752 тона грозде. Винарската изба на „Ловико Лозари” ЕАД се намира в гр. Сухиндол, който е разположен на 55 км северозападно от гр. Велико Търново. Избата е специализирана в производството на червени вина – гъмза, мерло и каберне. През последните години обаче, нарасна делът и на произведените бели вина – шардоне, траминер и мускат. От 2006 г. започна производството и на вина от тип „Розе”.

Какво е годишното Ви производство и кои са основните Ви пазари?

Производство на наливни вина и ракии за 2006 г. е 5 030 670 литра . От тях бяха бутилирани общо 5 784 405 бр. бутилки, петпаци и beg-in-box вина и ракии.

Продажбите на предприятието за 2006 г. на вътрешния пазар са 937339 бр. бутилирана продукция а на външния - 4542014 бр. От посочените цифри се вижда, че 82.9% от реализацията е била за износ. Основни износни направления на предприятието са Русия, Литва, Латвия, Естония, Швеция, Великобритания, Германия, Канада, САЩ, Полша и др.

Колко вида вина и ракии предлагате на пазара в България?

За вътрешен пазар „Ловико Лозари” ЕАД предлага над 40 вида вина и ракии. В допълнение предприятието предлага и голямо разнообразие от енотечни и колекционни вина. Най-старото енотечно вино, което се предлага на пазара е от сорта „Гъмза” и е от основаването на ЛВК”Гъмза” в далечната 1909 г. В края на 2006 г. бе предприета стратегия за увеличаване на дела на предприятието на вътрешния пазар.

Като част от стратегията бяха пуснати на пазара нови серии вина. През 2006 г. бе пусната серията „LS” – мерло, каберне, гъмза и розе. В началото на 2007 г. бе пусната серията млади вина „CRU 167” от сорта кабербне и „CRU 367” от сорта мерло. През м. април 2007 г. бе пусната и серията „Сухиндол” – каберне, мерло, шардоне, мускат и розе. В началото на м. май бе пусната на пазара и перлата на производството на бутилирани вина на „Ловико Лозари”ЕАД – „LS Cabernet Sauvignon Reserve”.

С какви отличия, медали и дипломи са наградени вашите продукти в последната година?

За качеството на вината си „Ловико Лозари”ЕАД получи голямо признание на проведеното тази година международна изложба за лозарство и винарство „Винария 2007”. От представените за конкурса 16 вида вина от различни реколти бяха спечелени следните награди – 1 златен ( за вино „Мерло’2006” ) , 8 сребърни и 1 бронзов медал. Едно от представените вина – „Шардоне’2006” спечели приза”Вино на годината”, а 3 други спечелиха почетни дипломи.

Как очаквате да се развива компанията през следващата година-две?

В контекста на бъдещото си развитие, „ Ловико Лозари” ЕАД си е поставило следните приоритетни цели:

1) Да увеличи дела на собствените лозови масиви в общите обработваеми лозя чрез изкупуване на лозя или терени за засаждане на такива.

2) Да може да подсигури поне 50% от производствените нужди от грозде на предприятието чрез презасаждане и обновяване на лозята с повече от 25 г. живот и увеличаване на обработваемите лозя посредством закупуване и/или арендуване на нови такива.

3) Да увеличи дела на произвежданите висококачествени вина – за целта наред с обновяването и модернизирането на производствените възможности предприятието е в процес на реализация на специален проект за „Микровинарство”, който ще бъде завършен до края на 2007 г.

4) Да засили присъствието си на българския пазар като си поставя амбицията да реализира през 2007 г. поне 1.5 пъти повече продукция, в сравнение с 2006 г.

* Цветелин Братоев е изпълнителен директор на „Ловико Лозари”ЕАД. Има висше инженерно образование, женен, а неговото хоби са хубавите вина.