Добрите шефове са рядко явление. Да бъдете добър началник обаче не е чак толкова трудно.

Служителите оценяват лидери, които демонстрират уважение, подкрепа, честност и състрадателност, сочи анкета, проведена измежду читателите на CNN. Това, което ненавиждат най-много служителите, са шефове, които искат да контролират всеки малък детайл.

Ако се чудите дали ви бива като началник, то вижте дали някои от тези 5 характеристики не се отнасят за вас:

1. Доверие в служителите

Ако назначавате някого заради неговите качества, опит и добра преценка, то недейте да прекарвате трудовия ден, казвайки му как точно да си върши работата.

„Настоящият ми шеф вярва, че съм опитен професионалист и не следи за всичко до малките детайли”, казва 50-годишният преподавател в гимназия Майкъл Коуан от Мичиган.

Добрите шефове не губят доверието си, дори когато някой допуска грешки. Директорът по иновации Биной Йозон от Ню Джърси посочва, че неговият шеф в банковата индустрия „знае, че ще свърша работата, но ми оставя и пространство за провал, вярвайки, че ще се науча от грешките си”.

Вярата във вашия екип може да ви донесе много позитиви. „На тази работа съм по-дълго, отколкото на всяка друга, като това е така главно поради доверието и подкрепата, която чувствам от ръководството”, кзава 39-годишният адвокат Дъглас Ваврцински, който работи в университет в Юта.

2. Уважение към хората, които работят за вас

Трябва да уважавате хората, които работят за вас, освен като служители и като хора, ако искате да получите най-доброто от тях.

„Шефът ми уважава всички служители и ни третира като важни части от процеса, каквито сме. Всеки, който работи за него, оценява това. Нашият отдел си върши работата благодарение на него”, казва 66-годишният Пат Коди от Канзас, който работи като декан в общински колеж.

65-годишният адвокат и инженер Стивън Роки от Пенсилвания говори за двама от шефовете, които е имал, когато е бил в началото на кариерата си. „И двамата показваха уважение. Ценяха мнението ми, въпреки че бях млад. Мисля, че това дава мотивация да се справяме по-добре”, казва той.

Друг началник пък му давал тежки задачи в началото на кариерата му като адвокат. „Той правеше така, че да работите здраво, без да се чувствате сякаш сте бил задължен да се трудите усилено”, добавя Роки.

3. Подкрепя успехите и пази гърбовете на служителите

Добрите шефове обикновено са добри ментори.

34-годишният Рашод Тайлър от Илинойс говори за шеф, който е имал в сферата на фонансовите услуги. Неговата енергия и стилът му на управление го превърнали в любимия началник на Тайлър.

„Натиска те, но винаги взима предвид най-доброто за теб и иска да успееш. Той беше много позитивен, което се предаваше на екипа...Това е мениджърът, за когото бихте вървели върху нагорещена жарава”, казва мъжът.

Рабира се, успехът е нещо трудно постижими, ако шефът не стои зад гърба ви.

56-годишната Уини Андерсън от Ню Йорк споделя, че работата ѝ за пенсиониран лейтенант от военновъздушните сили в хотел е един от най-добрите й спомени.

„Той винаги ни подкрепяше, като това важеше и за решенията ни, дори и невинаги да бяха най-добрите. Ако бъде допусната грешка, той помагаше, за да се установи каква е грешката. Помагаше да се разбере какво те е накарало да вземеш това решение, така че да не се повтаря отново”, добавя Андерсън.

4. Бъдете отворен, честен и добър слушател

Анкетираните посочват, че искат да работят за началници, които са „прозрачни” и „честни”, както и за такива, които действително се вслушват в това, което им казват работниците.

54-годишната Кати Дъф от Вашингтон работила за чудесен началник в застрахователна компания по време, в което бизнесът преминавал през много промени.

„Няма значение какво се случваше, тя ще намери време да дискутира с нас новините около компанията, бъдещето, като провеждаше и регулярни срещи на четири очи с нас. Преместихме се от щата, иначе все още щях да работя за нея”, казва Дъф.

Защо трябва да се застоите поне три години на първата си работа?Този съвет идва не от кой да е, а от Джак Ма

60-годишната Паула Джелен от Минесота е работила за един и същи началник в обществена образоивателна компания в продължане на повече от десетилетие.

„Дали е перфектен? Не. Но слуша мнението на останалите и винаги го взима предвид”, кава тя.

5. Демонстрирайте съпричастност и грижа

26-годишният Джасдип Санду смята, че той и колегите му във фармацевтична компания в Лондон са успешни до голяма степен заради техния шеф, който „показва, че съпричастността е по-силна от агресията” и прави така, че целият екип да се чувства като семейство.

„Тя има тези магически способности да води със съпричастност, състрадание и прозрачност... Ние се грижим един за друг, като не изпълняваме задачи, само за да догоним таргетите си, а за да се чувстваме горди един от друг”, казва той.