Студентите Мирко Вийгерт и Лоренц Хампл решили да създадат собствена компания за безалкохолни напитки тип кола, но нямали никаква идея как се произвежда газираната напитка.

С младежката си увереност, която не позволява на този неудобен факт да ги откаже, те решили да проучат как става.

"Потърсихме в Googlе рецепти за кола и съставки," раказва пред BBC Мирко, който тогава през 2003 г. е на 28 г.

За съжаление, интернет не бил особено полезен в предоставянето на отговор на въпроса, затова двамата приятели от детинство от Хамбург трябвало да измислят план Б.

Те започнали да звънят на пивоварни из страната, за да проверят дали някоя от тях може да им помогне да разработят рецепта за кола и след това да бутилира напитката.

Тъй като всички пивоварни били заети да произвеждат популярните германски бири, Мирко казва, че те се сблъскали със "стотици" задънени улици. Мнозина от тези, на които се обадили, били донякъде озадачени защо двама млади мъже ги питат дали могат да произведат газирана напитка. В крайна сметка, един от тях казва „да“.

"Най-накрая намерихме малка пивоварна в Западна Германия," казва Вийгерт. "Човекът ни каза, че трябва да го посетим и ще измислим нещо".

По-късно същата година Мирко и Лоренц се сдобиват с първите си 170 каси Fritz-Kola, или около 4 080 бутилки, готови за продажба.

Те решават да таргетират независими барове като за начало, вместо да се ориентират към супермаркети и други търговци на дребно.

Така започват да обикалят с микробус бар след бар в Хамбург, опитвайки се да продават напитката директно.

Днес тяхната марка е познато име в Германия, а миналата година от нея е продаден вторият най-голям брой стъклени бутилки кола от 330 милилитра в германските магазини, като тя изостава единствено зад Coca-Cola.

По данни на Nielsen Fritz-Kola е продала 71 милиона стъклени бутилки с този размер през 2019 г., в сравнение със 74 милиона за Coca-Cola и едва 337 000 за Pepsi.

Въпреки че Coca-Cola и Pepsi продават много други напитки в други формати, като пластмасови бутилки с различни размери и кенчета, това си е сериозно постижение за компания, която е основана едва преди 17 години в студентско жилище.

През 2003 г. Мирко и Лоренц решават да използват снимка на лицата за логото на марката. Мирко твърди, че избрали това, защото било най-евтината опция.

Тъй като разполагали само със 7 000 евро общи спестявания, за да задвижат бизнеса, той твърди, че е щяло да бъде много по-скъпо да купят правата за различно изображение или да им направят специален графичен дизайн.

Дропшипинг или как се правят милиони от търговия със стоки, които не виждашИма находчиви хора, които работят от спалните си по цял свят и забогатяват от тази не толкова известна търговска практика

"Платихме 100 евро, за да направят така, че лицата ни да изглеждат хубаво," казва Мирко, който днес е на 44 г. "Помолихме наш съсед да използва Photoshop, платихме 70 евро за регистрация на марката и създадохме нашия шрифт Fritz-Kola."

Двамата приятели също така избират черно-бял етикет, защото цветният печат е по-скъп.

За името на марката те оставят избора на хората, казва Мирко. Те написват 40 възможни имена на лист хартия и се допитват до хората пред търговски център. Традиционното германско име Fritz печели.

Когато става въпрос за самата напитка, те искали тяхната кола да има по-различен вкус от Coca-Cola и Pepsi, затова използвали по-малко захар и добавили лимонов сок. Те също така решили да добавят доста повече кофеин.

"Когато пиете от нашата кола, вкусът трябва да е не толкова сладък и да усещате кофеина," казва Мирко. "Затова решихме да сложим три пъти повече кофеин в нашата кола, в сравнение с продуктите на пазарните лидери.

Fritz-Kola съдържа 25 милиграма кофеин на 100 милилитра, според щатския уебсайт Ozy, като това съдържание в Coca-Cola е 10 милиграма, а в Red Bull 32 милиграма.

Мирко признава, че много барове не искали да държат стокови запаси от техния продукт. "По онова време много хора не можеха да си представят да пият или да опитат друга кола, освен познатата," казва той.

За да убедят баровете да кажат „да“, те казват на мениджърите, че ако не са доволни от продажбите, могат да върнат непродадените количества и да си получат парите.

"Работехме почти 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата и много се забавлявахме," казва Мирко. "Имахме късмет, защото хората харесаха нашата марка кола. Бяха любопитни – виждаха тези двама студенти с някаква странна кола и си казваха, 'Да опитаме.' А след това я харесваха.

Въпреки това наехме първите си служители едва три години по-късно, за да заприличаме повече на компания. Дотогава дори нямахме и офис", допълва той.

До тогава продажбите вече били започнали да се увеличават с по-бързи темпове вследствие на рекламата от уста на уста и неприличните реклами на компанията, които продължават и до днес.

През 2017 г. билбордовете на марката критикуваха Доналд Тръмп, Владимир Путин и турския президент Реджеп Ердоган, показвайки изображения на тримата лидери с надписа "Човече, събуди се!"

Днес тяхната кола се продава в барове и магазини из цяла Европа. След Германия основните й пазари са Нидерландия, Полша, Белгия и Австрия.

В момента Fritz-Kola се произвежда в пет бутилиращи завода. Освен традиционната кола, тя предлага и версия без захар, както и няколко плодови напитки. Компанията не публикува финансови резултати, но от Forbes обявиха през 2018 г., че продажбите й са били 7.4 млн. евро през 2015 г.

От 2016 г. Мирко ръководи компанията сам, тъй като Лоренц решава да се занимава с други неща. Мирко в момента притежава две трети от акциите, а останалите са собственост на редица инвеститори.

Поглеждайки назад към последните 17 години, Мирко казва, че в началото никой не им вярвал.

"Те казваха: 'Вие сте глупаци! Конкурирате се с най-големите марки в света.' За нас обаче това означаваше дори още повече забавления и още по-голямо предизвикателство.

Днес аз отговарям за 280 души. Имам достатъчо приключения в моята компания, така че не ми се налага да правя нищо друго, обичам това, което правя."