Научаването на нови неща е голяма част от живота – ние винаги би трябвало да се стремим към това да учим нови неща и да израстваме. Това обаче отнема време, а времето е ценно.

И така - как можете да използвате времето си възможно най-добреq като ускорите процеса на учене? Благодарение на неврологията, ние вече разбираме по-добре как учим нови неща и най-ефективните начини, по които мозъкът ни обработва и запазва информацията, пише Дий Пател в Entrepreneur.com.

Вижте 10 доказани начина, чрез които можете да започнете да учите нови неща по-бързо днес.

1. Водете си бележки с химикал и хартия.

Въпреки че може да ви се струва, че ако си водите бележки с лаптоп по време на конференция или лекция ще бъде по-изчерпателно, което ще ви помогне да учите по-бързо, нещата не се случват точно така. За да ускорите ученето, оставете лаптопа и си водете записки по старомодния начин - с химикал и хартия.

Проучвания показват, че хората, които пишат на лаптоп по време на лекция, след това обработват и запазват информацията на по-ниско ниво. Тези, които сr водят записки на ръкаq всъщност научават повече.

Воденето на записки на ръка е по-бавно и по-обременяващо от писането на компютър, но самият процес по изписването на информацията подхранва разбирането и запазването й. Перифразиранието на информация с ваши думи ви помага да я задържите по-дълго, което означава, че ще си я припомняте по-дбре и ще имате по-добри резултати на тестовете.

2. Изградете си ефективни умения за водене на записки.

Колкото по-добри са записките ви, толкова по-добре ще заучавате нови неща. Да знаете как да си водите подробни и точни бележки ще ви помогне да запомняте концепции, да разбирате по-добре дадена тема и да развиете добри умения за научаване на нови неща.

И така, преди да се захванете с изучаването на нова тема, се погрижете да научите различни стратегии за водене на записки.

Какъвто и метод да използвате, основните съвети при воденето на бележи са:

  • Слушайте и водете записки със свои думи.
  • Оставяйте пространство и редове между основните идеи, така че да можете да се върнете след това и да добавите информация.
  • Създайте си последователна система от съкращения и символи, за да пестите време.
  • Записвайте с фрази, а не с пълни изречения.
  • Научете се да отсейвате важната информация и да пренебрегвате несъществените детайли.

  • 9 основни правила, по които работи мозъкътПознаването на закономерностите позволява да учим по-ефективно

    3. Разпределяне на упражненията.

    Този метод включва разпределянето на множество упражнения за заучаване на дадена тема в определен период от време. Използването периодично на кратки периоди, в които учите, ще насърчи качественото заучаване, което е в конртаст с продължителните “опити за назубряне,” които водят до механичното запомняне на нещата.

    Първата стъпка е да си водите подробни бележки, докато темата се обсъжда. След това отделете няколко минути, за да прегледате бележките и добавете неща или внесете промени, за да бъдат максимално точни.

    Правете това бързо, един или два пъти след всяка лекция или период на инструкции. С времето можете да разпределяте сесиите през по-големи периоди, като започвате веднъж дневно и в крайна седмица стигате до три пъти седмично.

    Разделянето на тези упражнения на по-дълги периоди от време е високо ефективно, защото е по-лесно да се правят по-малки сесии и така ще останете мотивирани да продължавате да учите.

    4. Учене, спане, още учене.

    Имате голям проект или важна презентация утре и не сте подготвени. Ако сте като много от хората, ще останете до прекалено късно през нощта, за да се опитате да назубрите нещата предварително. Със сигурност работата ви ще бъде възнаградена, дори и ако сте изтощени на следващия ден… нали? Това обаче не е най-ефективният начин, по който мозъците ни обработват информацията.

    Проучванията показват силна връзка между спането и ученето. Изглежда, че спането е важен елемент за подсилването на процеса, по който мозъците ни помнят нещо. Дълбокият сън може да засили паметта, ако се случва в рамките на 12 часа, откакто човек е приел новата информация.

    Студентите, които учат и се наспиват достатъчно, не само се представят добре в учебния процес, но и се чувстват по-щастливи.

