През 1977 г. собственикът на Ferrari продава своето 250 GTO от 1962 г., защото съпругата му се оплаква, че е прекалено шумно.

Историята разказва Андреа Модена, ръководител на отдела за класически автомобили на Ferrari.

"Или аз, или колата", е ултиматумът.

"В днешно време не съм сигурен, че съпругата щеше да спечели.", казва Модена пред Reuters.

Времената наистина са се променили. През 2018 г. същият модел Ferrari става най-скъпият автомобил, продаван някога, след като по време на търг цената му достига зашеметяващите 48 млн. долара, припомня агенцията.

Подобни мегапродажби са новата тенденция в рамките на вълна от инвестиции в този алтернативен актив.

Nascar показва как агресивната реклама в спорта не отблъсква, а привлича През 2023 г. се очаква по екипите на спортистите да започнат да се появяват множество нови рекламни позиции

Според доклад на Knight Frank за богатството, през 2023 г. стойността на ретро автомобилите е нараснала със 185% за последното десетилетие, изпреварвайки ръста на луксозните конкуренти - вино, часовници и изкуство, заемайки второ място след редките уискита.

Пазарът се е разширил отвъд сравнително малката общност на колекционерите и включва инвеститори, привлечени от перспективата за висока възвръщаемост и липсата на корелация с основните портфейлни активи като акции и облигации.

"Наблюдаваме пазара от дълго време", признава Джорджо Меда, главен изпълнителен директор и ръководител на отдела за управление на активи в италианската компания Azimut.

"Резултатите от последните 30 години показват, че класическите автомобили са се превърнали във финансов клас активи, който искаме нашите клиенти да имат в портфейлите си.", допълва той.

Карл Хан - човекът, който превърна “бръмбара” в легендаКак автомобилът, чиято реклама е

През 2023 г. управителят на активи стартира това, което описва като първия в света "вечнозелен" фонд за инвестиции в ретро автомобили и планира да залага само на автомобили на стойност над 1 млн. евро. Консултиран от Алберто Шон, ръководител на компанията дистрибутор на Ferrari и Maserati – Rossocorsa, фондът ще избира автомобили с уникална история.

Докато фондът на Azimut получава свежи активи в неограничен срок, малкият швейцарски мениджър на активи Hetica Capital стартира през 2021 г. фонд от "затворен тип" на стойност 50 млн. евро, за който също твърди, че е първият по рода си.

Предприемачът, който прави малки реплики на класически коли за големи париThe Little Car Company произвежда миниатюрни класики, които работят на батерии

Hetica планира възвръщаемост от 9 до 15% след 7 години и досега е закупил десетина автомобила, като целта му е да достигне до 30-35 до петата година, а последните две да останат за продажба на автомобилите и плащане на инвеститорите.

Плановете са смели.

"В миналото сме виждали повече от 100 опита за създаване на фондове. Никой не е успял да изгради едновременно диверсифицирана инвеститорска база и портфолио от автомобили", казва основателят на изследователската къща за класически автомобили HAGI, която предоставя данни за сектора, използвани от Knight Frank.

От точка А до точка Б: Трансформацията на автомобилната индустрияВ десетилетията след Втората световна война автопроизводителите са абсолютните властелини на транспортния сектор. Днес ситуацията е различна

Секторът не е подходящ и за хора с финансови затруднения.

Регистрирани в Люксембург, фондовете Azimut и Hetica имат минимална входна инвестиционна граница от 125 000 евро.

"Получаваме много обаждания от желаещи да инвестират 1000-2000 евро и се налага да им отказваме", казва Валтер Панцери, който управлява фонда Klassik на Hetica.

Освен това, малка драскотина или вдлъбнатина, или пък подмяна на част, може да доведе до тежък финансов удар. Например подмяна само на бронята на рядък ретро автомобил коства 15 000 долара, казва Модена.

Според Флориан Цимерман, който е започнал да купува ретро автомобили, когато е работил в Mercedes-Benz и оттогава е създал колекция от 300 автомобила заедно със своя партньор, текущите разходи за колекциите, включително скъпите такси за съхранение и застраховка, могат лесно да достигнат 5-6% от стойността на портфейла.

"Все по-трудно е да се намерят подходящи механици, които да поддържат тези автомобили живи. А и трябва да се похарчат доста пари, за да се поддържат в изправност", обяснява той.

Регистрационен номер може да бъде продаден за 24 млн. долараКратните номера са символ на богатство.

Всъщност, инвестиционните фондове, управляващи портфейли от автомобили, могат да са източник на свежи приходи за подразделенията за класически автомобили на производителите, които не само осигуряват ремонти и части, но и сертифицират автентичността за участие в изложения и състезания.

Само процесът на сертифициране може да струва около 20 000 евро, според Петер Бекер от Mercedes-Benz Classic. Единствено експертите на автомобилния производител, които имат достъп до архивите му, могат да потвърдят оригиналността на класически модел, допълва той.

Въпреки това пазарът на класически автомобили се разширява, тъй като се увеличава и броят на заможните инвеститори; според Knight Frank стойността на ретро автомобилите е нараснала с 25% през 2022 г., което е най-силният им резултат от девет години насам и отстъпва само на увеличението с 29% в сферата на изкуството.

Застрахователят на класически автомобили Hagerty изчислява, че годишно в световен мащаб се извършват сделки с колекционерски автомобили на стойност около 80 млрд. долара, включително всички търгове и частни продажби.

Макар че Северна Америка остава най-големият пазар за търгове, като Hagerty отчита 3,4 млрд. долара продажби на търгове през 2022 г. спрямо 774 млн. долара през 2007 г., Цимерман заявява, че през последните години все повече купувачи от Близкия изток, Индия и Китай проявяват интерес.

Баща и син, продавачи на стари автомобили, забогатяха с $5 млрд. за денТяхната компания все още не е обявила тримесечна печалба, откакто стана публична през 2017 г.

Световната надпревара за отказ от двигатели с вътрешно горене само ще засили интереса към тези реликви на една изчезваща епоха, смятат някои участници на пазара.

"Електрификацията ще благоприятства класическите автомобили", категоричен е Кристиано Болцони, ръководител на звеното за ретро автомобили Maserati Classiche. "С течение на времето те ще се превърнат в култови предмети."

Според Адолфо Орси, основател на Classic Car Auction Yearbook, който следи данните за продажбите на аукционите от 1990 г., Ferrari са най-ценените ретро автомобили и "абсолютните сини чипове на този сектор".

Защо купувачите на Rolls-Royce са шокиращо млади?Ако си представите типичния притежател на автомобил Rolls-Royce, това вероятно е някой с побеляла коса и с бели обувки за голф

През 2021-22 г. Ferrari имат средна стойност на търг от 589 000 долара, следвани от Mercedes-Benz с 378 000 долара и Porsche с 348 000 долара.

"Общността на класическите автомобили се промени изключително много през последните 5-10 години", смята Цимерман.

"Някога това бяха само хора, които познаваха автомобилите отвътре. Но с течение на времето другите се замислиха: харесвам тези коли, мога да си позволя една и не губя, а инвестирам, като я купя.", допълва експертът.