Ваня Манова e мениджър на Mastercard за България и Македония. Тя отговоря за развитието и изпълнението на локалната стратегия на Mastercard, поддържане растежа на картовите и електронни разплащания на двата пазара, въвеждане на иновациите и технологичните решения на Mastercard, както и създаване на стабилни партньорства с ключови клиенти, правителствения и публичния сектор.

Разговаряме с нея за иновационните проекти, внедрени наскоро в сферата на българското образование с подкрепата на Mastercard, както и за очакванията й за развитие на българския пазар на разплащанията през следващата година.

Г-жо Манова, в УНСС бе представена първата в България дигитална студентска книжка с разплащателна функция, внедрена с подкрепата на Mastercard. Какви са предимствата й пред хартиената книжка, която всички познаваме?

Електронната студентска карта, която въведе УНСС, е новаторски за България и Балканския регион дигитален проект в сферата на образованието. Тя замества изцяло стандартната хартиена студентска книжка.

Едно от предимствата на електронната карта е, че чрез нея студентите имат достъп до цялата информация за учебния процес и могат да я достъпват от различни удобни устройства – компютър или специални киоски в сградата на УНСС, както и през смарт телефона си.

И нещо важно, картата притежава и разплащателна функция, благодарение на което студентите имат възможност да се разплащат с нея бързо, удобно и сигурно на ПОС терминали в търговски точки.

Такава е тенденцията в световен мащаб – най-удобните за потребителите устройства да съвместяват все повече функции, в това число идентификационни, разплащателни и т.н. Електронната карта, която вече е на разположение на студентите от УНСС, е добър пример в тази посока.

Защо внедряването на иновации в сектора на образованието трябва да е приоритет на институциите и компаниите?

Във време, в което говорим за индустрия 4.0, общество 5.0 и поколение Z, образователната система не бива да остава встрани от процеса на дигитализация. От една страна, електронните иновации са средство, което може да направи учебния процес и учебната среда много по-комфортна за преподавателите и учащите, да им спести време и усилия за административни дейности.

От друга, не бива да забравяме, че училищата и университетите, освен образователни институции, са и места, в които младите трябва да бъдат подготвени за живота. Така например, проектът с внедряване на електронна студентска карта е още една стъпка в посока финансовото и технологично включване на младите хора, които скоро ще бъдат движеща сила на икономиката.

Електронната студентска карта ще позволи на студентите да открият предимствата на дигитализацията и електронните разплащания, които помагат за изграждането на по-прозрачно и по-справедливо общество, към което се стремим. Затова въвеждането на подобни проекти трябва да е част от националната стратегия за развитие на образованието и от стратегията на всяко учебно заведение.

Има ли други подобни проекти за дигитализация на българското образование, които сте реализирали или подготвяте?

През тази година осъществихме още един иновативен за България и региона проект в сферата на образованието – с подкрепата на Mastercard бе внедрена първата електронна система за училищно хранене в общинското 119 СУ „Академик Михаил Арнаудов“ – София.

По подобие на електронната студентска карта, която заменя хартиената книжка, дигиталната платформа за столово хранене представлява съвременна алтернатива на остарялата система, базирана на хартиени купони.

Електронната система предоставя на родителите множество възможности да подбират храните, включени в дневното детско меню, да проследяват използвана ли е заявената порция, да проверяват информация за всички алергени, съдържащи се в продуктите, както и да заплащат със своите банкови карти.

С тази иновация, от една страна, спестяваме на родителите време, което всяка седмица губят в чакане на опашка в училищната столова, за да закупят хартиени купони, а от друга, се повишава сигурността в училището, тъй като се намалява достъпът на външни хора в сградата.

В допълнение, заплащайки училищния обяд с карта Mastercard, българските родители ще допринасят за подобряването на училищната среда за своите деца, а също и за осигуряването на достъп до образование за деца от общества в риск – това е възможно, благодарение на глобалния ангажимент на Mastercard и Световната продоволствена програма към ООН.

Важно е, също така, че използвайки електронните карти, децата отрано ще открият предимствата на дигитализацията. Ето как едно успешно публично-частно партньорство може да създаде иновация, която има позитивно влияние не само за потребителите, но и за цялото общество.

Това решение може да бъде внедрено от всички общински училища в страната, за да им помогне да направят процеса по осигуряване на училищно хранене много по-удобен и ефективен.

Споменахте, че проектът е обвързан с ангажимент на Mastercard и Световната продоволствена програма (WFP) за подобряване на училищната среда и осигуряване на достъп до образование. Може ли да разкажете как точно българските родители ще допринасят за каузата?

Един от глобалните дългосрочни ангажименти на Mastercard е свързан с гарантиране на по-добро бъдеще за милиони деца по света. Осигуряването на училищно хранене е ключово за децата в редица рискови общности, защото то им позволява да останат в училище и да учат, вместо да излизат отрано на пазара на труда.

А това има дългосрочни ползи както за личното им развитие, така и за бъдещия им принос към обществото. Mastercard предоставя на българските родители възможност, без да инвестират допълнително своето време или средства, да допринесат за осигуряването на достъп до образование за деца от общества в риск.

Механиката е много лесна – за всеки закупен през онлайн платформата на 119 СУ с карта Mastercard обяд, компанията ни ще дарява средства за фонда на Световната продоволствена програма към ООН, необходими за осигуряването на един училищен обяд за дете в Руанда.

Наред с това, Mastercard ще отделя и средства за закупуване на системи за пречистване на питейна вода, които ще бъдат инсталирани в 119 СУ и ще са достъпни по всяко време на учебния ден за всички възпитаници на училището.

В кои сфери у нас в следващите години иновациите ще навлизат все по-усилено?

Образованието е само един от секторите, в които внедряването на дигитални решения през следващите години ще се усеща най-силно. Иновациите са търсени от потребителите и в редица други публични сфери, като здравеопазването, обществения транспорт, администрацията.

Институции в различни сфери също обръщат все повече внимание на внедряването както на технологии, които позволяват анализ на големи бази данни, по-добро разбиране на потребителските навици и вземане на по-успешни решения за повишаване на ефективността, така и на разплащателни решения, които спомагат за повишаване на удобството на потребителите и дават резултат в подобряването на събираемостта на такси и данъци.

Мисията на Mastercard е да разработва и внедрява решения, които правят средата, в която живеем и работим, по-ефективна, по-достъпна и по-комфортна.

На прага на новата година сме. Какви са очакванията ви за развитие на сектора на разплащанията у нас през следващата 2018 г.?

Очаквам българският пазар да продължи да се развива динамично и да има водеща роля в региона по отношение на внедряването на иновации в разплащанията. През 2017 г. България се превърна в първия европейски пазар, на който се проведе тестови период на разплащателни карти с биометрични данни, а по време на фестивала Webit пък за пръв път на Балканите представихме приложението си за роботизирана търговия, внедрено в хуманоидния робот Pepper.

Данните на MasterIndex 2017 през изминалата година показаха сериозен ръст в използването на безконтактната технология (54%, в сравнение с 32% през 2016 г.) и в търсенето на тази функционалност за разплащане в магазини, в ресторанти и кафенета, клубове, институции.

Очакваме тези динамични темпове на развитие да се запазят, както и да се увеличава присъствието и значението на иновации, като биометричните данни, изкуствения интелект и безконтактната технология, които улесняват пазаруването и правят процеса по разплащане по-удобен, по-бърз и по-сигурен.

Вярваме и в развитието на сътрудничеството с българските институции и бизнес, с които ще продължим да предоставяме продукти и решения, които променят ежедневието.