Има неща, които не се купуват с пари, но изглежда образованието не е сред тях.

Това поне показват резултатите от международните тестове, проведени сред учениците от различните държави, пише The Economist.

Оказва се, че децата от по-богатите държави получават значително по-високи оценки от своите връстници от бедните страни.

По-доброто образование по правило гарантира и по-добра професионална реализация, което, от своя страна, води и до натрупване на още по-голяма добавена стойност в развитите икономики.

Точният механизъм, по който се осъществява "купуването" на образование, обаче остава неясен. Дали учениците от богатите страни се представят по-добре, защото правителствата им осигуряват по-добра материална база?

Или пък фактът, че имат по-заможни родители, им гарантира достъп до повече и по-добри образователни ресурси у дома?

Проучване на Дев Пател от университета в Харвард и Джъстин Сандефър от неправителствената организация Център за глобално развитие се опитва да отговори на тези въпроси.

Според тях както материалното положение на семейството, така и икономиката на съответната държава оказват влияние върху качеството на образованието.

Най-големият проблем обаче е свързан с уеднаквяването на критериите за оценка на знанията в различните държави. В развитите страни повечето ученици преминават през стандартизирани изпити, които дават възможност за обективно сравнение.

Много от развиващите се страни обаче разчитат на регионални тестове, които не са особено надеждни.

Авторите на изследването преодоляват тази пречка, като през 2016 г. провеждат изпит сред 2 314 ученици от Бихар, Северна Индия. Той включва въпроси както от водещите глобални системи за тестове, така и от по-малките регионални образователни системи.

Използвайки отговорите на учениците на съответните въпроси, те изграждат статистически модел, който наричат "Розетски камък".

С негова помощ те успяват да приравнят оценките от тестовете на различни места по света (например тези, които се използват най-вече в Западна Африка) към утвърдените глобални стандарти.

След това Пател и Сандефър използват тази система, за да екстраполират как учениците от 80 държави биха се представили на Международния тест по математика и природни науки (Trends in International Mathematics and Science Study, или TIMSS).

Вижте ученическите ваканции през 2020/2021 учебна годинаПървата ваканция за учениците, които ще влязат в клас на 15 септември, е есенната - от 30 октомври до 1 ноември, включително

Данните показват, че както богатството на съответната държава, така и материалното положение на отделните домакинства оказват влияние върху качеството на образованието и успеха, но не в една и съща степен.

Оказва се, че големите различия в брутния вътрешен продукт на глава от населението имат по-голямо значение, отколкото разликата в семейните доходи.

Така например, учениците от семейства, които са много бедни по международните стандарти (с годишен доход от под 5000 долара), бележат около 500 точки от общо 1000 на стандартизирания тест TIMSS в Америка, докато в Япония успехът на децата от същата социална група е около 560.

В същото време децата от Коста Рика, чиито родители получават по 10 000 долара годишно, успяват да постигнат само 475 точки.

По същия начин учениците в Русия от семейства с 2000 долара годишно получават доста по-висока средна оценка (520 точки), в сравнение с тези от Мароко, чиито семейства получават по 4000 долара годишно (380 точки).

Проучването показва още, че влиянието на семейното материално положение не е еднакво навсякъде. Повишаването на семейния доход с 1000 долара може да "купи" по-качествено образование в страните, където икономическото неравенство е голямо, отколкото в тези, в които богатството е по-равномерно разпределено.

Една от причините за това е, че "елитите" в държавите с високи социални неравенства (например Бразилия) предпочитат децата им да посещават частни училища, където методите на образование се различават от обществените учебни заведения.

В държави, като Армения или Хърватия, от друга страна, където материалните неравенства не са толкова ясно изразени, е много по-вероятно децата от различни социални групи да посещават едни и същи училища.

Това намалява и влиянието на доходите на семейството върху оценките на изпитите, казват още авторите на проучването.