Уорън Бъфет заема малко повече от 300 млн. долара на Harley-Davidson през февруари 2009 г., когато известният производител на мотоциклети изпитва сериозни затруднения заради по-слабото търсене и ликвидна криза по време на финансовата криза.

Няколко седмици преди това Harley-Davidson представя план от три части за това как да се справи с кризата – да инвестира в марката си, да ограничи разходите и да намери пари, за да покрие годишните разходите в размер на близо 1 млрд. долара на финансовото си подразделение.

Първите два елемента включват таргетирането на по-млади и разнообразни мотористи; закриване на заводи, обединяване на различни дейност и аутсорсване на част от дистрибуцията; както и уволнението на около 1 100 души или 12% от всички служители.

Парализираните кредитни пазари обаче затрудняват изпълнението на третата част от плана. Компанията в крайна сметка решава да взема средства назаем от най-големия си акционер, Davis Selected Advisers, както и компанията на Бъфет Berkshire Hathaway.

Двете компании на практика й заемат 600 млн. долара за пет години при годишна лихва от 15%.

"Това бе мостът, от който имахме нужда, за да преминем през онези трудни времена," казва финансовият директор на Harley-Davidson Джон Олин пред списание Fortune през 2014 г.

Компанията имаше нужда от средствата, за да продължи финансирането на дилърите и клиентите на дребно, както и за да продължи призводството си, казва Олин.

12 цитата на Чарли Мънгър - дясната ръка на Уорън БъфетМисля, че златото е нещо страхотно, което да зашиеш в дрехите си, ако си еврейско семейство във Виена през 1939 г., но смятам, че цивилизованите хора не купуват злато

Високолихвеният заем бе единственият начин да вземем кредит без да предоставяме дял в компанията, добавя той.

Бъфет сключва няколко подобни сделки по време на кризата. Той инвестира 5 млрд. долара в Goldman Sachs и 3 млрд. долара в General Electric в есента на 2008 г.

"Кредитирането на практика не съществуваше," казва Алис Шроьдер, автор на биографичната книга "Снежната топка: Уорън Бъфет и бизнесът на живота"

"Бъфет заемаше пари при лихви, които в някои случаи граничеха с лихварство."

Известният инвеститор също така демонстрира своята безпощадност като отхвърля молбата на Harley-Davidson да изплатят заема си предсрочно. От Berkshire казват, че са доволни от договорените условия, пише Business Insider.

Бъфет вероятно генерира 150 млн. долара чиста печалба от заема. Той обаче можеше да спечели над 1 млрд. долара, ако бе инвестирал 300-те млн. долара в акции на Harley-Davidson, тъй като цената на книжата нараства повече от четири пъти в периода 2009 – 2014 г.

По време на годишното събрание на акционерите на Berkshire през 2010 г. на Бъфет е зададен въпрос защо е избрал дълг вместо да закупи акции.

"Знаех достатъчно, за да им отпусна заем. Не знаех достатъчно, за да купя акции," отговаря инвеститорът.

"В известен смисъл ми харесва бизнес, чиито клиентите татуират името на компанията на гърдите си," продължава той. "Да разбереш обаче каква е икономическата стойност на всичко това ... Не съм сигурен, че дори и ако бях отишъл при тях и бях ги разпитал щях да науча много от тях."

Бъфет отпуска заема, защото по онова време е сигурен, че Harley-Davidson няма да фалира и защото 15% лихва си е доста привлекателно предложение.

Berkshire спечели "много добри пари" като направи проста преценка, че компанията няма да фалира, казва Бъфет на събранието.

Закупуването на акции щеше да породи по-сериозни въпроси.

Сделките по време на криза също така показват как политиката на Berkshire да разполага с кеш и никога да не инвестира всичко може да се отплати много добре, казва Бъфет.

"Тогава можехме да правим неща, във време, в което повечето хора бяха парализирани и ще продължим да вършим нещата по същия начин."