Вашата зона на комфорт, макар и очевидно комфортна, може да бъде ограничаваща. Бившият главен изпълнителен директор на една от най-големите банки в света препоръчва напускането й.

“Трябва да изкарате хората извън зоната им на комфорт. Така човек продължава да израства,” казва Бил Харисън, който оглава JPMorgan Chase от създаването й през 2000 до 2006 г., в епизод от подкаста с водещ Дейвид Новак, изпълнителен председател на Yum Brands.

Човек често може да учи нов неща от попадането в нова среда, роля или възможност — това потенциално може да даде искра на вашето лично израстване и да ви постави на пътя към успеха, казва 79-годишният Харисън.

Преди да застане начело на една от най-големите банки в САЩ, неговата кариера постоянно е белязана от колосални промени, на които той невинаги се е наслаждавал, допълва той, но пък те го подготвят за успеха.

Харисън казва, че една конкретна промяна ускорява най-много траекторията на неговата кариера. В средата на 80-те години той е назначен на първата си мениджърска позиция, ръководейки екип от 13 души в регионалния офис на Chemical Bank в Сан Франциско.

Три години след това от банката го молят да се премести в Лондон, за да оглави дейността ѝ в Европа, където трябвало да ръководи 1 300 души.

Първоначално Харисън не харесал идеята: “Не исках да ходя в Лондон. Бях щастлив в Сан Франциско. Чувствах се много комфортно в моята зона на комфорт. Аз бях един от хората, които не искаха да продължават да се движат толкова бързо.”

В крайна сметка Харисън отстъпва пред натиска и опакова багажа си. Промяната не била лека, казва той. Налагало му се да се бори с нефункциониращ изпълнителен комитет и критиките на колегите си, че е млад американец, който ръководи британска компания.

Една дума - само нея трябва да промените, когато размишляватеВ моменти, когато имате нужда от воля и увереност, променете начина, по който говорите със себе си

Той обаче натрупва много знания, докато работи в онази непозната и трудна среда, казва Харисън: “Това наистина ме научи вероятно на повече неща, отколкото всяко друго нещо, което съм правил.”

Съветът на Харисън за излизане от зоната на комфорт е подкрепен от проведени наскоро психологически проучвания. През март психолози от университета Корнел и Чикагския университет публикуват проучване за това какво се случва, когато хората потърсят дискомфорта.

Те разделят над 550 студенти на две групи и молят представителите на едната от групите да направят упражнение по импровизация по начина, по който обикновено биха го направили.

След това молят другата група да се постави в “неловко и дискомфортно” положение по време на това упражнение. Втората група информира, че научава повече неща и отчита по-сериозен прогрес, според проучването.

Проучване от 2018 г. на Йейлския университет стига до сходни резултати. Учените дават на група маймуни задачи с познат и постоянно повтарящ се изход, докато друга група маймуни получава задачи с по-непознат и несигурен изход.

Те установяват, че втората група научава повече неща и показва по-голяма мозъчна дейност в предния кортекс, който е важен както при маймуните, така и при хората за вниманието, паметта и преценката.

В крайна сметка, непознатите и дискомфортни изживявания на Харисън помагат за това на по-късен етап да има много успешна кариера.

През 1991 г. - само няколко години, след като Харисън напуска Лондон, за да оглави корпоративното подразделение на Chemical Bank в САЩ, той помага за осъществяването на сливане между неговата банка и Manufacturers Hanover, първата от три сделки, които в крайна сметка създава JPMorgan Chase през 2000 г. Той се оттегля през 2006 г. след близо четири десетилетия в банковата индустрия.

През кариерата си той на няколко пъти е трябвало да избира между това да излезе от зоната си на комфорт или да продължи с познатите му неща, отбелязва Харисън. Той почти винаги е избирал дискомфорта и никога не е съжалявал за това.

“Поглеждам назад и си казвам, ‘ако не бях направил това, щях да пропусна едно невероятно изживяване,’” казва Харисън.