    5. Променяйте упражненията си.

    Ако заучавате някакво ново умение, не правете едно и също нещо отново и отново. Внасянето на леки промени по време на упражненията ще ви помогне да усвоите дадено умение по-бързо, ако всеки път правите нещата по абсолютно един и същи начин.

    Това действа, само ако модификациите са малки – внасянето на големи промени в начина, по който изпълнявате дадено умение, няма да помогне. Например, ако упражнявате нов замах в голфа или усършенствате някой тенис удар, опитайте да промените размера или тежестта на вашия стик или ракета за тенис.

    6. Опитайте с похват за засилване на паметта.

    Един от най-добрите начини да запомнияте голямо количество информация бързо е като използвате похват за засилване на паметта: определен модел от букви, звуци или други асоциации, които помагат при заучаването на нещо.

    Един от най-популярните похвати е този, които се учи още в детската градина – песничката за буквите. Тази песничка помага на децата да запомнят буквите и остава дълбоко вкоренен в паметта, дори и като възрастни.

    Тези похвати помагат за опростяване, обобщаване и компресиране на информацията, така че да бъде научена по-лесно.

    7. Дайвайте почивки на мозъка, за да възстановите концентрацията си.

    Претоварването с информация е нещо реално. За да научи нещо ново, мозъкът ни трябва да изпрати сигнали на сензорните ни рецептори за запаметяване на новата информация, но стресът и претоварването му пречат да обработва ефективно и да съхранява информация.

    Когато сме объркани, неспокойни или се чувстваме претоварени, мозъкът ни на практика се изключва. Това може да се види, когато по време на дълги и подробни лекции студентите изключват и спират да обръщат внимание на това, което се говори.

    Те на практика не са способни да обработят тази информация, така че научаването й не действа. Най-добрият начин да се борим с това е като дадем “почивка на мозъка,” или просто пренасочим фокуса си върху нещо друго. Дори и петминутна почивка може да облекчи мозъчната умора и да ви помогне да се фокусирате наново.

    8. Приемайте течности.

    Знаем, че трябва да пием вода, защото е полезна за нас – полезна е за нашата кожа, за имунната ни система и помага на тялото ни да фунцкионира нормално. Приемането на достатъчно течности също така е от ключово значение за познавателните ни способности.

    Пиенето на вода всъщност може да ни направи по-умни. Проучване сочи, че студентите, които вземат със себе си вода по време на изпит, се представят по-добре от тези, които не го правят.

    Обезводняването, от друга страна, може сериозно да затрудни нашата мозъчна дейност. Когато не пиете достатъчно вода, мозъкът ви трябва да работи по-усилено от обикновено.

    9. Научавайте информация по различни начини.

    Когато използвате различни начини да научавате нещо, използвате повече различни части от мозъка за съхраняването на информация по въпросната тема. Това прави информацията повече взаимносвързана и вградена в мозъка ви.

    Това на практика създава изобилие от знания в мозъка ви, което ви помага наистина да научите нещо ново, а не само да го запаметите.

    Можете да постигнете това, като използвате различни начини за стимулиране на отделни части от мозъка ви, като четенето на записки, четенето на учебник, гледането на видео и слушането на подкаст или аудиофайл по темата. Колкото повече ресурси използвате, толкова по-бързо ще учите.

    10. Свързвайте това, което учите, с нещо, което вече знаете.

    Колкото повече можете да свързвате нови концепции с идеи, които вече разбирате, толкова по-бързо ще научавате новата информация. Според някои разбирания, много от често използваните навици за научаване на нови неща имат обратен ефект.

    Те може да създават илюзията за усвояване на нещата, но информацията бързо избледнява от съзнанието ни. Паметта играе важна роля за способността ни да изпълняваме сложни познавателни задачи, като прилагането на знания за проблеми, с които не сме се сблъсквали преди и извличането на заключения от неща, които вече знаем.

    Намирайки начини да вместите новата информация при вече усвоени знания, ще откривате допълнителни слоеве на смисъл в новата материя. Това ще ви помага да я разбирате по-добре от фундаментална гледна точка и също така ще може да я извиквате от паметта си по-точно.