Ако работите в областта на човешките ресурси, 2022 г. със сигурност е била история на крайности за вас.

Тя започна с отчаяно ухажване на служителите чрез различни придобивки и възможности за гъвкаво работно време, но внезапно много компании се сблъскаха с необходимостта от намаляване на персонала и с по-строги бюджети.

Тези процеси обаче са нищо в сравнение с това, което предстои, пише за Fast Company Райън Уонг – бивш инженер, който сега е главен изпълнителен директор на компанията за анализ на човешки ресурси Visier. Неговата прогноза е, че през 2023 г. ще станем свидетели на конфликти по въпроси като дистанционната работа, производителността и възнагражденията, които стават все по-разгорещени, заради лошите икономически перспективи.

Защо хоум офисът и тихото напускане са вредни за портфейла ви от акции?Свиването на производителността е ужасно за икономиката, за печалбите на компаниите и за стремежа на Федералния резерв да постави инфлацията под контрол. То също така вреди и на акциите

Тъй като работодателите в различни индустрии се стремят да устоят на икономическия спад, през 2023 г. ще има нов и още по-силен фокус върху ефективността, което ще изостри предизвикателствата, свързани с това откъде, как и дори защо работим, коментира Уонг.

Като ръководител на компания за анализ на човешки ресурси, която обединява информация от повече от 25 милиона служители по целия свят, той изтъква основните конфликти, пред които ще се изправят работодателите през 2023 г. Откъде работим: дистанционно, хибридно, от офиса?
Няма признаци конфликтът за това откъде работим да отслабне. В края на годината половината от търсещите работа в LinkedIn искаха възможност за дистанционна работа, но само 15% от обявите предлагаха това, пише Уонг.
През 2023 г. компаниите ще продължат да се борят да създадат справедливи и устойчиви политики за отдалечен режим на работа. За съжаление обаче няма бързо решение или единствено решение, смята анализаторът. Всяка организация ще трябва да разбере какво работи най-добре за нея. Всъщност единственото лошо решение, което една компания може да вземе, е да не вземе решение. Лидерите трябва да преценят какви проблеми решават с политиките, свързани с работното място. И след това да ги комуникират ясно.

От традиционалисти до идеалисти – кой какво търси на пазара на труда?McKinsey обособяват пет различни групи служители, като всяка от тях има своите изисквания към работодателите

Ключът е в това да обвържете политиките за отдалечено и хибридно работно място с въпроса за ефективността. Ето тук данните могат да помогнат. Например, работодателите могат да използват данни от календар, имейл и чат, за да анализират „цифровия отпечатък“ на даден отдел и да разберат по-добре доколко той взаимодейства с други организационни единици, казва Уонг.
Ако данните показват, че ефективността на екипа остава непроменена или дори се увеличава в условия на дистанционна работа, лидерите могат да решат, че спестяването на оперативни разходи прави този модел най-добрият вариант за някои или всички членове на екипа.

Как работим: Измерване на производителността в количество или в качество?


Традиционно начина, по който работим, се измерва в часове. Това обаче може да бъде лош измерител, особено при творческите дейности, припомня Уонг.

Изследователи от Станфорд отдавна са открили, че докато количественото измерване на прости задачи, например в производството, може да подобри ефективността, то опитите за количествено измерване на сложна работа намаляват производителността.


През 2023 г. икономическите затруднения и свободният характер на дистанционната работа ще накарат компаниите да се фокусират все повече върху резултатите. А резултатите, които си струва да се измерят, са тези, които всъщност движат бизнеса напред.

Три съвета за успех на търговците на дребно при двуцифрена инфлацияТази есен инфлацията в Европа достигна рекордни стойности, като в повече от половината от 19-те държави от еврозоната се наблюдава двуцифрен ръст на цените на дребно

Въпреки че е по-лесно да се каже, отколкото да се направи, това е възможно, пише Уонг. Оценяването на ефективността на работната сила започва с определяне на ясни цели и желани резултати. След това е въпрос на измерване на напредъка към тези цели и осигуряване на ефективно използване на ресурсите по пътя.


И тук анализите ще играят важна роля. Да кажем, например, че една компания е инвестирала сериозно в създаването на обучителни материали за своите търговски екипи. Ръководителите могат да идентифицират кои от тези материали действително са били използвани, колко често и от кого. Сравняването на тези данни с резултатите от продажбите може да помогне да се определи в кои ресурси да се инвестира и кои да се отхвърлят.

Да напуснете ли работа сега, или да останете? Как да разберете кога е време да напуснете работата си?

Защо работим: За пари или за по-голяма цел?
Въпреки че страховете на домакинствата от предстояща рецесия се увеличават, рекорден брой служители подават оставки, пише Уонг. В САЩ например продължава да има почти две свободни позиции на всеки търсещ работа – тенденция, която продължава поне година и не показва признаци за забавяне.
Всичко това означава, че през 2023 г. – дори на фона на продължителни съкращения – компаниите ще трябва да бъдат много креативни по отношение на задържането на служителите. Но как да балансирате догонващите инфлацията заплати с привличането и задържането на най-добрите таланти?
Тъй като по време на рецесия в много компании не се предлагат големи увеличения на заплатите, лидерите трябва да обърнат внимание на други двигатели на удовлетвореността на служителите.

Не става дума за свързани с огромни разходи привилегии като безплатен кетъринг за обяд, отбелязва Уонг. Дори в трудни времена работодателите могат да подобрят задържането на служителите, осигурявайки възможности за учене и потенциал за кариерен растеж и сплотявайки служителите около мисията на компанията.

Задайте на хората си тези 5 въпроса. И те ще ви се отблагодарятКак да помогнете на служителите да намерят смисъл дори в най-обикновените задачи и да създадете следващите добри лидери в организацията си

В условия на икономически сътресения ясната комуникация и прозрачността също могат да помогнат за насърчаване на чувството за стабилност и лоялност към работодателя.
Предстоящата година ще бъде предизвикателна, но както добре знаят ветераните от предишни рецесии, бурята в крайна сметка ще свърши. Основи като комуникация и ангажираност, обучение и развитие, както и мисия и цел ще излязат на преден план през 2023 г., тъй като компаниите ще се стремят да постигат повече с по-малки екипи.
Всичко това изисква постигане на деликатен баланс: да извличате максимума от хората, като същевременно се отнасяте към тях като най-ценния ресурс на компанията, а не просто като към зъбно колело в машината, обобщава Райън Уонг.